Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?  (gelezen 2125 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Gepost op: 2013/05/13, 17:18:31 »
Vraagje om advies...

Ik heb voor mijn vader een SSD gekocht en dat gaat zijn systeemschijf worden. Zijn oude harde schijf wil ik hergebruiken als data schijf. Momenteel heeft die schijf een primaire partitie als /  (sda1) en een extended partitie waar de swap en de huidige data partitie (sda5) instaan.

Kan ik dit gewoon zo laten en alleen de data partitie koppelen of moet ik de swap en de / deleten en toevoegen aan de data partitie. Zo ja, kan ik dit doen zonder data verlies want de data staat er gewoon nog op?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/14, 11:53:09 »
Geen adviezen beschikbaar?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/14, 12:10:35 »
Hi, bedankt voor de reactie. Mijn vader werkt inderdaad ook met Ubuntu. De schijf staat echter vol data en ik wilde die er eigenlijk op laten staan. de schijf is al ext4 geformatteerd overigens. Alleen is er nu een aparte data en systeem partitie.

Nieuwe systeem en swap gaan inderdaad naar de SSD. Maar ik dacht de oude schijf met Gparted of zo, om te bouwen naar dataschijf alleen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/14, 13:59:45 »
En dan maakt het verder toch niet uit dat het een logische partitie is ipv een primaire?
Primaire partitie was nu / en de swap en data partitie stonden in een extended partitie

Alleen even met Gparted ook de bootflag weg halen gok ik?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/14, 19:21:13 »
Even bevestigen en misschien is er nog wel een handige manier waarvan ik het bestaan niet weet...
Daar is zo'n forum toch voor  =D

Offline vanadium

  • Lid
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/14, 22:36:48 »
Idd die bootflag weghalen, maar dat spreekt voor zich toch.
Als je alle vrij gekomen ruimte bij de data zet die er al opstaat, dan wordt alles primaire.

Zo heel eenvoudig is het nu ook weer niet. Je zal de primaire partitie moeten verwijderen, de extended partitie uitbreiden naar waar de primaire stond, en tenslotte de logische partitie - die de data bevat - ook mee moeten uitbreiden. Dit zal lange tijd duren, en succes is niet gegarandeerd.

Andere mogelijkheid, nog trager: data van de data partitie gedeeltelijk verplaatsen naar de primaire, dan partitiegroottes aanpassen, weer data verplaatsen, ...

Wat je hier ook doet: een goede reservekopie hebben zal een vereiste zijn. En als je die toch hebt, dan zal veruit de snelste en gemakkelijkste methode erin bestaan de harde schijf te herpartitioneren en herformatteren, waarna je de gegevens kan terugplaatsen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: systeemschijf ombouwen naar dataschijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/15, 10:52:08 »
Vanadium bedankt voor je suggestie!

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel data er op de datapartitie staat, maar ik heb wel een backup op een usb schijf alleen nog even kijken hoe recent... Ik zal eens kijken of ik de data niet gewoon tijdelijk naar de SSD kan zetten, dan formatteren en partitioneren van de dataschijf en er op die manier een schone permanente dataschijf van maken.