Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20  (gelezen 839 keer)

Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Gepost op: 2020/06/28, 21:44:21 »
Beste mensen

Vandaag LM 20 geïnstalleerd, en vervolgens wilde ik mijn Synology server benaderen, maar kom van een koude kermis thuis. Ik krijg de volgende melding:

Kon de locatie niet aankoppelen, Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen: Verbinding is verbroken door een lokaal probleem

Waardoor komt deze foutmelding, kan die door de laatste versie van de kernel komen die bij deze versie is geïnstalleerd? Of heeft dit een andere reden? 

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/28, 23:04:55 »
Probeer eens met het program warpinator......, zelf nog niet mee gestoeid.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/28, 23:54:05 »
dat heb ik al getest. Helaas zoekt deze naar andere computers en niet naar andere apparaten zoals nas servers

Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/29, 11:05:55 »
Om zeker te zijn van mij zelf. Via USB stick lm19.3 gedraaid, een binnen no time zit ik in de mappen op mijn server.

Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/29, 11:34:13 »
In dit topic een soortgelijk probleem: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107751 ik vermoed dat we hier met dezelfde oorzaak van doen hebben.

Mint 20 is gebaseerd  Ubuntu 20.04 en heeft een nieuwere versie van Samba aan boord. Waarschijnlijk is je NAS al wat ouder en heeft (nog) de oude samba versie? Aangezien je een Synology hebt die goed worden ondersteund zou mijn eerste suggestie zijn om via de webinterface van de NAS of je de meest recente versie van de Synology DSM draait. Mijn Synology is qua software up to date en wordt zonder problemen door Ubuntu 20.04 en Mint 20 herkend.

(Samba is een protocol voor netwerkcommunicatie mocht je dat nog niet weten)

JorisC

  • Gast
Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/29, 11:51:26 »
Citaat van: DennisEhv76
dat heb ik al getest. Helaas zoekt deze naar andere computers en niet naar andere apparaten zoals nas servers

Een server is ook een computer met een besturingssysteem .
Gaat het om een netwerkschijf  die in een behuizing zit en aangesloten is op de router met ethernet kabel of een netwerkschijf in een behuizing en aangesloten op de USB aansluiting van de router ?
Welke werkomgeving heb je geïnstalleerd ? Cinnamon, Mate of Xfce

Re: Mijn NAS Server via Nemo niet meer toegangelijk sinds LM 20
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/29, 17:22:24 »
Citaat van: DennisEhv76
dat heb ik al getest. Helaas zoekt deze naar andere computers en niet naar andere apparaten zoals nas servers

Een server is ook een computer met een besturingssysteem .
Gaat het om een netwerkschijf  die in een behuizing zit en aangesloten is op de router met ethernet kabel of een netwerkschijf in een behuizing en aangesloten op de USB aansluiting van de router ?
Welke werkomgeving heb je geïnstalleerd ? Cinnamon, Mate of Xfce

TS geeft aan dat het om een Synology NAS gaat. Dat zijn 1 of meerdere schijven in een behuizing met een netwerkaansluiting. Die NAS heeft een eigen besturingssyteem en software. Aangezien de NAS met Mint 19.3 nog goed werkt zit de oorzaak in een verschil tussen 19.3 en 20. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Samba versie die niet communiceerd met de oude versie op de NAS. Heb zelf ook zo'n ding staan.