Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen internet op nieuwe laptop  (gelezen 13461 keer)

Geen internet op nieuwe laptop
« Gepost op: 2008/07/10, 23:04:13 »
Hallo,


ik ben Els.  Mijn vriend heeft een nieuwe laptop gekocht en er komt geen internet op. We hebben een Ethernetswitch waar de kabel in zit en van daaruit gaat er een kabel naar de computer en 1 naar de laptop.

Enkele vriendelijke mensen hebben mij al proberen te helpen op mijn onderwerp bij Installatie "Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04" en alles wat zij voorgesteld hebben heeft spijtig genoeg nog niet geholpen.

Weet er iemand wat ik nog kan doen? Moet ik, zoals ik voorstelde, heel de installatie van Linux opnieuw doen en de Vista eraf gooien (die werkt toch niet meer nadat ik de partities gemaakt heb) of zijn er nog andere oplossingen? Nu staat er Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon op de nieuwe laptop omdat versie 8.04 niet wou installeren (zie ook dat onderwerp, misschien dat die foutmelding nu ook niet meer komt maar dat weet ik niet).

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/10, 23:17:03 »
Hmz gecompliceerde vraag natuurlijk.

Laten we bij het begin beginnen.

Als jij boot vanaf de live-cd moet eigenlijk alles werken.
Dus ook het internet.

Dit is de mooiste test.

Overnieuw beginnen kan een hele mooie optie zijn.
Ik doe niet anders als ik een puinhoop aantref op een pc.
Een schone lei is meestal ook sneller dan vele uren prutsen om de boel weer goed te krijgen.

Geen idee of je Vista er nog op wilt hebben ??
Anders raad ik je XP-Pro aan die op alle fronten beter is,
Zeker veel beter dan de versie van vista.

Wil Hardy niet meteen werken kan je altijd nog eerst Gutsy erop gooien en dan upgraden.

Dus hop de Gparted cd erin,
*HD helemaal leeg maken dus alle partities verwijderen.
* HD meteen in 2 partities delen, 1 voor XP en 1 voor Ubuntu.

* XP erop donderen.
* Gutsy erop donderen.

eventueel Gutsy upgraden naar Hardy.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/10, 23:21:14 »
Dag Gandyman,


ik ga dat morgen proberen, heb nu net de laptop afgezet en ik ga slapen, hoofdpijn en heel moe na een hele dag computertroubles.

Windows Vista hebben we niet nodig, mijn vriend wou die gewoon als het ging houden, gewoon om dat eens te bekijken, meer niet. We hebben nog een cd van Windows XP maar er hoeft zeker geen Windows meer op. Misschien kan ik beter als ik de boel morgen opnieuw installeer, ineens de partitie van Windows er ook afgooien, dan kan de home van Linux nog wat meer schijfruimte hebben, nu al méér dan genoeg maar ja.

Groetjes en bedankt voor je raad, je hoort morgen hoe het gegaan is.

Els

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/10, 23:23:45 »
Zeker als er al flink wat tevergeefs geprutst is aan een installatie, dan is het inderdaad vaak het beste om met een schone lei te herbeginnen.

Kijk hier eens voor een makkelijke methode:
http://computertip.googlepages.com/herinstallatie

Let op: zorg ervoor, dat je computer tijdens de installatie aan de netwerkkabel hangt. Ook al heeft hij tevens een draadloze kaart in zich. Zet de schakelaar (fysiek schuifje of knopje) van de draadloze kaart wel aan, voordat je met de installatie begint: zo wordt hij meteen herkend tijdens de installatie.

En pak zeker 8.04, want je hebt een splinternieuwe computer. 8.04 heeft de nieuwste drivers aan boord daarvoor.

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/10, 23:30:21 »
Beste Els1980.

Ik heb zo links en rechts die postjes van je zitten lezen maar om een goed beeld te krijgen mis ik wat info.

Zou je eens precies kunnen zeggen hoe jouw netwerk is opgebouwd vanaf het punt dat het thuis binnenkomt ??
Daarbij ook welk merk modem je gebruikt, daarna een switch begreep ik ??

effin wat meer info, ook merken en modellen.
Ik heb namelijk een vermoeden.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/10, 23:41:52 »
Ja arie kan, ik heb zat van die modems liggen, maar je ruikt het al goed. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/11, 07:42:47 »
Hallo,


bedankt allemaal voor de uitleg.

Beneden komt de kabel binnen, daar hangt een kastje van internet. Dan gaat de kabel naar boven, waar de computer en de laptop staan. Die kabel zit in een Ethernet switch en van in die ethernetswitch gaat er een kabel naar de laptop en een kabel naar mijn computer.

Misschien ligt hier het probleem want deze foutmelding kreeg ik al 2 keer met de installatie op de laptop met Ubuntu 8.04 Hardy Heron "Het netwerk waarop u zich bevindt maakt waarschijnlijk geen gebruik van het DHCP-protocol". Dan staat er nog niets bij van dat het kan zijn dat dat netwerk heel traag is of dat het er niet is.

Dit zijn de gegevens van de Ethernetswitch:

FSW-0508TX
S/N: 06041405730

Dit zijn ze van de modem:

St: 4AXBGBB3B949389
BC 0000CAE99B2
DC 0000CAE999B3
      0000CAE999B4
      0000CAE999B5


Ik kon hetgeen er voor de reeks cijfers staat, niet goed lezen op de sticker, het is heel klein gedrukt.

Ik hoop dat jullie met deze uitleg en gegevens er een oplossing voor kunnen vinden.

Hardy Heron installeren lijkt niet te lukken: de gewone desktop cd geeft altijd de fout weer (of ik nu Ubuntu direct wil installeren of aanduid om eerst Ubuntu uit te testen):

udevd-event [1543]: run-program: '/sbin/modprobe' abnormal exit
BusyBox v1.1.2 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)

Tot zover de foutmelding.      

Met de alternate cd van Ubuntu, van 1 juli krijg ik tijdens de installatie te lezen:

"Het netwerk waarop u zich bevindt maakt waarschijnlijk geen gebruik van het DHCP-protocol". Dan staat er nog niets bij van dat het kan zijn dat dat netwerk heel traag is of dat het er niet is.

Ik hoop dat jullie hiermee  genoeg gegevens hebben om het op te kunnen lossen. Ik installeer Ubuntu nu nog niet opnieuw omdat ik denk dat het toch hetzelfde gaat blijven, aangezien ik deze laatste foutmelding gisteren ook al gezien had tijdens de installatie en er toen geen rekening mee gehouden heb.

Een andere modem kopen doe ik niet, dat internet is bij de ouders van mijn vriend, zij weten niet dat hij een nieuwe laptop gekocht heeft en op mijn computer werkt het internet perfect.

Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/11, 09:55:17 »
Hallo,


hebben jullie genoeg gegevens zo om uit te zoeken waar de fout zit? Ik hoop dat iemand kan helpen want zo is het echt niet plezant, een nieuwe laptop hebben en dan geen internet erop.

Groetjes,

Els

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/11, 10:42:27 »
Een switch is eigenlijk een dom ding, de IP adressen komen via je modem, maar wanneer er 2 pc's aangesloten zijn, raakt het allemaal in de war.
Zet de laptop aan, wanneer de andere PC uit staat.
Klik dan op Systeem > Beheer > Netwerk en stel daar alles in op DHCP (behalve wanneer je een @home abbo hebt.
Als het goed is, gaat je laptop nu zoeken, krijg je een foutmelding, dan graag de melding hier neerzetten.
Werkt het nog niet, dan een terminalscherm openen en type : ifconfig
De output graag hier posten.

Succes, hopelijk is dit de oplossing ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/11, 10:53:07 »
Ik zal dat straks testen met de laptop, ik moet nu weg. Je hoort in de late namiddag iets terug of het gelukt is.

Groetjes en alvast bedankt,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/11, 14:23:09 »
Mja met die nummers van dat modem kan ik nix...

Ik vrees idd dat het modem maar 1 ipadres kan uitdelen,
(gokje ? )
je hebt een abbo bij een kabelaar ??

In dat geval zal je werkelijk een router ertussen moeten zetten.

Dus.
*modem -> router -> alle computers.

