Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kdenlive  (gelezen 3761 keer)

Kdenlive
« Gepost op: 2016/11/17, 16:40:26 »
Beste mensen
In Kdenlive 15.12.3 krijg ik “stabilize” niet aan de praat.
In de projectbin selecteer ik een clip met de Rmuis en kies “Clipjob”, dan kies ik “Stabilize”.
Dan gebeurt er niets, het menuutje van stabilize komt niet te voorschijn. Ook niet als ik het via het menu “ project “in de taakbalk probeer en ook niet als ik de clip in de Timeline zet.
De frame size is 1920x1080, bij 50fps. Codec H246
Een fps van 25 helpt niet.

Systeem:
Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Dualboot van ubuntu 16.04 en W10
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz). 

Groeten Jan Willem

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/17, 17:00:39 »
Hoi Jan Willem,

Ja, bekend! Dat werkt gewoon niet.

Ik ga er na het eten op door. Ik ben nou aan het koken.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/17, 18:21:48 »
Hoi Jan Willem,

Heel die Stabilize optie in Kdenlive stelt in mijn ervaring niet veel voor. Veel beter is de stabilisatie via Transcode en ffmpeg, waarvan hier een goed uitziend recent verhaal.

Ik ken dat soort verhalen, maar ik kreeg het zelf nooit voor elkaar. Ik zag nooit echt resultaat. Maar bij deze staan een paar positieve reacties (succes stories), dus dat ga ik zelf ook proberen. Alles wel Engelstalig. Ik heb nu nog een video te doen die echt af moet, dus dat duurt even voor ik er aan begin.

Succes en groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/17, 20:27:57 »
Ik heb zojuist een test uitgevoerd met Kdenlive 16.08.2 in Ubuntu 16.04 en dit werkt wel degelijk: https://youtu.be/_LRe11Q0iWI
Ik zou jou huidige Kdenlive eens verwijderen en dan volgens deze manier (zie onder Ubuntu/Linux Mint) de laatste versie installeren:
https://kdenlive.org/download/
@Just: ik was nieuwsgierig naar de manier uit jou link maar ik krijg deze foutmelding: No such filter: 'vidstabdetect'
Ik vind dat raar want volgens mij maakt Kdenlive  ook gebruik van dat Vidstab effect, dat staat zo toch tussen haakjes bij het stabiliseer effect.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/17, 21:25:23 »
Hoi Asilnevs,

Toch weer wat mis met dat Transcode? Ochoch! Je wordt er toch beroerd van dat gestabileer. Ik heb er al zoveel op zitten tobben. Maar dat met  Kdenlive 16.08.2 ziet er dan weer wel schitterend uit.

Ik ben nog doende met een video die nou maar eens af moet. Dus eh "nu even niet" Nog niet.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/19, 20:25:19 »
Beste mensen
In de nieuwste versie Kdenlive 16.08.2 ,zoals je die op de site van Kdenlive ophaalt, doet Stabileze het wel.
Hoe goed de stabilisatie is ga ik nog uitgebreid proberen.

Eerst heb ik een backup gemaakt van de bestanden in de Kdenlive map en daarna de oude versie van Kdenlive verwijderd
Van de site  https://kdenlive.org/download/ heb ik in de terminal gebruikt de commando’s:
sudo add-apt-repository ppa:kdenlive/kdenlive-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install kdenlive

Kdenlive stond weer in de lijst van programma’s en was op te starten.
Er was nog wel  een foutmelding van Synaptic Pakket beheer van ontbrekende pakketten.
In Synaptic heb ik met de zoekfunctie Kdenlive opgespoord en daar stond één pakket niet aangevinkt.
Dat heb ik aangevinkt en uitlaten voeren.
Toen was alles compleet en werkend.

Hartelijk dank      Jan Willem


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/20, 09:01:21 »
Hoi Jan Willem,

Ik heb de hier nog onderhanden video maar eens vlot door de molen getrokken. Zeg maar een beetje afgeraffeld. Ik had er genoeg van. Nou zijn de reacties van de club weer zo geweldig, dat ik er toch maar weer tegenaan ga voor een volgende wedstrijd (het gaat om video's van waterpolo).

Dat nou gedaan ga ik die nieuwe Kdenlive ook maar eens proberen. Enthousiast geworden door jou en Asilnevs goede berichten.

Hoe snel draait dat stabiliseren eigenlijk? Hoe lang duurt het stabiliseren van een clip van een minuut bijvoorbeeld? 2 keer (2 minuten?) op een i3?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/20, 15:43:01 »
Hoi Jan Willem en Asilnevs,

Ik heb die ppa geladen en de nieuwe versie van Kdenlive geïnstalleerd. Die ziet er puik uit.

Maar nou, ik selecteer onder cliptaken in het projectopslag venster Stabilize, maar wat ik ook doe aan instellingen het resultaat is nihil.

Ik zie wel dat trf bestand met de instellingen die ik koos, maar het stukje videoclip wat ik als testdoel gebruik is na omzetten naar een .mlt bestand nauwelijks verbeterd.

VID.STAB 1
#      accuracy = 6
#     shakiness = 6
#      stepsize = 8
#   mincontrast = 0,000000
Frame 1 (List 0 [])
Frame 2 (List 105 [(LM 3 -1 1202 218 112 0,617901 0,845344),(LM 3 -1 464 218 112 0,587947 1,251435),(LM 3 -1 341 218 112 0,584259 1,321269),(LM 15 -3 218 862 112 0,414856
...
Enzovoort

Wat gebruiken jullie als instellingen voor shakiness en zo voort?

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/11/20, 16:43:34 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/20, 16:45:59 »
Ik heb gewoon de standaardinstellingen gebruikt van dat Stabiliseer jobje en dat geeft het resultaat zoals in mijn link te zien is in een vorig antwoord en dat vind ik toch goed gelukt.
Nu heb ik ook eens op tijd gelet hoe lang hij er over doet: iets meer dan 4 x de lengte van het clipje op een Intel® Core™2 Duo CPU T9600 @ 2.80GHz × 2 processor.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/20, 16:54:32 »
Hoi Asilnevs,

Dan doe ik blijkbaar iets verkeerd. De bewegingen in mijn testclip zijn minder dan die van jouw voorbeeld en dan heb ik zoals je ziet de waarden voor de verschillende instellingen fors opgekrikt.

De werkwijze is toch gewoon dat je dat jobje kiest, wacht tot het balkje netjes klaar is en dan kan je hem met de clipmonitor bekijken? Of mis ik nog een stap?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/20, 17:03:10 »
Je doet de Stabilisatie job op het clipje in de Project Bin en dan wacht je af tot dit klaar is.
Er komt nu een mlt clipje bij in de Project Bin en dit zet je op de tijdlijn en exporteer je als video file.
Ik kan het moeilijk vloeiend afspelen hier in Kdenlive zelf want hij hakkelt daarom best exporteren om het resultaat te bekijken .
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/20, 21:12:47 »
Hoi Ailnevs,

Het is weer het oude liedje met dat gestabilizeer. Het doet het hier niet.

Wat heb jij voor systeem draaien? Ik heb Xubuntu 1604.1. En dan, als je dat clipjobje kiest, is dan de keuze Stabilize gevolgd door (vidstab)?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/24, 09:48:43 »
Goedemorgen mensen,

Het kwam bij me op dat mijn clips eerst omgezet zijn van MTS 50 fps naar mp4 25 fps. Ik ga het eens proberen met een korte clip in MTS formaat die niet is omgezet.

Misschien verheldert dat de kwestie. Is dat een goed idee?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/24, 20:16:50 »
Neehoor,

Ook met een stukje uit de oorspronkelijke MTS geen succes te melden.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/25, 07:45:41 »
Ik snap er geen jota van, maar jullie gebruiken Ubuntu en ik Xubuntu. Ik ga dan maar eens onder Ubuntu proberen.

Ik kan het me niet zo voorstellen, maar wie weet?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/25, 09:25:31 »
Je kunt misschien ook eens proberen of het stabilisatie effect van  Shotcut werkt .
Volgens mij zit daar dezelfde software achter als in Kdenlive .
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/25, 14:41:10 »
In Ubuntu maakte het stabilisatie gebeuren net zo min enig verschil. Jammer. Wel leuk om weer eens met Unity bezig te zijn. Toen Shotcut maar eens geprobeerd en warempel, dat werkt wel. Niet zo opvallend veel als in jouw voorbeeld clip, maar het doet wel wat.

Om dat goed te bekijken zet ik de gerenderde video in de tijdlijn onder de oorspronkelijke video en plaats er het Composite effect tussen met 50 transparantie. Dan zie je de verschillen. Dat is dan in ieder geval een oplossing.

Leuk ding, dat Shotcut. Maarre, geen verschillende sporen op de tijdlijn?

Bedankt Asilnevs!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #17 Gepost op: 2016/12/04, 18:28:54 »
Beste mensen
Mijn ervaring met stabilize is dat het wel beeldtrillingen weg werkt maar een schommelend beeld stabiel maken is teveel gevraagd.
Ik werk met opnames uit een Gopro Hero 4 Black, dat is hoge beeld kwaliteit, 1080p en 50fps.
Het nadeel van een Gopro is dat deze geen optische beeld stabilisatie heeft.
Achteraf stabiliseren in Kdenlive werkt bijvoorbeeld wel met opnames waarbij de camera op een trillend fietsstuur is gemonteerd, maar niet met zwevende onderwater opnames.
De standaard instellingen laat ik voor wat ze zijn, van veranderingen daar in heb ik weinig profijt gehad. Te veel veranderen geeft een dweilend beeld.
Soms pas ik samen met stabilize ook zoom toe, dat is nog wel aardig.
Mijn opnames zijn 50fps maar een nieuw Kdenlive project stel ik in op 25 fps, misschien dat dat scheelt.
Bijna alle programma's lopen vast met bewerken van 50 fps.
Zie verder mijn tekst waarmee ik dit item geopend heb en de adviezen.
Bij mij werkt Kdenlive nu goed, dank.

Groeten Jan Willem

Systeem:
Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Ubuntu 16.04
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz). 
« Laatst bewerkt op: 2016/12/04, 18:30:55 door Jan Willem »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #18 Gepost op: 2016/12/04, 22:18:31 »
Hoi Jan Willem,

Helder zo. Ik keek altijd naar stabilisatie van vooral schommelingen. Dat heeft dus geen echte zin. Nou ben ik een gebruiker van stevige schouderstatieven. Die bouw ik uit 40 en 32 PVC afvoerbuis. Met een beetje inzet kan ik daarmee alle schommelingen wel vermijden, al sta ik niet zo heel vast meer op de benen. Daar moet ik dan meer aandacht aanbesteden.

Wat betreft dat 50 fps zet ik mijn basismateriaal altijd om van 1080p 50 fps MTS bestanden naar 25 fps mp4. Ik gebruik een PC met een i3 processor met 8 MB RAM. Die trekt die 50 fps prima, maar bij een track die naar de 30 minuten loopt gaat dat soms niet goed meer. Nou is die PC in oorsprong een Dell kantoorbak en de grafische kaart is niet meer dan een onboard ding. Dat zal vast nog wel uitmaken. Maar ja, beter kost aanmerkelijk meer en zo gaat het prima.

veel plezier met Kdenlive!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #19 Gepost op: 2016/12/05, 14:56:01 »
Hallo Just
Mijn 50 fps opnames laad ik  direct in de clipmonitor zonder die eerst terug te brengen tot 25 fps maar stel wel het nieuwe project in op 25 fps.
Ik heb er nog geen problemen mee gehad.
 
Hallo Just en Asilnevs
Nu ben ik toch van de regen in de drup gekomen met Kdenlive 16.08.2.
Het stabiliseren werkt, in de clipmonitor, maar nu het volgende:

Ik kan geen effecten gebruiken in de timeline met de nieuwe KDN

Een clip plaats ik in de  -timeline-.
Dan zet ik daar een effect op, of met drag and drop of via rechter muisknop.
In de timeline balk van de clip zie ik dat het effect geactiveerd is maar wat er niet te voorschijn komt is het bij behorende bewerkingsmenu venster.
Soms crasht Kdenlive zelfs  als ik met de rechter of linkermuis klik of dubbel klik.
Met de diverse vensters slepen geeft ook geen bewerkings menu te zien, ik kan dus niets doen.
Wat ook niet lukt is met de muis de tijdscursor verplaatsen om met beeld de juiste in en uit punten te bepalen.

Is dit bekend, hebben jullie dit al uitgeprobeerd?

