Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen  (gelezen 10414 keer)

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #25 Gepost op: 2016/09/18, 12:50:37 »
Je moet niet opslaan in Gimp,want dan wordt het een .xcf bestand.Je moet exporteren,dan kan het alles worden wat je wilt.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 12:54:11 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #27 Gepost op: 2016/09/18, 14:19:02 »
Jaja, maar onze OP oftewel tomatito heeft het over een jpg. Overigens wordt dit schermpje alleen getoond bij een export onder een nieuwe bestandsnaam. Hou je de bestandsnaam gelijk, dan is er geen exporteren optie, maar een "overschrijven". Zie de bijlage! Kies dan exporteren als ... om de jpg factor aan te kunnen passen.

Het blijft een leuk ontwerp van die Burendag mok. Gelukkig zonder chip dus huismerk koffie is geen probleem, bovendien bewezen lekkerder.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 14:22:15 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #28 Gepost op: 2016/09/18, 17:29:09 »
Je moet niet opslaan in Gimp,want dan wordt het een .xcf bestand.Je moet exporteren,dan kan het alles worden wat je wilt.

Je kunt ook gewoon Opslaan of Opslaan als naar jpg, mits je dan bij op te geven de bestandsnaam de extentie .xcf even veranderd in .jpg. Dan 'exporteert' gimp vanzelf.  ;)
Ik persoonlijk exporteer nooit in gimp. Ik gebruik altijd Opslaan (als).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #29 Gepost op: 2016/09/18, 22:41:40 »
@allen,
Het verkleinen is gelukt. Voorlopig nog met exporteren. Schermafdruk was 1,5MB PNG en is nu mooi binnen de 150KB gebleven.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #30 Gepost op: 2016/09/18, 23:04:02 »
Hoi Henk,

Goed gedaan met zo'n lap van een png!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #31 Gepost op: 2016/09/19, 00:33:36 »
Mooi zo! Veel plezier met Gimp en fotograferen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #32 Gepost op: 2016/09/19, 08:59:44 »
Het verkleinen is gelukt. Voorlopig nog met exporteren. Schermafdruk was 1,5MB PNG en is nu mooi binnen de 150KB gebleven.
Ik zie jpg-blokvorming in de blauwe lucht, goed te zien als je iets inzoomt. Dat komt door een te hoge jpg-compressie. Of dit voor je website een bezwaar is, is weer een ander verhaal.

Overigens, als ik een schermafdruk in png-formaat in Gimp exporteer naar jpg, moet ik een compressie van 26 kiezen om op 150 KB uit te komen. Dat is enorm en als ik dat doe, zie ik... enorme jpg-blokken! ;-)

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #33 Gepost op: 2016/09/19, 09:05:13 »
Je kunt ook gewoon Opslaan of Opslaan als naar jpg, mits je dan bij op te geven de bestandsnaam de extentie .xcf even veranderd in .jpg. Dan 'exporteert' gimp vanzelf.  ;)
Ik persoonlijk exporteer nooit in gimp. Ik gebruik altijd Opslaan (als).

Dan gebruik je een andere Gimp dan ik, want als ik jouw actie herhaal, zie ik onderstaand stopbord verschijnen. Ik gebruik overigens 2.9.5.

(Ik weet zo gauw niet of iemand dit al gemeld heeft in deze draad, maar Gimp's xcf-formaat is onder meer in staat om lagen op te slaan. Open je die xcf een volgende keer, dat heb je al je instellingen in één keer weer voor je neus. Met andere formaten kan dat niet, die worden geplet tot een enkele laag.)


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #34 Gepost op: 2016/09/19, 09:42:34 »
Het verkleinen is gelukt. Voorlopig nog met exporteren. Schermafdruk was 1,5MB PNG en is nu mooi binnen de 150KB gebleven.
Ik zie jpg-blokvorming in de blauwe lucht, goed te zien als je iets inzoomt. Dat komt door een te hoge jpg-compressie. Of dit voor je website een bezwaar is, is weer een ander verhaal.

Overigens, als ik een schermafdruk in png-formaat in Gimp exporteer naar jpg, moet ik een compressie van 26 kiezen om op 150 KB uit te komen. Dat is enorm en als ik dat doe, zie ik... enorme jpg-blokken! ;-)

Hoi Paul, Ja, dat heeft onze Henk echt heel goed voor elkaar! Hoe is het mogelijk. Bedankt voor de toelichting trouwens. Je ziet hier in dit geval mooi wat er gebeurt als je op de uiterste grens gaat zitten. Dat is ook leuk om te zien.

Citaat
Dan gebruik je een andere Gimp dan ik, want als ik jouw actie herhaal, zie ik onderstaand stopbord verschijnen. Ik gebruik overigens 2.9.5.