De vermelding deed me dit al vermoeden.
Hoogstwaarschijnlijk zal je het modem even uit moeten zetten.
In Nederland is het gebruikelijk dat de providers iedere 30 minuten al hun gebruikers ververst.
DWZ 5 min voor het hele uur en 5 min voor het halve uur.

@ Arie
Dat idee gaat helaas niet lukken ...
Een modem/router heeft als ingang een gemoduleerde ingang speciaal bedoelt om data op hoge frequentie te verzenden over de telefoon lijn.

Indien je alleen de uitgangen pakt heeft dit hetzelfde effect als een switch.
In wezen zijn de uitgangen enkel maar een domme switch.

Je kan dus geen gebruik maken van de DHCP die tussen de ingang en uitgang zit.

Ter illustratie een router.


De nu gewenste situatie van els.



Meer uitleg vind je op mijn pagina's
http://gandyman.fol.nl/router/
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Willem_D

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/11, 14:43:09 »
Zou het kunnen zijn dat de modem van Els toch een DHCP-functie heeft, maar dat deze gedeactiveerd staat?


EDIT 15u08
@Els:
Is er een manual van de modem beschikbaar? Mogelijk kun je via de webbrowser van jullie desktop-pc de modem-instellingen bekijken en wijzigen.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/11, 17:48:13 »
Hallo,


ik heb de uitleg van rOn gevolgd met die DHCP of wat is het, aan te duiden op de laptop. Het haalde niks uit spijtig genoeg.

Ik heb dan het commando ifconfig ingegeven, dit kreeg ik te lezen:

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1E:33.41.47:FB
inet 6 addr: fe80:21e.33ff:fe41:47b/64 Scope:link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:4294967231 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:46 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:0 (0.0b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:17 Base zfftrdd:0x6000

eth0:avah  Link encap: Ethernet HWaddr 00:1E:33:41:47:FB
inet addr: 169.254.7.75 Bcast:169.254.255.255 Mask:255.255.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Interrupt:17 Base address: 0x6000

lo   Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet 6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:322 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:322 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions: 0 txqueuelen:0
RX bytes:24588 (24.0 KB) TX bytes:24580 (24.0 KB)

Het vreemde is, op de vorige laptop die we nu verkocht hebben, een Toshiba Satellite A40 hebben we nooit internetproblemen gehad. Als we die aansluiten heeft die direct internet.
Is dat misschien weer iets nieuws bij Toshiba, een extra beveiliging ofzo, ik denk maar iets?

Ik ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet.

Als het beter is dat we een router kopen, dan zou ik graag willen weten wat voor 1. Dan gaan we die halen.

Groetjes en bedankt,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/11, 17:49:55 »
O ja, en Windows hebben we niet meer nodig, die Vista werkt toch niet na het herindelen van de schijven en we moeten er ook niet speciaal Windows XP op hebben. Het voornaamste is dat we Linux helemaal werkend krijgen met internet.

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/11, 18:06:13 »
Els1980

Het vreemde is, op de vorige laptop die we nu verkocht hebben, een Toshiba Satellite A40 hebben we nooit internetproblemen gehad. Als we die aansluiten heeft die direct internet.
Is dat misschien weer iets nieuws bij Toshiba, een extra beveiliging ofzo, ik denk maar iets?

als dit zo is en je gebruikt het zelfde kabeltje met rj 45 connector

kan je eens een zelfde kabel wisselen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/11, 18:10:31 »
Je hebt inderdaad geen IP adres gekregen, het IP adres waarmee je dit bericht post is namelijk anders dan wat je laptop zegt.
Je had de andere PC uitstaan toch ? met één PC zou het moeten werken, er is nog een mogelijkheid als test,
kan je de laptop eens direct op je modem aansluiten en dan de laptop (opnieuw) opstarten ?
Dit om mogelijk een defecte kabel e.d. uit te sluiten..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/11, 18:14:21 »
Citaat van: drummies
die we nu verkocht hebben
we ?
Ontgaat mij iets ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/11, 18:17:09 »
r0n.

dat schreef els1980 zelf heb bewust dit stukje gekopieerd en geen gebruik gemaakt van citeren
zie #15


edit dit probleem en ook diverse suggesties lopen ook in de topic van els 1980 onder installatie
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/11, 18:23:22 »
[offtopic]
hahaha ......
ik zat al te denken aan een grensoverschrijdende relatie :lol:
[/offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/11, 18:45:50 »
Hallo,


aan de kabels ligt het niet, ik heb die van de computer in de laptop gestoken, niks. Gisterenavond heb ik ook al de kabel rechtstreeks in de laptop gestoken, dus zonder dat die Ethernetswitch er dan tussen zit, ook niks.

