Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home back-up naar mijn NAS server  (gelezen 4532 keer)

Offline Dranghek

  • Lid
/home back-up naar mijn NAS server
« Gepost op: 2010/05/16, 22:06:07 »
Ik wil graag automatisch 1 keer per dag een back-up laten maken van mijn /home partitie.

Ik heb verschillende mogelijkheden gezien om lokaal of op een externe HDU te schrijven.
Ik zou graag mijn /home naar mijn NASserver back-uppen.

Hoe pak ik dit aan?
rsync?
Ik moet dan via de terminal bij mijn nasserver kunnen, ik heb alleen geen idee hoe ik dit aanpak. SMB?

Wie kan me verder helpen?
NAS server staat hier lokaal.
Ubuntu 10.4

Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 22:30:26 »
kan je aan die NAS via commandline?
Dan zou je gewoon daar een map kunnen maken met de naam
backup-$(date +%Y%m%d)
en dan alles daarnaar kopiëren.
Die backup-$(date +%Y%m%d)  zorgt ervoor dat er een map wordt aangemaakt met de naam backup-JaarMaandDag, zo zorg je ervoor dat de backups elkaar niet overschrijven.

http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/16, 22:31:34 »
ja, zoiets als:
$ rsync -tva rsync /home user@192.168.x.x:/backup
en dat in een cronjob stoppen. Je nas heeft een ip-adres dat je even op moet snorren.
voor toegang tot je server zou ik ssh gebruiken, openssh-server installeren.

Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/16, 22:44:38 »
backup-$(date +%Y%m%d)
Ha Ward, belangrijk om hier bij te vermelden is dat er op deze manier elke keer (elke dag) een complete backup van de hele /home wordt gemaakt. Dat kan na korte tijd al een enorme data-overlast geven. Mijn /home is ongeveer 100 GB groot, waarvan 80 GB aan foto's (nee, geen blote meisjes! :-). Dit elke dag compleet backuppen is geen goed idee. Vandaar rsync, dat incrementele backups maakt: het schrijft alleen nieuwe bestanden weg naar de backup (en verwijdert desgewenst ook op de bron verwijderde bestanden). Dat betekent: de eerste keer draaien duurt een flinke poos (100 GB backuppen), daarna elke dag nog maar enkele seconden.

Groet, Paul.

Offline Dranghek

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/16, 23:04:56 »
Hoe benader ik mijn nas server...
via smb:// ?

Offline Dranghek

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/16, 23:15:31 »
NAS server : readynas duo.
Rsync functie staat aan.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/17, 14:14:11 »
Ik heb hier eens een bash script gemaakt, zie: http://www.linuxontdekt.be/2009/06/09/back-up-linux-script-in-bash/

Je kan het gebruiken en aanpassen naar je eigen noden!

Grtjs
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Dranghek

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/17, 14:21:35 »
Bedankt, ik zal er eens naar kijken. :)

Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/17, 16:20:56 »
Als je op je NAS een NFS server heb draaien dan kan je via NFS een mount doen naar je nas. Je kan dan in je home dir een folder verwijzing maken naar die dir op de NAS en je kan die gemounte dir lokaal benaderen en zo backuppen. De backup die je maakt wordt dan naar de dir op je NAS weggeschreven.

Ik weet dat het wat onduidelijk klinkt maar er zijn wat topics hierover op dit forum. Dit is er een van die er mee te maken heeft. http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nfs-automount-met-draadloos-netwerk/msg320937/#msg320937

Zoek anders maar op dit forum op mijn gebruikersaam en NAS

Lukt het niet helpen we je verder.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/17, 16:22:46 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Dranghek

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/18, 20:23:01 »
@Scormen Ik heb nu een NAS server staan die naar mijn weten geen openSSH server kan draaien.
Maar ik heb je handleiding gelezen, en het ziet er goed uit! Zal het nog eens testen.

@flyerman op de desktop kan ik wel bij mijn NAS server, ik wil alleen graag weten hoe ik dat in de terminal doe.
aan gezien in geen ssh server heb draaien op mijn NAS werkt SSH user@192.168.*.* niet.

Hoe krijg ik dit wel voor elkaar?

Offline vanadium

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/19, 08:59:11 »
@Scormen Ik heb nu een NAS server staan die naar mijn weten geen openSSH server kan draaien.
Maar ik heb je handleiding gelezen, en het ziet er goed uit! Zal het nog eens testen.
Ik kan niet opmaken wat voor NAS server je hebt, maar als dat een PC is, dan kan je daar ongetwijfeld ssh op installeren.