Het stopbord verschijnt ook in mijn standaard GIMP versie 2.8.

<plaag> Rabbit, je eet toch wel voldoende wortels?  Anders toch maar even naar de opticien? </plaag>

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #35 Gepost op: 2016/09/19, 11:12:24 »
Dan gebruik je een andere Gimp dan ik, want als ik jouw actie herhaal, zie ik onderstaand stopbord verschijnen. Ik gebruik overigens 2.9.5.

Bij mij werkt het echt. Ik doe niet anders. Versie 2.6.12.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #36 Gepost op: 2016/09/19, 13:22:39 »
@Paul Matthijsse,
Ik zie die blokvorming niet maar ik denk dat het onkunde is van mij want ik van Gimp moet ik alles nog leren. Ik moet eerst die 73 pagina's van Just door worstelen maar daar is het nu te mooi weer voor.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #37 Gepost op: 2016/09/19, 13:50:55 »
Hoi Henk,

Open hem eens in GIMP en druk dan op toets 2 voor inzoomen op 200% of doe dat via Beeld > Zoomen. Zie je de afwijkingen nu wel?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HWE64

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #38 Gepost op: 2016/09/19, 19:10:02 »
Hallo Just, bij 200% wist ik eigenlijk niet wat ik eigenlijk zoeken moest. Ik heb hem naar 400% gebracht en toen zag ik het duidelijk die blokvorming en daarna weer teruggebracht naar 200% en toen zag ik het ook duidelijk. Je moet wel weten wat je zoeken moet als je geen verstand van fotografie hebt.  Alweer wat geleerd.
Gr Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #39 Gepost op: 2016/09/19, 21:23:14 »
Hoi Henk,

Zo ging het bij mij de eerste keer ook, hoor. Ik snapte echt niet wat er aan de hand was. Dus ben je met zoiets bezig, zet de waarden tot in het imbeciele en dan weer terug. Tot het uiterste en dan erover. Dan leer je wat.

Je bent goed bezig, Henk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #40 Gepost op: 2016/09/20, 15:51:36 »
Dan gebruik je een andere Gimp dan ik, want als ik jouw actie herhaal, zie ik onderstaand stopbord verschijnen. Ik gebruik overigens 2.9.5.

Bij mij werkt het echt. Ik doe niet anders. Versie 2.6.12.
Dit is veranderd in Gimp 2.8. Bewaren dient enkel nog voor het eigen formaat (is ook het enige formaat wat alle gimp features bewaart), voor alle andere formaten kies je "exporteren".

Om maximale kwaliteit te hebben tegen minimale bestandsgrootte herschaal je eerst je bestand naar de maximale resolutie die je nodig hebt. Hiermee win je al heel veel bytes. Daarna experimenteren met de compressieinstellingen. Hoe meer compressie, hoe lager de kwaliteit. Verhoog de compressie in die mate dat de kwaliteit voor jou (specifieke toepassing) nog aanvaardbaar is.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #41 Gepost op: 2016/09/20, 16:37:00 »
Je moet niet opslaan in Gimp,want dan wordt het een .xcf bestand.Je moet exporteren,dan kan het alles worden wat je wilt.

Je kunt ook gewoon Opslaan of Opslaan als naar jpg, mits je dan bij op te geven de bestandsnaam de extentie .xcf even veranderd in .jpg. Dan 'exporteert' gimp vanzelf.  ;)
Ik persoonlijk exporteer nooit in gimp. Ik gebruik altijd Opslaan (als).
Dan moet je eens updaten,want je gebruikt een oude versie.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #42 Gepost op: 2016/09/20, 17:00:44 »
Dan moet je eens updaten,want je gebruikt een oude versie.

Het werkt prima dus waarom dan? Deze versie heeft zelfs handige features die latere versies blijkbaar missen.  ;)

I know. Ik moet zelfs heel Ubuntu nog een keer updaten naar 14, en dan kan ik meteen veel meer programma's ook updaten. Maar dan moet er weer van alles aan diverse pc's geupgrade worden, waaronder enkele volledige pc's. :( Dus mijn haast is niet zo groot. :-[
Ach het doet allemaal nog wat het moet doen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Gimp: afbeelding verkleinen zonder scherpte te verliezen
« Reactie #43 Gepost op: 2016/09/20, 22:44:17 »
Tientallen jaren was ik het als iemand "Just" riep en het was pure stress toen ineens iemand in het restaurant van een blauwgele meubelgigant "Justin, doe dat niet!" bleef brullen. Ik ben dagenlang van slag geweest.


En ik maar denken dat Just stiekem Justin Timberlake was :P
Verreweg het beste kon zingen en dansen op dit forum, elke ochtend wakker worden naast Jessica Biel en zich geen zorgen hoefde te maken over een miljoentje meer of minder...  Weer een illusie armer :D :D
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint