Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server achter router - configuratie werkt niet  (gelezen 1912 keer)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Server achter router - configuratie werkt niet
« Gepost op: 2007/05/09, 10:09:44 »
Ik probeer een kleine server te draaien achter een US Robotics router. Lokaal werkt alles perfect, maar vanaf het internet kan ik niet op de server. Ik snap niet wat er mis is.

- Ik gebruik een poort die beschikbaar zou moeten zijn over het internet (lage poorten worden geblokkeerd door Telenet) ik heb bv. poort 1337 en poort 8080 getest.

- Ik heb een statisch adres (op een correcte manier volgens mij) ingesteld op de server in /etc/network/interfaces

auto eth0
iface eth0 inet static
  address 192.168.123.1
  netmask 255.255.255.0
  gateway 192.168.123.254
Gateway is gewoon het adres van mijn router.

- Op de router heb ik port forwarding ingeschakeld (virtual server) naar poort 1337 en 8080

- iptables vermeld geen enkele firewall entry op de server

- zonder router (met switch) werkt alles perfect

Zijn er hier van die mensen met veel kennis over netwerken die nog ideeën hebben? Mijn kennis omtrent netwerkconfiguratie is nog wat beperkt.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/10, 08:25:40 »
Vreemd. Op mijn laptop lukte het wel prima. Dus heb ik een reinstall met Ubuntu Feisty gedaan op de server en een gloednieuwe LAMP installatie gedaan. Werkt perfect.. http://wesley.homelinux.org:1337/ (phpSysInfo testje)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/11, 21:27:49 »
Hoi,

Welke IP-Nr gebruik je om de server via het internet aan te spreken ??
Vergeet niet dat 192.168 nummer private IP's zijn die alleen lokaal gebruikt kunnen worden.

Om uw server via het internet te kunnen aanspreken moet je de ip nummer ingeven waarmee je  online bent op het internet
( http://80.200.xxx.xxx:8080 )
Anders zal het niet gaan

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/13, 00:36:34 »
Citaat van: profoX
- zonder router (met switch) werkt alles perfect
Stuurt je router de poort  door naar het lokale adres van de server? Dat moet je op de router instellen.
Klik links bovenin op Documentatie

Azalin

  • Gast
Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/13, 00:52:15 »
Citaat van: profoX
Vreemd. Op mijn laptop lukte het wel prima. Dus heb ik een reinstall met Ubuntu Feisty gedaan op de server en een gloednieuwe LAMP installatie gedaan. Werkt perfect.. http://wesley.homelinux.org:1337/ (phpSysInfo testje)
Daar kan ik gewoon heen... of is dat niet wat je bedoelt?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/13, 13:37:23 »
sniper_david: mijn extern IP wordt automatisch geüpdate bij dyndns door ddclient het ip adres van mijn router webinterface te laten plukken

testcees: ik heb in de router geen port forwarding toegepast, maar gewoon poort 1337 gebruikt voor Apache.. router stond juist ingesteld

Azalin: ja, iedereen begrijpt me verkeerd denk ik :) het punt was dat de computer die ik nu gebruik als server het eerst NIET deed (met een oude Edgy installatie die al behoorlijk wat te verduren had gekregen; het was dan ook een testbak) maar na een nieuwe Feisty installatie (was wel nodig) werkte alles ineens perfect. Maar ik weet nog steeds niet waarom het met de oude installatie wel ging via een switch, maar niet met een router.. Aan de router was niks meer aangepast. Maar het werkt nu tenminste wel.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Azalin

  • Gast
Server achter router - configuratie werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/13, 16:54:46 »
Ah *lampje* nou snapt ik hem... naja, misschien omdat je in Edgy een ander IP adres had dan nu in Feisty terwijl de router voor de ene ip adres (die je nu in feisty hebt) geconfigureerd was en niet voor het ip adres dat je pc in edgy had gekregen van de router (of misschien was vast gezet met de hand)? Dat heb ik hier wel eens gehad, deed alles het prima, alleen bleek ik de verkeerde static opgegeven te hebben in mijn ubuntu installatie...