Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup server  (gelezen 1888 keer)

Offline itsme

  • Lid
Backup server
« Gepost op: 2011/02/20, 15:54:28 »
Hoi,

Ik ben nog maar net met Ubuntu gestart. Het doel is om een offsite backup server op te zetten waarop data wordt gezet afkomstig van verschillende servers en clients.
Mijn vraag is nu hoe ik dit best aanpak? Ik zou graag hebben dat de data van iedere server of client gescheiden wordt opgeslagen op de backup server en dat de data periodiek en automatisch wordt verzonden van de clients en servers naar de backup server.

De clients en servers draaien op windows. Voor de backup server had ik Ubuntu server in gedachten. Creƫer ik best per server een aparte login op de backup server? Of hoe houd ik die gescheiden? Is het een idee om gewoon de data van iedere server in een aparte map op te slaan?

Welke software zou je gebruiken voor backups? Ik was aan het denken aan rsync gecombineerd met deltacopy voor windows. Iemand andere een ander idee? Ik heb ook eens gekeken naar bacula maar die gebruikt het omgekeerde: ipv data van server naar backup server, contacteert de backupserver de servers met het verzoek data te verzenden.Is dit geen security probleem? Aangezien er op de server dan een extra poort moet openstaan waarop de server moet luisteren naar verzoekjes van de backupserver?

Merci om te helpen!

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Backup server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/21, 10:32:59 »
Deze vraag is niet zo heel makkelijk om een kant en klare oplossing te geven.
Je moet je af vragen wat je wilt gaan back-uppen , zijn het een paar foto`s die in een mapje staan of is het bijv. je hele Windows ?
Aan de hand daarvan kan je gaan kijken voor een geschikt tooltje daarvoor. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een cronjob te maken op je linux machine die bijv. de map /home kopieert naar je server.

Aan de server kant moet je je ook afvragen hoe je de gegevens wilt ontvangen , dmv van samba of via ftp ? elk heeft zijn voor en nadelen .....
En je moet natuurlijk ook die server weer back-uppen :-)

Kortom meer vragen dan antwoorden !!

Offline itsme

  • Lid
Re: Backup server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/21, 20:43:18 »
Ik zou geen volledige windows configuratie willen backuppen maar enkel maar een hoeveelheid data bestanden. Dit kan gaan van 1 map tot een twintigtal mappen.

Hoe ik de gegevens wil ontvangen? Daar heb ik nog niet aan gedacht. Maakt het uit of dit via samba dan wel via ftp is?

En mja, als je de backup server ook weer gaat backuppen, kan je natuurlijk bezig blijven... :-)

Toch al bedankt voor een eerste antwoord.

Offline softbart

  • Lid
Re: Backup server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/21, 22:15:29 »

En mja, als je de backup server ook weer gaat backuppen, kan je natuurlijk bezig blijven... :-)


Nooit gehoord van de wet van Murphy?  ;)  ;)

groet,

Theo

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Backup server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/21, 23:36:32 »
Ik maak mijn back-ups op usenet , duizenden computers die mijn data bevatten en nooit een gebrek aan schijfruimte :-)

Re: Backup server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/22, 16:37:30 »
Ik maak mijn back-ups op usenet , duizenden computers die mijn data bevatten en nooit een gebrek aan schijfruimte :-)

Ook je persoonlijke bestanden ???
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Backup server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/22, 23:44:23 »
Ik maak mijn back-ups op usenet , duizenden computers die mijn data bevatten en nooit een gebrek aan schijfruimte :-)

Ook je persoonlijke bestanden ???

Uiteraard die niet , maar dan hebben we het over 1 dvd`tje , dus die heb ik elders ondergebracht.
De rest is toch al gauw een TB , gelukkig heb ik een snelle glasvezellijn dus uppen is geen probleem ;-)

Re: Backup server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/04, 15:02:19 »
backuppc is wellicht een optie:

http://backuppc.sourceforge.net/

Doe hier zelf al mn backups mee. Prima spul. op rsync gebaseerd ook. Moet wel zeggen dat ik alleen linux en osx gebruik dus in combinatie met windows heb ik geen goede en/of slechte ervaringen te vertellen.