Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick  (gelezen 436 keer)

Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Gepost op: 2016/10/02, 20:37:54 »
Mijn problemen met Xubuntu 16.04 worden steeds erger.
Wanneer het m'n eerste ervaring was met Linux had ik het opgegeven. Ik weet echt dat het goed moet kunnnen werken, dus ga weer beginnen. Ik hoop op ondersteuning van het forum. Ondertussen ben ik ook op zoek naar een goede machine voor Linux, zodat ik daarop ruimte heb om te proberen voor ik de versie op m'n laptop zet.

Het begin; de usb-stick
Ik formatteer eerst fat32. Als ik dit inlees dan staat keurig de schijf op 32-bit.
Dan zet ik de download erop voor 32 bits.
Wanneer ik nu inlees, staat er bij het deel waar Xubuntu staat 'onbekend' en het overige staat 'ongebruikt'.
Hier gaat er dus al iets mis. Moet ik een andere format nemen of terug gaan naar gebruik van UNetbootin?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/02, 21:42:09 »
Hoi Bos,

Als jij met die stick een installatiestick bedoelt, dan klopt het allemaal zo wel. Het deel waar de installatie voor Xubuntu op staat is onleesbaar en in de vrije ruimte kan er dan nog wat komen.

Als ik een stick maak, dan doe ik dat met de terminal opdracht dd (wat lomp, maar  altijd raak op een Linux bak) en dan is de hele stick daarna onleesbaar. Dan maakt het ook geen snars uit hoe die stick tevoren werd geformatteerd. Dat is prima, want op zo'n stick bewaar je natuurlijk niet je lief dagboek of je agenda.

Mocht je dat bedoelen, mik die stick in een PC en laat die PC van de stick booten. Boot hij: OK, stick is goed en eventueel de PC gewoon weer uitzetten. Boot hij niet, jammer dan. PC uitzetten of herstarten. Dan die stick nog maar eens om proberen te zetten naar een installatiestick.

Andere PC kopen om uit te proberen? Lees dan mijn reactie #12 (laatste alinea) op het topic van Rumble. Net wat tips over zoiets neergepend.

succes en kom gerust met vragen!

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/02, 23:16:41 »
Het begin; de usb-stick
Ik formatteer eerst fat32. Als ik dit inlees dan staat keurig de schijf op 32-bit.
Dan zet ik de download erop voor 32 bits.
Hallo, fat32 en Xubuntu 32-bit hebben niets met elkaar te maken. Het eerste geeft aan hoe je usb is geformatteerd, het tweede of je een 32-bits of een 64-bits besturingssysteem gaat installeren. Op een 32-bits pc kun je alleen een 32-bits Xubuntu installeren. Op een 64-bits pc kun je zowel een 32- als een 64-bit systeem installeren.

Wanneer ik nu inlees, staat er bij het deel waar Xubuntu staat 'onbekend' en het overige staat 'ongebruikt'.
Hier gaat er dus al iets mis. Moet ik een andere format nemen of terug gaan naar gebruik van UNetbootin?
Je moet niets "inlezen". Wanneer je met behulp van bijvoorbeeld Unetbootin op je usb een voor jouw pc geschikte Xubuntu-versie hebt geplaatst, moet je herstarten en je pc duidelijk maken dat je wilt starten van usb ipv. harde schijf. Dat doe je met een zekere toets nadat de Bios is opgestart, vaak F11 of Del of nog een andere. Dan vraagt-ie "Uitproberen?" en je zegt "yes, ik wil".

Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/02, 23:47:39 »
of... je kan deze link openen en eens goed inlezen en uitvoeren ... succes!
https://sites.google.com/site/computertip/usbstaaf

groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/03, 19:55:49 »
Paul Matthijsse, sorry, ik ben waarschijnlijk niet duidelijk geweest.
Ik had elders al verschillende topics gemaakt  over rare fouten die ik eerder bij de installatie van andere versies niet had gehad. Op den duur stonden er fout op fout en het werd alleen maar onduidelijker.
Daarom was ik begonnen met dit topic.
Formatteren van de usb-stick. Voorheen geloofde ik het wel, het kwam wel goed.
Maar nu wilde ik elke stap controleren om te zien waar de eerste fout vandaan kwam.
Bij elke proefinstallatie bleek b.v. dat de taalondersteuning niet volledig was geïnstalleerd, daardoor werkte Software center niet. Wie verzint de combinatie?
De updates waren niet geïnstalleerd, waardoor er ook allerlei fouten optraden, ondanks ik dat wel had aangegeven bij de installatie. Tor overmaat van ramp heb ik gisteren m'n externe harde schijf geformatteerd in de veronderstelling dat ik die had losgekoppeld en een usb had aangesloten. Maar dat is een ander probleem.

Dat fat32 niets te maken heeft met 32bits systeem wist ik wel. Toch bedankt voor je reactie.


Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/03, 21:14:59 »
Formatteren van de usb-stick. Voorheen geloofde ik het wel, het kwam wel goed.
Op zichzelf is het denk ik niet nodig een usb-stick vooraf te formatteren (tenzij je ruimtegebrel hebt). Wat je moet doen is met behulp van een programma dat Iso's naar een usb kan schrijven - zoals Unetbootin - de gewenste Xubuntu iso kiezen (via deze site bij voorkeur: http://xubuntu.org/getxubuntu/) en zeggen dat die naar de usb moet worden geschreven. Dit is wat anders dan hetzelfde iso-bestand naar die usb kopiêren.

Bij elke proefinstallatie bleek b.v. dat de taalondersteuning niet volledig was geïnstalleerd, daardoor werkte Software center niet. Wie verzint de combinatie?
Het klopt dat bij een nieuwe Xubuntu-installatie doorgaans niet de volledige taalondersteuning geïnstalleerd is. Dat moet je even met de hand doen door na installatie naar Instellingen te gaan en dan op Taalondersteuning te kiezen. Dan worden nog wat extra taalpakketten voor uit m'n hoofd LibreOffice en Firefox meen ik voorgesteld, op Ja klikken en dat probleem heb je opgelost. Dat Softwarecentrum hierdoor niet zou kunnen werken, is mij vreemd en onbekend. Die twee hebben namelijk geen moer met elkaar te maken.

De updates waren niet geïnstalleerd, waardoor er ook allerlei fouten optraden, ondanks ik dat wel had aangegeven bij de installatie.
Uit ervaring weet ik dat het beter is geen updates tijdens de installatie te downloaden en te installeren, hetzelfde geldt voor die mp3-dingen van Frauenhofer. Als ik beide zaken aanklik, hangt mijn installatie steevast, en dat al een heleboel Xubuntu's achter elkaar.

Tor overmaat van ramp heb ik gisteren m'n externe harde schijf geformatteerd in de veronderstelling dat ik die had losgekoppeld en een usb had aangesloten. Maar dat is een ander probleem.
Beste tfvdbos, je krijgt ramp op ramp over je heen, terwijl ik nu juist al vele jaren Xubuntu gebruik omdat je daar nooit enig probleem mee ondervindt! En dat op drie pc's. Misschien doe je ergens iets verkeerd. Wie weet kan het helpen als je hier eens gedetailleerd meedeelt hoe je Xubuntu probeert te installeren, dus stap na stap.

Re: Hoe begin ik opnieuw met Xubuntu en usb-stick
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/03, 22:18:42 »
Zoals ik al zei, ik heb voorheen nooit enig probleem gehad met Xubuntu. Ik ben er al bijna 5 jaar mee aan het werk. Als het elke keer deze circus zou geven, was  ik allang gestopt.