Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?  (gelezen 705 keer)

Offline thdk

  • Lid
Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Gepost op: 2016/11/02, 23:15:12 »
Beste allemaal,

Probleem: bij het loginscherm van Lubuntu kan ik niet met mijn bluetooth toetsenbord mijn wachtwoord invoeren.

Pas als ik (met een gewoon toetsenbord) ben ingelogd, kan ik via Blueman (Bluez) het bluetooth toetsenbord zoeken en koppelen. Maar nergens vind ik een optie om dat permanent vast te leggen, zodat bij de eerstvolgende herstart alles op voorhand gedetecteerd en gekoppeld wordt aan de bluetooth "dongel".

Vraag: is er een manier om via andere software of via de terminal mijn Logitech toetsenbord te activeren bij de login zodat ik mijn wachtwoord kan intypen?

Bij voorbaat dank,

Thdk

Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/03, 07:13:39 »
Beste allemaal,

Probleem: bij het loginscherm van Lubuntu kan ik niet met mijn bluetooth toetsenbord mijn wachtwoord invoeren.

Pas als ik (met een gewoon toetsenbord) ben ingelogd, kan ik via Blueman (Bluez) het bluetooth toetsenbord zoeken en koppelen. Maar nergens vind ik een optie om dat permanent vast te leggen, zodat bij de eerstvolgende herstart alles op voorhand gedetecteerd en gekoppeld wordt aan de bluetooth "dongel".

Vraag: is er een manier om via andere software of via de terminal mijn Logitech toetsenbord te activeren bij de login zodat ik mijn wachtwoord kan intypen?

Bij voorbaat dank,

Thdk
bij het op starten kun je rechts boven in handmatig een toetsenbord op het beeld scherm zetten en kun je met de muis je wacht woord in toetsen. daar na werkt je bleutooth toetsenbord wel. is wel lastig maar het werkt,je hoeft dus niet eerst een toetsenbord aan te sluiten. volgens mijn is er nog geen andere oplossing.

maar ik wacht nu zelf ook op andere reacties in de hoop dat het ook anders kan. :D
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Offline Nero

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/03, 12:23:33 »
Bluetooth heeft een werkend operating system nodig, en bij uitbreiding ook een 'persoonlijke'  configuratie wat betreft aangekoppelde apparaten. Denk bijvoorbeeld aan meerdere gebruikers die elk hun eigen telefoon koppelen. Het lijkt mij niet mogelijk - en ook niet wenselijk - om een BT verbinding 'algemeen'  te openen.

Offline thdk

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/03, 20:17:15 »
Beste LachendeArend en Nero,

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik heb de LTS versie van Lubuntu en ik vind bij het inloggen geen scherm-toetsenbordjes om met de muis het wachtwoord in te voeren. Bij deze zeer lichte versie van Ubuntu zal dat wel als "luxe" zijn afgevoerd, vrees ik. Jammer!

De (oude) discussie over het activeren van bluetooth voor het inloggen komt weer bovendrijven, merk ik. Maar een gebruiker van een vintage pc met een bluetooth toetsenbord heeft daar wel een probleem. Ieder ander besturingssysteem (OSX, Windows, etc.) herkent de bluetooth apparaten zonder meer en kan daar (en misschien ook wel veilig) mee overweg. Daar ben je binnen met een getypt wachtwoord. Hier niet. Of dat wenselijk is laat ik over aan de puristen. Maar als enige gebruiker van mijn oude PC wil ik graag weten of ik mijn Logitech K760 toetsenbord kan koppelen aan mijn dongle voor het inloggen of niet.

Iemand nog ideeën?

Bij voorbaat dank,

Tdhk

Offline Nero

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/03, 20:52:14 »
Maar een gebruiker van een vintage pc met een bluetooth toetsenbord heeft daar wel een probleem. Ieder ander besturingssysteem (OSX, Windows, etc.) herkent de bluetooth apparaten zonder meer en kan daar (en misschien ook wel veilig) mee overweg.
Dat kan enkel als het OS (Windows/OSX) is geladen en alle mogelijke BT verbindingen worden gemaakt.

Voor de Wifi netwerken kan je instellen dat alle gebruikers een bepaalde verbinding mogen gebruiken. Mogelijks bestaat zo'n optie ook voor bluetooth.

Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/04, 12:04:25 »
Maar als enige gebruiker van mijn oude PC wil ik graag weten of ik mijn Logitech K760 toetsenbord kan koppelen aan mijn dongle voor het inloggen of niet.
Waarom log je niet automatisch in? Dan hoef je geen wachtwoord in te voeren, behalve als je een nieuwe sessie opent.

Offline thdk

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/05, 20:13:16 »
Hallo Paul,

Dat is inderdaad een oplossing (of is het een "work-around"?).

Toch blijft de vraag: kan ik mijn toetsenbord blijvend koppelen aan mijn "dongle", zodat ik vanaf het opstarten kan typen. Het koppelen men de standaard Blueman (Bluez) software is een hoop geklungel. Met twee verschillende bluetooth dongles  (Telepower Bluetooth 2.0 en Trust Bluetooth 3.0) koppelt het keyboard pas na herhaaldelijk proberen en een enkele keer wordt de verbinding tijdens het gebruik spontaan weer verbroken.

Is er misschien linux bluetooth software die dat beter doet? En mijn bluetooth hardware permanent in een een lijstje "vertrouwd" zet?

Iemand een oplossing?

Bij voorbaat dank.

Theo


Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/07, 14:17:32 »
Theo geen idee, maar hier heb ik een draadloos toetsenbord van Logitech (plus dito muisje) en in combinatie met Xubuntu levert dat niet/nooit de door jouw genoemde problemen bij het inloggen op. De Lubuntu-mensen hebben dus kennelijk net iets te weinig van het goede in die distro gestopt!

Offline Nero

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/07, 14:46:29 »
De meeste draadloze toetsenborden en muizen werken wel met BT technologie maar hebben een dedicated dongeltje. Daarbij hoeft geen driver te worden geïnstalleerd en werkt het zelfs in het BIOS/UEFI op voorwaarde dat USB Legacy is ingeschakeld.

Offline thdk

  • Lid
Re: Bluetooth toetsenbord gebruiken bij login?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/08, 09:58:28 »
Beste mensen,

Allen bedankt voor de hints en tips! Maar ... nadat ik uiteindelijk het opstarten zonder wachtwoord had ingesteld, ging een condensator in de voeding onderuit. Opstarten gaat nog wel, maar duurt nu drie minuten. Dat heb je met oude PC's (ShuttleX FN41). Omdat hij sowieso op het randje van zijn mogelijkheden zat, gaat ie nu naar het milieupark. Geen zin om nog meer tijd en geld in die "oude bak" te steken. Wie weet wat er nu nog meer kapot gaat. Na 11 jaar is het wel genoeg geweest. Verder met een MacBook Pro  =D.

Theo