Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Instellen van spannings check bij opstarten  (gelezen 1546 keer)

Offline JGMS

  • Lid
[Opgelost] Instellen van spannings check bij opstarten
« Gepost op: 2009/06/10, 18:57:52 »
Ik wil een laptop voeden met de boordaccu van de auto.
Met draaiende motor werkt dat prima, maar als de motor uitstaat schakelt de laptop zich na pakweg 30 seconden uit. Kennelijk zit er een spannings check in bij het opstarten, want na opstarten kan de motor wel gewoon worden uitgezet.

Hoe kan ik in Ubuntu 8.10 deze checkwaarde aanpassen?

Oplossing: Toch maar een spanningsomvormer aangeschaft!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/31, 22:54:24 door JGMS »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/10, 19:59:07 »
Zit dat niet in de laptopvoeding? Die zal wel via het contact geschakeld worden.

Offline JGMS

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/11, 10:09:26 »
De laptop zelf heeft geen batterij voeding meer, alleen nog maar een knoopcelletje voor de bios data. Ik sluit hem dus aan op de 12V voeding van de auto.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/11, 10:15:06 »
Zou dit geen instelling van het BIOS kunnen zijn? Loop de power opties daar eens na.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/11, 10:15:27 »
Je moet er rekening mee houden dat de spanning van de accu als de auto uit staat lager is dan als deze draait. Misschien is hij net te laag?

Offline JGMS

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/11, 11:00:29 »
Inderdaad is dat het geval. Bij draaiende motor komt er ruim 14 Volt. Maar ik wil dat hij opstart zonder dat de motor draait. De laptop blijft wel werken als de motor uitgezet wordt.

Hoe stel ik dus die spanningscheck waarde bij? Dat is mijn vraag

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/11, 11:31:31 »
Grote kans dat hij dan met acpi=off wel opstart. (  Advanced Configuration and Power Interface )


Offline JGMS

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/11, 11:37:35 »
Wat betreft de BIOS: er zijn geen instellingen betreffende "power". Ergens in het hart van Ubuntu is er wellicht een procedure waar de spanningswaarde als parameter wordt meegegeven. Waar o waar?

Nu lees ik van Jeroen de optie ACPI=off. Klinkt veelbelovend. Waar moet dat in worden meegegeven?

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/11, 11:42:41 »
Wat betreft de BIOS: er zijn geen instellingen betreffende "power". Ergens in het hart van Ubuntu is er wellicht een procedure waar de spanningswaarde als parameter wordt meegegeven. Waar o waar?

Nu lees ik van Jeroen de optie ACPI=off. Klinkt veelbelovend. Waar moet dat in worden meegegeven?
Lees deze even
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=722988

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/11, 15:04:40 »
Grote kans dat hij dan met acpi=off wel opstart. (  Advanced Configuration and Power Interface )
Hou er dan wel rekening mee dat je op deze manier geen gebruik meer kan maken van een dual core of 2 processors. Ook zullen de power management en temperatuurmetingen niet meer werken.
Het automatisch uitschakelen na afsluiten werkt dan ook niet meer.
Het zou een oplossing kunnen zijn, maar let dan wel op de redelijk grote nadelen.

Welke spanning geeft de originele voeding/lader van je laptop? Als dit 12 V is, dan zit je precies op de grens.
Staat de motor uit, dan zit je spanning op of rond die 12 V, en dat is net genoeg, of net te weinig.

Op het moment dat je de contactsleutel omdraait om de motor te starten zakt de spanning in, omdat de startmotor veel vermogen vraagt. Dit zal vrijwel zeker te weinig zijn in dit geval.

Draait de motor, dan is de spanning weer hoger dan 12 V, denk dan eerder aan ruim 14 V. Dit kan weer aan de hoge kant zijn voor je laptop. Dit kan voor meer energiegebruik en warmte zorgen.

Ik denk dus dat het eerder een technisch (hardware)probleem is dan een softwareprobleem.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/12, 00:25:51 »
Speciaal daarvoor heb je, dc-dc convertors van 12 V naar X volt hoger
(meestal instelbaar)
Je moet inderdaad je label op de laptop bekijken, op wat voor spanning hij
normaal hoort te werken.

Vooral als er geen accu meer inzit, die nog het één en ander zou bufferen.
Die max 14,4 volt wordt nl. door de dynamo geleverd, en min of meer afgevlakt
door de accu. Een dc-dc convertor houdt zijn uitgangspanning tenminste stabiel.
Wel even het opgenomen vermogen van je laptop afstemmen ivm. het
max. te leveren vermogen van je convertor.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline JGMS

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/12, 08:01:04 »
Bedankt voor de tips.

Het is een oude stokoude laptop dus er zit maar 1 core in. Ga het proberen. Zal ook checken of de spanning op de aansteker blijft bij starten van de moter en zo ja of het voldoende is.

Offline JGMS

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/13, 18:42:51 »
Helaas, het meegeven van acpi=off had geen enkel mekbaar effect. Bij het opstarten van de laptop op accustroom viel opnieuw na pakweg 20 a 30 seconden de laptop uit. Overigens schakelt de laptop ook normaal uit als je afsluit, dus ook hier geen (ongewenst) effect van de ingreep.

Heeft iemand nog een suggestie?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/13, 18:45:50 »
Heb je al gekeken naar de spanningen?

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Instellen van spannings check bij opstarten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/13, 21:30:10 »
Ik denk ook dat je het bij de spanningen moet gaan zoeken. Als je laptop in de laatste fase van het opstarten is zal deze vrij veel vermogen vragen, grote kans dat de laptop hardware hem daarom afsluit. En ubuntu er weinig aan kan doen.

Een dc-dc converter kopen is niet overstandig zeker omdat deze meestal een variabele input aankunnen en de gewenste spanning "schoon" aanleveren ( geen gekke dipjes in je spanning en weinig kans op aardlussen als je er een audio versterker aanhangt )