Ik heb die handeling daarstraks inderdaad gedaan met dat DHCP, toen stond de computer af, alleen de laptop op.

En wij, dat is mijn vriend en mij. De laptop is van mijn vriend Werner. Ik heb al dikwijls op Ubuntu gepost, daarom dat ik dit er ook op post en ik doe de installatie van Linux altijd op onze computer en laptop.

Groetjes,

Els

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/11, 19:00:10 »
Els1980

nieuwe vondst op je laptop bureau blad rechtsonder op taabalk staat daar toevallig een icoon met netwerverbinding rechter muisklik ---eigenschappen ---verbinding--naam deze wijzigen van lo naar eth0

staat deze er niet dan rechter muisklik op leeg veld onderste taakbalk toevoegen aan paneel
scrollen naar netwerk monitor en toevoegen


edit die ethernet switch kan je die opstarten dmv spannings reset of zoiets
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/11, 20:08:09 »
Ik heb nu de kabel van de laptop eens in mijn computer gestoken en ik heb nog altijd internet. Dan denk ik dat het niet aan de kabels kan liggen (ik heb ze allemaal al uitgeprobeerd op mijn computer) en niet aan een technisch defect want dan zou ik ook geen internet hebben, de modem en de kabels zouden allemaal moeten werken.

Op die ethernetswitch staat nergens een knopje om die af te zetten of op te zetten. Die werkt normaal gezien ook goed want mijn internet van de computer gaat ook via die switch. We trekken elke avond de stekker uit van de computer en alles dat daar aan vasthangt. Toch had de andere laptop nooit zo 'n problemen met internet.

Drummies, jouw uitleg ook nog geprobeerd. Dat ding stond niet op de werkbalk, het er dan op gezet (netwerkverbinding) en er is een error: kijk maar:

Please contact your system administrator to resolve the following problem: Could not find information on intervace 'eth0:avahi' in /proc/net/dev

Misschien dat we hier iets wijzer mee geraken?

Nog iets over ons internet: wij hebben telenet internet, via de kabel, waar we elke maand abonnementskosten voor betalen.

Groetjes,

Els

Offline Drummies

  • Lid
Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/11, 20:12:21 »
Els1980

LEVELONE PalmCom FSW-0508TX is dat je ethernet switch De switch ondersteunt de standaarden IEEE802.3 Ethernet en IEEE802.3u Fast Ethernet, Store-and-Forward, Half-/Full-Duplex op elke poort, automatisch learning,

even streep onder het hele verhaal belangrijke info van jouw was dat vorige laptop gewoon werkte dus het ligt niet aan netwerk modem switchs kabels

wat je kan proberen is laptop aansluiten op de ethernet switch en dan die switch opstarten door middel van uit en weer inschakelen (automatisch learning) kijk aan achterzijde laptop of bij ethernet aansluiting een indicatie ledje brandt
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/11, 20:19:34 »
Hallo,


ik zal eventjes overtypen wat er op die switch staat:

FSW-0508TX 5-port 10/100Mps switch (level one)

Bij de ethernetswitch branden altij deen paar lampjes, altijd dezelfde. Die switch is aangesloten op de laptop met een kabel tussen de laptop en de switch, anders kan dat toch niet?


Groetjes,

Els

Geen internet op nieuwe laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/11, 20:21:44 »
Ik heb de switch nu eens uitgetrokken en terug ingestoken, nog altijd hetzelfde. Bij die netwerkmonitor blijft een verbodsbordje staan met de melding: Please contact your system administrator to resolve the following problem: Could not find information on intervace 'eth0:avahi' in /proc/net/dev

Groetjes,

Els