Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke printers zijn geschikt voor Linux?  (gelezen 12972 keer)

Offline bart85

  • Lid
Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Gepost op: 2013/06/20, 15:38:09 »
Welke printers zijn geschikt voor Linux?
Met een goede service voor drivers en configuratie?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/20, 15:40:52 »
HP is altijd goed.  :)

Offline joop905

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/20, 15:53:22 »
Een HP-printer.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/20, 16:26:13 »
Klein, goed en goedkoop: Samsung ML-2165 laserprinter

Wel zelf de driver downloaden, installeren en instellen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/20, 16:37:56 »
HP heeft goed spul, goede ondersteuning. We hebben hier een Canon en een HP, de HP print sneller, maar maakt meer herrie. Is ook wel heel wat jaartjes ouder.

De HP heeft alle configuratieopties die Windows ook heeft, de Canon niet. Bij de Canon kun je niet eens instellen of je kleur/zwart-wit wilt uitprinten!

Kortom: HP.


Offline bart85

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/20, 19:16:37 »
Zijn er ervaringen met Canon of Brother. Onder Windows heb ik niet zo'n goede ervaring met HP.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline soppel

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/20, 19:31:31 »
Canon gehad verbruikte veel meer inkt dan mijn HP's Verder rampending, onder windows. Zat een of ander fotoprogramma bij waar je bijna niet omheen kwam om een redelijke foto te printen.
Onder linux ging het wat beter met universele programma's
Brother: Zelf geen ervaring met printers, vriend van me wel. Dat was een laserprinter, hij klaagde ook over hoog tonerverbruik.
Zelf een fax gehad van brother, maar service was nulkommaniks. Kon niet eens een gebruiksaanwijzing krijgen in een andere taal ( ook nergens downloaden ofzo) ( contact gehad met de noorse en de nederlandse importeur)
Vriend heeft ook wat storing gehad met de printer, maar klaagde ook over de service. Hij heeft alleen de dealer aangesproken.
Verder meerdere HP's gehad. Scanners, en printers. Alles heeft altijd gewerkt, en service van HP vind ik goed.
 
Kortom: voor mij alleen nog HP.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/21, 08:02:34 »
Ik HAD een Canon MG6150: ziet er mooi uit. Daar is alles mee gezegd.  Laatst problemen met de drivers (niet compatibel met de laatste Ubuntu versie) en een rampzalig inkverbruik. Ander nadeel: zelfs zwart printen en scannen werkt niet als een of meer kleurpatronen leeg zijn.   

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/21, 08:41:09 »
Ik heb zelf al zo'n jaar of 10 een Brother HL1430 zwart wit laserprinter.
Heb daarvoor een HP inkjet (HP690c of zo..)gehad waarmee niks dan ellende.

De Brother heeft af en toe (1 keer per jaar hoogstens) een stofzuigerbeurtje
nodig en is nu aan (ongeveer) zijn 7000 ste pagina begonnen.

Die printers zijn tegenwoordig zo goedkoop, dus wie maakt zich nu druk
over service.

Koop je een professionele printer, dan zou ik wel voor HP gaan. Met de
professionele laserprinters van HP heb ik ook goede ervaringen, maar
dan heb ik het niet over een printer van een paar honderd euro's.....
« Laatst bewerkt op: 2013/06/21, 08:43:05 door aartje »

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/21, 10:59:22 »
HP. Altijd al HP gehad en ze maken gewoon de beste printers en hebben ook de beste open source-Linux-drivers waarin ze investeren. De meeste HP-printers werken out-of-the-box op Linux i.t.t. andere merken waar het soms nogal puzzelen met drivers is en anders via HPLIP binnen een minuutje erop gezet.

HP-inkt is wel iets duurder maar het is ook duurzamer en naar mijn gevoel gaat het ook wel aardig lang mee. 123inkt, zoals femke98 al noemt, is de goedkoopste hoewel Media Markt meestal ook pakketverpakkingen in de aanbieding heeft voor dezelfde prijs.

Offline Knelis

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/21, 16:35:06 »
Een overzicht van de HP-printers wordt door HP gegeven op:
http://hplipopensource.com/hplip-web/supported_devices/index.html
Als je een type hebt gekozen, kun je door dat type aan te klikken zien welke versie van printerdriver HPLIP daarvoor nodig is.

Zelf heb ik voor een paar vrienden (digibeten) een computer geïnstalleerd met daarop Ubunhtu pakket 12.04 met Libre Office 3.5.7, omdat dat dit de meeste recente stabiele versie zou zijn met LTS. Ik had voor deze configuratie de all-in-one printer HP Photosmart 5520 op het oog. In de lijst van HP zag ik dat daarvoor printerdriver HPLIP 3.12.6 of jonger is vereist.  Blijkens het overzicht dat Synaptic pakketbeheer geeft, heeft de met Ubuntu 12.04 meegeïnstallerde HPLIPdriver de versie 3.12.2. De jongste uitgave heeft inmiddels nummer 3.15.5. Het is mij niet mogelijk gebleken om met behulp van Synaptic een meer recente versie te installeren. Ik durf mij door gebrek aan kennis en ervaring op Linuxgebied nog niet te wagen aan een installatie via het terminalvenster.
 Ik heb met enige moeite nog een printer kunnen vinden die nog wil werken met de oudere driver. De meeste printers van HP die je nu in de winkel ziet vereisen volgens het overzicht van HP een jongere versie van HPLIP dan momenteel voor Ubuntu 12.04 LTS beschikbaar is.
Dat roept bij mij de vraag op welk updatebeleid er door de Ubuntugemeenschap wordt gevoerd. Als voor de software, waarvoor Long Term Support wordt gesuggereerd (3-5 jaar) , de apparatuurdrivers niet met de marktontwikkelingen mee-evolueren, verliest het systeem vanzelf zijn bruikbaarheid voor 'gewone' (niet technische) gebruikers.
Kan iemand aangeven wanneer er op dit gebied aanpassingen/updates te verwachten zijn?

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/21, 20:09:15 »
Je kan het toch handmatig doen: zie hier: http://hplipopensource.com/hplip-web/install/install/index.html

gewoon doorlopen doen wat er staat.

De all-in-one HP 5520 zal heus wel werken hoor!

Inderdaad. Het is misschien een klein beetje afschrikkend omdat het geen grafische installer is maar het is in feite een hele simpele installer. Hij vraagt gewoon een paar simpele (ook voor de leek) vragen waarop je ja of nee moet antwoorden en je moet een keertje je wachtwoord invullen. Gaat verder automatisch.

Offline Knelis

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/21, 22:31:55 »
Ik wil best het avontuur eens aangaan om via het terminalvenster de jongste versie van HPLIPs te installeren. Hoe weet ik overigens dat die met Ubuntu 12.04 compatibel is en correct functioneert?

Ik blijf overigens van mening dat het een beleidsmatige tekortkoming is dat de jongste versies van HPLIP die door HP al zijn ontwikkeld, niet automatisch in updateprocedures worden meegenomen, dan wel via de grafische interface van Synaptic ter beschikking worden gesteld.  De Ubuntu-organisatie doet mijns inziens het systeem daarmee tekort en werpt voor niet technische gebruikers nodeloos drempels op. Jammer!

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/22, 00:25:34 »
@Knelis: Ja, maar Ubuntu ondersteunt HPLIP niet officieel. Het zit in Universe.

"Universe - Community maintained software, i.e. not officially supported software."

Maar wellicht gaat dat veranderen aangezien Ubuntu meer naar een rolling release-model aan het gaan is. In ieder geval werkt de nieuwste versie van HPLIP keurig op 12.04 via dat installatiebestand.

Offline LtB

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/22, 01:03:13 »
Ik heb zelf al zo'n jaar of 10 een Brother HL1430 zwart wit laserprinter.
[...]
De Brother heeft af en toe (1 keer per jaar hoogstens) een stofzuigerbeurtje
nodig en is nu aan (ongeveer) zijn 7000 ste pagina begonnen.
Die heb ik ook.Werkt prima, zowel onder Windows als  nu Xubuntu.

Onder Windows had ik alleen problemen met W XP en W7 in een gemengd netwerk: dat werkte niet goed.
Een draadloos printerservertje van LinkSys kreeg ik eerst ook niet aan de praat, maar onlangs vond ik een nieuwe methode (zonder de driverdisk van Linksys te gebruiken!) . Ook voor Ubuntu waren er instructies, en dat werkte meteen.
Ik kan nu printen vanaf Xubuntu, Windows7, Ubuntu in een virtual PC onder W7, en via een omweg, vanaf mijn Androis smartfoontje...
 
Leo
Leo
(kan slechts onregelmatig met Linux stoeien)
Xubuntu 14-04 op oude laptop (Acer Aspire 9500 2GB/75GB)
Ubuntu 12-10  in Virtualbox op Win dows7 desktop

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/22, 01:24:40 »
Als voor de software, waarvoor Long Term Support wordt gesuggereerd (3-5 jaar) , de apparatuurdrivers niet met de marktontwikkelingen mee-evolueren, verliest het systeem vanzelf zijn bruikbaarheid voor 'gewone' (niet technische) gebruikers.
Kan iemand aangeven wanneer er op dit gebied aanpassingen/updates te verwachten zijn?
Klopt, het kenmerkende eigenschap van een "stabiele" LTS uitgave is dat er alles (gedurende een langere periode) hetzelfde blijft (ofwel verouderd). Alleen noodzakelijke updates worden aangeboden om vooral de "stabiliteit" niet in gevaar te brengen. Als het werkt heb je grootte kans dat het (langer) blijft werken (never change a winning team). Een volledige upgrade is lange tijd ook niet nodig.
De normale versie van Ubuntu (13.04) heeft hplib-gui versie 3.13.
Een normale (niet-LTS) versie van Ubuntu moet je regelmatig, ongeveer ieder half jaar, upgraden naar een volgende versie. Dat wordt vanzelf aangegeven, verloopt vaak vrijwel vanzelf en bevat de nieuwe (markt)ontwikkelingen. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/22, 14:46:48 »
@testcees: M.u.v. Firefox waarbij Canonical *niet* voor Firefox LTS heeft gekozen maar voor de tussenversies die ze steeds blijven updaten...

Offline yJi

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/22, 20:10:07 »
Uit eigen ervaring weet ik een HP PSC 1410 en sinds kort ook een A3 AIO Brother MFC-J5910DW.
Beiden zowel onder Linux alsook onder Windows XP. De inkt uit de Brother is gelijk al droog, vlekt ook niet dat doet mijn HP wel, als je per ongeluk of expres en veeg geeft.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/22, 20:13:44 »
Heb hier nooit problemen met vlekkende inkt, is altijd gelijk droog. HP PhotoSmart B109n.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/22, 22:54:13 »
Sinds ik met Ubuntu werk heb ik in eerste instantie met Canon printers gewerkt (MP510 of 520 :| en daarna MP640). De kwaliteit van het printwerk was erg goed. Ook de bouw van de printer was degelijk.
Na het overlijden van de MP640 heb ik de gok gewaagd en (na eerdere, zeer slechte ervaringen in mijn Windows-tijdperk) voor een HP Officejet 6700 Premium gekozen. Die print ook heel erg netjes (heb nog niet zoveel ervaring met foto's printen met de huidige printer). Ik vind het apparaat qua bouw een heel stuk "plastieker" dan de Canon. Het voelt wat mij betreft minder degelijk aan.

Wel is het zo dat ik met de Canon meer werk had om de printer up and running te krijgen. Na de installatie altijd de nodige bestanden aanpassen zodat er weer randloos gedrukt kon worden, en er meer mogelijkheden beschikbaar kwamen op het gebied van resolutie, afdrukkwaliteit en grijswaarden. De inktvoorraad was bijv. echter nog steeds niet afleesbaar op mijn scherm (PC).
Bij de HP was het appeltje-eitje. HPLIP installeren en dat was het wel zo'n beetje. Alles werkt meteen en geen handmatige aanpassingen meer om alle functionaliteit te krijgen.
Als deze printer zo blijft presteren en een fatsoenlijke levensduur haalt (dus niet net als de Canon's zo'n beetje twee weken na verloop garantietermijn de geest laten) dan heeft HP de volgende keer toch een streepje voor. Dat had ik na mijn catastrofale ervaringen in mijn Windows leven niet verwacht ooit nog te zeggen, laat staan te schrijven.

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline aartje

  • Lid
Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/23, 10:55:14 »
Het hangt natuurlijk erg van het gebruik af. Ik heb eerst een HP690c deskjet printer
gehad (kleur). Soms printte ik regelmatig en dan ging het wel. Soms een week of langer
niet en dan was het ellende, verdroogde spuitmondjes of zo. Dus, weg met dat kreng.

Nu heb ik al een jaar of tien een (brother) zwartwit laserprinter  Die geeft nooooit problemen
,zelfs na een maand niet gebruiken en met een cartidge van ca 45 Euro kan ik zo'n 6000
afdrukken doen. Ik  hoef niet inkleur te printen. Foto's die je bij een goede afdrukcentrale
laat afdrukken zijn toch altijd mooier (en waarschijnlijk goedkoper per afdruk) dan
die je op een inkjet print (denk ik...)

Stel dat ik wel de behoefte krijg om regelmatig in kleur te printen dan koop ik wel
een kleurenlaserprinter, hoewel de kwaliteit van kleurenafdrukken daarvan minder schijnt
te zijn dan die met een inkjet (hangt natuurlijk ook van de prijs en/of kwaliteit van de printer af)

Dus, geef mij maar een laserprinter en het gemak daarvan.

Re: Welke printers zijn geschikt voor Linux?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/23, 11:33:52 »
Welke andere eisen heeft de TS?

Ik heb goede ervaringen met HP, maar heb laatst een Samsung kleuren laserprinter gekocht.
- Samsung ondersteund Linux en heeft zowel opensource als eigen drivers/panel/utility
- Klein en stil
- Goedkoop: nieuw <€90 kleur en €50 zw (eigenlijk zijn het wegwerpprinters...;-)
- Goede afdrukkwaliteit
- Veel 2ehands aanbod
ik heb mijn kleurenlaserprinter gekocht voor €50 incl €13,70 verzendkosten en toners die nog ca 1.000 afdrukken meegaan, oftwel als ik alles afschrijf is dat  €0,05 per afdruk. 

Prima printer voor af en toe een printje.
Mijn oude HP Laserjet 5NM werkpaard heb ik aan mijn vader gegeven; daar kan hij nog jaren mee vooruit.... ;-)

 
« Laatst bewerkt op: 2013/06/23, 11:39:15 door VuurVosje »

Offline Macel

  • Lid
Brother dcp-j172 Linux installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2016/06/15, 21:11:57 »
Hallo Mensen

Ik ben helemaal nieuw met linux maar vind het helemaal top alleen kan ik mij printer niet installeren kan iemand mij tips geven hoe ik mij Brother dcp-j172 kan installeren O0

Re: Brother dcp-j172 Linux installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2016/06/15, 21:40:02 »
Hallo Mensen

Ik ben helemaal nieuw met linux maar vind het helemaal top alleen kan ik mij printer niet installeren kan iemand mij tips geven hoe ik mij Brother dcp-j172 kan installeren O0
Ik heb gereageerd in jouw eigen topic, kijk daar maar eens.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27