Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Configureren dial up modem  (gelezen 1264 keer)

Offline Boheemen

  • Lid
Configureren dial up modem
« Gepost op: 2009/05/05, 16:59:34 »
Ik probeer een intern modem te configureren volgens de uitleg in "Help". Daarin staat dat je eerst moet uitzoeken welk modem het betreft. Dat gebeurt met programma: Scanmodem 2009042858. Dat moet dan worden gecopieerd naar /home en  dan via het terminalvenster worden gestart enz.

Het lukt mij niet dit programma te copieeren naar /Home. Ik krijg een boodschap waaruit is opmaak dat ik de autorisatie mis. De boodschap is: "Fout bij het verplaatsen van bestand: Toegang geweigerd".

Wie weet raad? 
alvast bedankt, Hans

 

Re: Configureren dial up modem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/05, 18:58:24 »
Waarschijnlijk mag alleen de root dit doen. In een terminal zet je sudo voor het commando, bijv sudo gedit /boot/grub/xorg.conf Wil je het verplaatsen via een grafische schil type je eerst in de terminal gksudo nautilus Na dat je na de commando's op enter drukt moet je jouw wachtwoord opgeven, je ziet geen sterretjes, balletjes o.i.d., je ziet niets, gewoon je wachtwoord in typen en een enter geven.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 19:04:21 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ed

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/05, 19:01:03 »
Als je een intern modem hebt kun je die normaal gesproken benaderen met sudo pppoeconf , dat tik je in de terminal en dan verschijnt er een venster met de informatie en kun je op zeker moment alle gegevens invullen van je provider.

Gr.Ed

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/07, 19:32:45 »
Ik heb beide suggesties geprobeerd maar ik loop telkens vast met errors. Wat ik probeer is het volgende:

(Dit is te vinden onder Help)

Op punt 2 loop ik vast; ik kan wél het scanmodem copieren naar de /root. Probeer ik daarna het programma uit te voeren zoals hieronder beschreven, dan krijg ik de boodschap dat het programma (Scanmodem) niet te vinden is. Volgens mij is de /root iets anders dan /home. Daar kan ik wel komen maar bij het copieren van Scanmodem krijg ik de boodschap dat dit niet is toegestaan. (zie mijn eerste bericht). 

Wat doe ik verkeerd?   

Identifying your modem

    * Internet and Networks
    * Modems

Most dialup modems are not supported by Ubuntu, but drivers can be found that will enable the use of some such modems. First you need to identify what chipset your dialup modem is:

   1.    Download scanmodem (http://linmodems.technion.ac.il/packages/scanModem.gz) using a computer with an Internet connection.
         
   2   Copy the downloaded file to the Home folder of the computer with the dialup modem you wish to use.
               
   3. Open a Terminal (Applications ▸ Accessories ▸ Terminal) and type the following commands, pressing Enter after each line:

      gunzip -c scanModem.gz > scanModem
      chmod +x scanModem
      sudo ./scanModem
      gedit Modem/ModemData.txt
            

Offline track

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/07, 20:05:41 »
Hoi Hans,

de bedoeling is niet dat je dat script naar de map "/home" kopiëert maar naar je eigen thuismap !
Daar heb je ook de nodige rechten.
En dat geldt ook voor de rest van het verhaal.  Uitgangspunt is steeds je eigen thuismap.

Vriendelijke groet,

track

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/08, 11:16:25 »
Beste 'Track',

Dat was de manier waarop ik ooit ben begonnen maar dat werkt niet. Ik heb het nu nogmaals geprobeerd (ik ben een starter op het gebied van Linux en een foutje is gauw gemaakt...) maar het lukt niet.  Ik ben als volgt te werk gegaan:

1. Download scanmodem. Dit pakket komt te staan op de desktop.  (scanmodem.gz)
2. Copieer scanmodem (niet uitgepakt) naar mijn eigen 'plekje'. Dat is Hans-bestandsbeheer
3. Ga naar Toepassingen - hulpmiddelen - Terminalvenster en tik achter mijn naam in: gunzip scanmodem.gz

Wat er dan gebeurt zie je hieronder.

hans@hans-desktop:~$ gunzip scanmodem.gz
gzip: scanmodem.gz: No such file or directory
hans@hans-desktop:~$

Ik heb het ook geprobeerd zonder copieren naar mijn eigen bestandsbeheer; dus rechtstreeks vanaf desktop. Dat geeft dezelfde boodschap. Dat heb ik gedaan omdat in het terminalvenster gesproken wordt over de desktop. Zie hierboven.

Ik zal wel ergens een 'denkfout' maken maar ik zie (nog) niet waar. Daarom vraag ik de community om hulp....
gr. Hans

Offline track

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/08, 11:41:51 »
Om die ".gz" uit te pakken kun je normaal gewoon erop klikken. Dan heb je het archiefbeheer.
Hier kun je "ontpakken naar" -> je thuismap dus.

Daarna staat het eigenlijke bestand (het script dus) ergens in je thuismap.
Het is de  "scanModem.2009042858" volgens jouw link.

In het script staat een hint:
Citaat van: scanModem.2009042858
Within a Linux partition
    gunzip scanModem.gz    # <- dat hebben wij al gedaan (via archiefbeheer)
 To make it executable:
    chmod +x scanModem    # <- dat moet nog
  Run diagnositics with:
    ./scanModem                 # <- en dat is uiteindelijk de oproep
Bovendien heet het script nog "scanModem.2009042858" . Dus even rechterklik erop en "hernoemen" naar  scanModem
Nu kun je de terminal pakken en hem met het commando  chmod +x scanModem  uitvoerbaar maken zoals aangeduid.
En het script draaien met  ./scanModem  uiteraard.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 11:44:07 door track »

Offline Boheemen

  • Lid
Re: Configureren dial up modem
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/08, 13:04:23 »
Beste 'Track',

Het probleem is gevonden! Ik heb geen rekening gehouden met het feit dat commando's in het terminal scherm van Linux hoofdletter - gevoelig zijn. Als ervaren programmeur / systemanalist had ik hierop bedacht moeten zijn....!  XD

Ik heb nu een pak informatie gekregen als resultaat van scanModem en dat ga ik eerst uitwerken. Ik zal nu beter uitkijken.
Bedankt voor de hulp. Discussie kan worden gesloten.  /  Hans

Re: Configureren dial up modem
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/08, 13:54:01 »
Mooi dat je verder bent gekomen :)

helaas zijn softwaremodems een probleem in Linux. Ze hebben namelijk geen eigen chip, maar het rekenwerk wordt verricht door het OS zelf. En aangezien veel fabrikanten hun productspecificaties niet vrijgegeven, of zelf geen Linux-drivers maken, werkt het product vaak niet (goed) op Linux.

gelukkig sterven modems langzaam maar zeker uit :)