Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wireless Notebook Network Card  (gelezen 7467 keer)

elmerhendriks

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Gepost op: 2005/10/13, 13:21:52 »
Heb zojuist Ubuntu geinstalleerd en dat is allemaal prima verlopen. Alleen zou ik nu graag op internet willen met me draadloos netwerkkaartje en aangezien ubuntu em niet herkend kan ik dus niet op internet.

Heb al even rondgekeken hier op het forum maar heb nog niet iets gevonden waar ik wat mee kan. Heb als netwerkkaart een Belkin 802.11g 2,4Ghz Wireless Netwerkkaart. Type nummer: F5D7010

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Elmer

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/13, 14:08:14 »
Kun je de uitvoer van lspci eens meesturen (alleen het regeltje over je kaart is nodig).

elmerhendriks

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/13, 14:10:23 »
Uh hoe doe je dat ben totaal niet thuis in Ubuntu en zou dus niet weten hoe dat moet.

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/13, 14:12:01 »
Gewoon het commando lspci uitvoeren :) Dan even zoeken naar een regeltje met daarin "Ethernet controller" (er kunnen er meer zijn) en die hiernaartoe kopi

elmerhendriks

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/13, 14:14:04 »
Okay alleen nu nog een probleem heb geen idee hoe ik terminal venster geopend krijg want als ik rechtermuisknop in klik zie ik geen terminal staan:S, heb trouwens Ubuntu in Nederlands geinstalleerd weet niet of dat uitmaakt maar toch dan weet je het ff.

elmerhendriks

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #5 Gepost op: 2005/10/13, 15:59:44 »
Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C /8139C+ (rev 10)
Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless  LAN Controller (rev 03)
 
Tis em gelukt op terminalvenster te vinden. Dit kwam er uit.

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #6 Gepost op: 2005/10/13, 18:00:37 »
Ah broadcom. Dat wordt ndiswrapperen...

Zoek de windows drivers voor je kaart, zorg dat je deze uitgepakt krijgt en een .inf en en .sys bestand overhoudt. Voer dan de volgende commando's uit:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils
sudo ndiswrapper -m
sudo ndiswrapper -i /pad/naar/.inf-bestand
echo ndiswrapper | sudo tee -a /etc/modules
modprobe ndiswrapper

laat maar horen of het lukt :)

elmerhendriks

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #7 Gepost op: 2005/10/13, 20:02:57 »
Ik heb instalatie cd bij deze netwerkkaart gekregen dus daar zal de driver wel opstaan ofnie?? Zojah hoe heet de driver denk je??

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/10, 02:39:07 »
Citaat van: Dennis
Ah broadcom. Dat wordt ndiswrapperen...

Zoek de windows drivers voor je kaart, zorg dat je deze uitgepakt krijgt en een .inf en en .sys bestand overhoudt. Voer dan de volgende commando's uit:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils
sudo ndiswrapper -m
sudo ndiswrapper -i /pad/naar/.inf-bestand
echo ndiswrapper | sudo tee -a /etc/modules
modprobe ndiswrapper

laat maar horen of het lukt :)
Kan je wat meer uitleg geven over de regel "sudo ndiswrapper -i/pad/naar/.inf-bestand"?
Waar staat /pad voor? En /naar?
Kortom, de twee opdrachten ervoor zijn gelukt, maar dan loop ik vast...
Opgepast! Ik ben een complete Linux-leek.

Gr,
Bernard

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/10, 17:32:16 »
/pad/naar verwijst naar de plek waar je de bestanden .inf en .sys van je windows driver CD heb geplaatst. Heb je deze bijvoorbeeld gekopieerd naar je Persoonlijke map en is je gebruikersnaam bernard dan wordt het:
sudo ndiswrapper -i /home/bernard/.inf-bestand
Klik links bovenin op Documentatie

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/11, 23:12:53 »
"/pad/naar verwijst naar de plek waar je de bestanden .inf en .sys van je windows driver CD heb geplaatst. Heb je deze bijvoorbeeld gekopieerd naar je Persoonlijke map en is je gebruikersnaam bernard dan wordt het:
sudo ndiswrapper -i /home/bernard/.inf-bestand"

Bedankt! Ik had het zelf kunnen uitvissen, maar de vermoeidheid zal een rol gespeeld hebben. Met Ubuntu experimenteren is vooral nachtwerk.

 Ik heb het inmiddels geprobeerd maar Ndiswrapper kan niks aanvangen met mijn Topcom Skyracer usb-antenne-drivers. Ik denk er aan een wireless pc-card te kopen... Zou Belkin het doen, denk je?

Wat ik wel gek vind als ex-dos gebruiker is: in terminal geef je "cd /home" in (bij "gebruiker@pc:~$")en de prompt verandert in gebruiker@pc:/home$
Maar dan doe je "cd /bernard" en dat werkt niet. Het moet zijn "cd bernard", maar dan zie je niet aan de prompt dat je in de dir "bernard" zit, want er staat weer: "gebruiker@pc:~$". Vervolgens doe je "dir" en je ziet toch de inhoud van de map "bernard". Dit alles is verwarrend voor een Linux-leek.

Ik heb nog een paar duizend andere vragen, maar die zijn voor later...

Gr,
Bernard

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/11, 23:39:35 »
~ is de afkorting voor /home/bernard

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #12 Gepost op: 2005/12/12, 00:22:51 »
Citaat van: Dennis
~ is de afkorting voor /home/bernard
Aha! Weer iets bijgeleerd. En kan ik die afkorting niet vervangen door de "hele prompt"?

Gr,
Bernard

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #13 Gepost op: 2005/12/12, 00:56:52 »
Tuurlijk wel :)

`GooZ

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #14 Gepost op: 2005/12/12, 11:39:56 »
Als het moeilijk voor je is om in de terminal te werken, kan je ook even ndisgtk installeren. Dit doe je door Synaptic te openen en te zoeken op ndisgtk OF door in de terminal: sudo apt-get install ndisgtk
te doen.
Eens dit ge

Offline bwog

  • Lid
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #15 Gepost op: 2005/12/12, 12:21:03 »
Als je het moeilijk vind om in de terminal te werken dan kan http://www.tuxfiles.org/ je mischien helpen.

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #16 Gepost op: 2005/12/12, 16:09:50 »
Citaat van: bwog
Als je het moeilijk vind om in de terminal te werken dan kan http://www.tuxfiles.org/ je mischien helpen.
Dat zocht ik! Hartelijk dank!

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #17 Gepost op: 2005/12/12, 23:46:37 »
[quote=`GooZ

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #18 Gepost op: 2005/12/13, 19:16:41 »
Citaat van: Bernard
Citaat van: Dennis
~ is de afkorting voor /home/bernard
Aha! Weer iets bijgeleerd. En kan ik die afkorting niet vervangen door de "hele prompt"?
Uiteraard :)

morphie

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #19 Gepost op: 2006/01/01, 23:53:31 »
ik heb een soort gelijk probleem,
mijn wifi kaartje is een buffalo kaartje
uitslag  van lspci:
0000:02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4306 802.11b/g Wireless LAN Controller (rev 02)

maar ik krijg een probleem als ik de laatste wil uitvoeren

Citaat van: Dennis
Ah broadcom. Dat wordt ndiswrapperen...

Zoek de windows drivers voor je kaart, zorg dat je deze uitgepakt krijgt en een .inf en en .sys bestand overhoudt. Voer dan de volgende commando's uit:

sudo apt-get install ndiswrapper-utils
sudo ndiswrapper -m
sudo ndiswrapper -i /pad/naar/.inf-bestand
echo ndiswrapper | sudo tee -a /etc/modules
modprobe ndiswrapper

laat maar horen of het lukt :)
als reply op modprobe ndiswrapper krijg ik
FATAL: Error inserting ndiswrapper (/lib/modules/2.6.12-9-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/ndiswrapper.ko): Operation not permitted

als antwoord op sudo apt-get install ndisgtk

Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
E: Couldn't find package ndisgtk


ook ik ben een Noob dus als ik enige hulp kan krijgen ben ik deze zeer erkentelijk

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #20 Gepost op: 2006/01/02, 10:04:07 »
De -386 kernel wil nit met ndiswrapper. Je zult dus het pakket linux-686 (voor pentium processoren) of linux-k7 (voor amd) moeten installeren en opnieuw opstarten.

gosh

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #21 Gepost op: 2006/01/02, 23:22:00 »
Een uitgebreide uitleg over het gebruik van ndiswrapper is te vinden op: https://wiki.ubuntu.com/HowToSetUpNdiswrapper.

Ik heb ook een Belkin 54g kaart en aan de praat gekregen met ndiswrapper.
Ook WPA-versleuteling werkt met wpa_supplicant (https://wiki.ubuntu.com/WPAHowto)

morphie

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #22 Gepost op: 2006/01/03, 02:15:38 »
Citaat van: Dennis
De -386 kernel wil nit met ndiswrapper. Je zult dus het pakket linux-686 (voor pentium processoren) of linux-k7 (voor amd) moeten installeren en opnieuw opstarten.
zoals ik al zei: ik ben een noob in linux nog maar wil graag leren. hoe kan ik die linux-686 installeren kan hem niet bij de downloads terug vinden

Wireless Notebook Network Card
« Reactie #23 Gepost op: 2006/01/03, 02:55:05 »
Het simpelst uit te leggen is 1 commando in de terminal:

sudo apt-get install linux-686

Gast

  • Gast
Wireless Notebook Network Card
« Reactie #24 Gepost op: 2006/01/25, 15:57:03 »
Ik heb identiek  dezelfde gegevens voor mijn draadloos netwerk en belkin kaartje maar waar kan men de juiste drivers vinden.