Groeten Jan Willem


Systeem
Medion P5305F
Systeem Medion i5 3350p cpu, 3,10GHz x 4, 64bit, 8GB, C schijf 1TB, D schijf 2TB.
Ubuntu 16.04
Videokaart Asus Geforce GT730 (2GB 900MHz). 
« Laatst bewerkt op: 2016/12/05, 15:04:13 door Jan Willem »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #20 Gepost op: 2016/12/06, 09:37:13 »
Hoi Jan Willem,

Ik stond te kijken van de problemen die jij in je laatste bericht meldde. Dus ben ik er eens goed voor gaan zitten op een testklusje. Zowel met mijn standaard 25 fps mp4 clips als met de 50 fps clips direct uit de camera heb ik nergens last mee.

Wat betreft dat bewerkingsmenu, dat verschijnt in het eigenschappenvenster. Misschien heb je wat aan een screenshot van mijn indeling. Dat bewaar ik via Beeld > Indeling opslaan als. Mocht ik dan eens de indeling overhoop schoppen in een stevige editing klus dan laad ik die indeling weer terug via Beeld > Laad indeling



(Klik op de afbeelding -het brengt je naar Imgur- en klik dan nog eens voor een scherpe vergrote afbeelding)

Kdenlive is een behoorlijk goed programma, waar een hoop gebruikerservaring in is verwerkt. Maar je moet je er wel in verdiepen. Video editing is geen klus voor lekker intuïtieve programmatuur, denk ik wel eens. Dat verschrikkelijk mooie Open Shot is prachtig en crasht bij mij weten helaas nog steeds veel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kdenlive
« Reactie #21 Gepost op: 2016/12/12, 21:20:58 »
Hallo Just
Volgens mij heb ik met 16.08.2. een  bèta  versie van Kdenlive.
Er zitten wat nieuwe handigheidjes bij.
De layout is wel wat anders dan die van jou.
Onder VIEUW heb ik clipproperties aan gevinkt en toen had ik mijn bewerkings menuutje weer.

Er waren een paar zaken die niet naar behoren werkten.
Onder andere dat mijn slider in de timeline niet mee loopt met het bewerkings menu heeft te maken met het volgende:
Ik had onder instellingen, environment, processingthreads op vier gezet. (Er staat een waarschuwing experimental bij)
Dat werkt lekker snel met renderen maar haalt wel het verband uit bewerken.
Terug gezet op 1 thread doet alles het naar behoren.
Ook ik vind Kdenlive een prima programma en ben blij dat ik de weg weer gevonden heb.
Openshot crasht mij ook  te veel.

Groeten Jan Willem

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kdenlive
« Reactie #22 Gepost op: 2016/12/12, 22:18:54 »
Hoi Jan Willem,

Versie 16.08.02 is geen beta, hoor. Maar hij komt niet mee met de normale Ubuntu. Je moet hem ophalen via de ppa.

Dat met die clip properties klopt. Dat is de engelse versie van het programma. Je kan die vensters alle kanten op slepen. Vandaar dat mijn view anders is. Ik heb die indeling via een tip hier op het Forum en daarvandaan de video's van Spatry op Youtube leren kennen. Die indeling is gewoon lekker om mee te werken.

Ik zet die threads meestal op 2. Op 4 heb ik nog nooit geprobeerd.

Wat ik ook lekker vind zijn een beperkt stel toetsenbord stickers. Kdenlive heeft een heleboel sneltoetsen aan boord. Nou leiden die stickers je wel wat af bij gewoon typen, hoor. Maar laatst was mijn eerste eigengemaakte set na best lange tijd wel aardig gebladderd en heb ik ze eraf getrokken. Maar toen begon ik ze nogal te missen. Ik dus een tweede set opgeplakt en die ditmaal eerst met een laagje blanke acryl bespoten voor meer duurzaamheid.

Mocht je dat leuk vinden, haal ze op via deze link in pdf formaat: http://bit.ly/kdenlive-kb-stickers Vier sets per A4! Laat de pdf niet automatisch verkleinen bij het afdrukken.

123ink.nl heeft fijn watervast zelfklevend papier voor binnenshuis  en Avery heeft zelfs weerbestendig spul ( uit eigen ondervinding die Avery) heb ik gehoord, maar gewoon zelfklevend en een busje blanke acryl van Action is ook een optie. En dan natuurlijk lekker zelf uitknippen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021