Citaat
@flyerman op de desktop kan ik wel bij mijn NAS server, ik wil alleen graag weten hoe ik dat in de terminal doe.
aan gezien in geen ssh server heb draaien op mijn NAS werkt SSH user@192.168.*.* niet.

Hoe krijg ik dit wel voor elkaar?

Voor verschillende protocols kan je de server lokaal mounten. Vanaf dan is het aan de commandolijn net alsof die server een lokale directory is ergens op je schijf.

Je zal toch eens wat informatie moeten geven over je NAS en de protocols die hij ondersteunt als je wat gerichtere hulp wil.

Offline Dranghek

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #11 Gepost op: 2010/05/19, 10:01:03 »
Dat had ik alwel vermeld :
NAS server : readynas duo.
Ik zal meer specs geven :


General

ReadyNAS Duo Network Attached Storage Device
2 Serial ATA channels
Compatible with SATA and SATA II HDD
Hot-swappable trays
10/100/1000 Ethernet
3 USB 2.0 ports
256 MB PC2700 DDR-SDRAM SO-DIMM
Embedded 64 MB flash memory for OS
Supports Windows, Mac, Linux/UNIX Clients
Setup wizard and easy browser-based interface
NETGEAR Auto-Expandable X-RAID™
Volume Management

Journaled file system
User, group, and share-level quotas
Drive set can be removed and migrated to ReadyNAS NV+ or 1100
Network File Services

CIFS/SMB for Windows®
AFP 3.1 for Mac OS 9/X
NFS v2 / v3 for Linux and UNIX
HTTP/S for web browsers
FTP/S support
RSYNC
Media Streaming

DLNA Compatible UPnP AV
Logitech SqueezeboxTM
Sonos Digital Music Center
Network DVD player compatible
Windows MCE compatible
Sony Playstation 3
Microsoft Xbox 360
Network Security

Encrypted network logins
Secure Sockets Layer (SSL)
Network Options

DHCP or static IP
NTP
System Management

Performance options
Device status
Email alerts and event logs
Command Line SSH access   <- Ik zie wel dat er SSH toegang alleen kreeg alleen een melding :ssh: connect to host 192.168.1.111 port 22: Connection refused De poort staat wel degelijk open naar 1.111.

Integrated Backup Manager
Programmable backup button
Backup to/from CIFS/NFS/FTP/HTTP
Backup to/from USB disks
ReadyNAS Vault online backup with subscription option
Bundled backup software: CDP (continuous data protection) backup software for Windows and Mac clients
USB Device Support






Offline vanadium

  • Lid
Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #12 Gepost op: 2010/05/19, 10:16:31 »
Als rsync aanstaat op de server, dan moet het rechtstreeks met rsync kunnen volgens de post van Paul Matthijsse.

Een NFS mount kan je maken volgens flyerman.

Er is ook samba waarme je kan mounten. Hiervoor moet je smbfs installeren. Alternatief kan je mounten via nautilus, en dan kan je op de commandolijn de server vinden onder .gvfs in je home directory.

Je server ondersteunt ook ftp. Ook ftp kan je lokaal mounten, maar ik weet niet of dat altijd even betrouwbaar werkt. Dan gebruik je beter samba.

Als je toegang hebt met ssh, dan kan je ook met sshfs je server lokaal mounten.

Je moet in eerste instantie zorgen dat je toegang tot de NAS goed ingesteld is, en dat de services die je wil gebruiken effectief aan staan.

Specifiek voor je backup zou ik eerst en vooral proberen rechtstreeks met rsync te werken (post van Paul Matthijsse). Ik zou niet de /home backuppen, wel alleen mijn documenten, foto's, enz (/home/Documenten, /home/Video, ...). Als je wel je ganse home wil doen, dan moet je minstens .gvfs uitsluiten. Als er hardlinks zijn, dan neem je die niet zomaar mee zonder extra opties en een tragere backup.

Re: /home back-up naar mijn NAS server
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/19, 12:07:50 »
ssh: connection refused: heb je openssh-server geïnstalleerd? Zo ja, op je nas-doos het bestandje .ssh/known_hosts verwijderen en opnieuw inloggen met ssh.