Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boot device menu werkt niet?  (gelezen 2571 keer)

Offline dakje

  • Lid
Boot device menu werkt niet?
« Gepost op: 2011/10/19, 13:54:00 »
Beste,

Ik heb op mijn klein oud computertje sinds een maand ubuntu, ben er heel tevreden van. Op zolder hadden we ook nog een oude computer, die we niet meer gebruiken omdat opstarten+- 15 minuten duurt, ook hier wou ik ubuntu opzetten.

Net zoals ik bij de mijne had gedaan,  gebruik ik de gratis te verkrijgen Dban cd-rom. Nu blijkt dat mijn vader tijdens het verwijderen de computer heeft uitgezet. Nu wil ik dus die dban opnieuw starten.

F12( boot menu) dan selecteer ik optie 5 (ide cd rom device) en dan zou hij net zoals gisteren die dban opstarten, dit doet hij niet. Telkens toont hij:
Strike F1 to retry boot, F2 for setup utility

vele malen F1 geprobeerd, zonder resultaat.

Ook de ubuntu installatie cd geeft geen resultaat.


Hoe los ik dit op?

bij voorbaat bedankt

Offline Wout55

  • Lid
Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/19, 13:59:47 »
Wat heeft je vader precies gedaan, tijdens een delete operatie de computer uitgezet? De melding die je krijgt komt uit de BIOS. Heb je F2 ook geprobeerd. Als er tijdens een schrijf- of delete operatie de stroom is afgezet is er grote kans dat de harde schijf of de bestanden daarop zijn beschadigd. Je zou dan via F2 in de Bios kunnen kijken wat hij zegt over de harde schijf. Je kan daar ook kijken of de startvolgorde op de cd staat. En wat gebeurt er als je met de cd erin opstart?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 14:02:31 door Wout55 »

Offline dakje

  • Lid
Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/19, 14:04:25 »
Op het aan/uit knopje drukken tot hij uitvalt  :rolleyes:
Als ik op F2 druk krijg ik wel het setup utility scherm. De start volgorde is: ide cdrom device en dan hard disk dacht ik.
Als ik met de cd rom in de pc opstart, toont hij ook het Boot Device Menu.

Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/19, 14:18:09 »
Mijn eerste vraag is eigenlijk of het uitvoeren van DBaN echt nodig is.
Zelf maak ik alleen maar gebruik van een intensief wis programma als er echt super gevoelige data op de schijven staat.

Is de CD rom van DBaN nog wel in orde?
Blijkbaar kan de PC geen bootable sectie vinden op zowel de HD als de CDrom.
De HD is wel te verklaren, want die was je aan het wissen, maar de CD zou moeten werken.

Weet niet of je al een Ubuntu Live CD hebt, maar probeer die eens op te starten om te kijken of de optical drive geen problemen heeft.


Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline dakje

  • Lid
Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/19, 14:31:08 »
Dban nodig? Geen idee, maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen?

De cd-rom is nog ok, werkt nog op een andere computer. Ubuntu live CD heb ik niet, maar de installatie CD van ubuntu heb ik wel, maar deze "leest" hij precies ook niet.

Wat bedoel je met optical drive?  ok de cd rom laser zogezegd...
gisteren werkte die nog, kan die dan kapot gaan door hem uit te zetten wanneer een cd rom wordt gelezen?
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 14:32:47 door dakje »

Offline Wout55

  • Lid
Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/19, 15:10:16 »
Dat is in ieder geval niet de aanbevolen manier om hem uit te zetten. De live CD is niets anders dan de installatie CD. Als je die erin hebt en het bootmenu verschijnt en je doet dan F10 bewaren en hij gaat rebooten komt dan weer het bootmenu terug?

Re: Boot device menu werkt niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/19, 15:11:02 »

De cd-rom is nog ok, werkt nog op een andere computer. Ubuntu live CD heb ik niet, maar de installatie CD van ubuntu heb ik wel, maar deze "leest" hij precies ook niet.

Wat bedoel je met optical drive?  ok de cd rom laser zogezegd...
gisteren werkte die nog, kan die dan kapot gaan door hem uit te zetten wanneer een cd rom wordt gelezen?

De optical drive is inderdaad je CD drive.
Wat ik begreep was deze computer niet zo nieuw en neem ik aan dat deze CDrom drive in deze PC zat.
Dat hij stuk is, maar of dat door het afzetten komt denk ik niet, is mogelijk.
Had hier ook een drive die min of meer ook ter plekke overleed.

Weet niet of je nog een andere drive hebt liggen?
Wat je ook nog zou kunnen proberen is, om alle aansluitingen binnenin je PC even na te lopen.
Er zou ook gewoon een slechte verbinding tussen je drive en moederbord kunnen zijn.

BTW, Het wissen van je schijf doet Ubuntu tijdens de installatie, dus heb je eigenlijk dat tool niet direct nodig.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB