Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VritualBox probleem in Lubuntu  (gelezen 936 keer)

Offline John K

  • Lid
VritualBox probleem in Lubuntu
« Gepost op: 2016/11/21, 15:31:49 »
Ik wil Lubuntu draaien als host voor VirtualBox, maar wanneer ik een ubuntu versie wil starten in VB krijg ik een scherm resolutieprobleem bij het installeren. Zie hier een soortgelijk probleem; http://superuser.com/questions/1070410/virtualbox-crashes-ubuntu-16-04-vms

Is er een betere host voor VB te bedenken? Moet vooral erg licht zijn gezien mijn oude computer. Of KVM in Lubuntu beter? Of GnomeBoxes?

Groet John K


Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/21, 20:08:23 »
John,

Als ik het goed begrijp wil je op een "Lichte" PC virtueel een "Zwaardere" laten draaien.
Alles kan, maar dit vraagt volgens mij om moelijkheden.

Virtualizatie vraagt ook om deftig hardware.
Immers je moet de hardware delen.
Een gedeelte voor de host en een gedeelte voor de client via de settings.
Een vuist regel is, nooit meer dan de helft voor de client.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/21, 23:03:22 »
En maakt het nog uit qua flexibiliteit, snelheid of systeemvereisten of ik virtualbox, qmu, kvm, gnome boxes of esxi draai?

En mijn vraag omtrent de host? Is bijv. lubuntu wel geschikt of zijn er meer geschikte hosts zoals (ubuntu based) puppy of zo?
« Laatst bewerkt op: 2016/11/21, 23:06:40 door John K »

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/22, 09:37:47 »
Citaat
Als ik het goed begrijp wil je op een "Lichte" PC virtueel een "Zwaardere" laten draaien.
Alles kan, maar dit vraagt volgens mij om moelijkheden.

Virtualizatie vraagt ook om deftig hardware.
Immers je moet de hardware delen.

Inderdaad, ook ik zou zeker een volle ubuntu nemen en geen lichte X L K -versie.
Daarbovenop is inderdaad de hardware belangrijk.
Vroeger experimenteerde ik ook met VB, doch er zat geen vaart in met niet recente hardware.
Pas nu met een I5 processor en heel veel intern geheugen loopt dit vlot.

Citaat
Is bijv. lubuntu wel geschikt of zijn er meer geschikte hosts zoals (ubuntu based) puppy of zo?
Waarom wil je zo'n licht OS hebben?

Even terzijde een vergelijking:
- een zwaar gewicht kan je niet op een lichte plank plaatsen
- een zwaar gewicht kan je wel op een zware plank plaatsen
- een licht gewicht kan je wel op een zware plank plaatsen
- een licht gewicht kan je wel op een lichte plank plaatsen
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/23, 23:20:51 »
Waarom zou ubuntu beter als host kunnen fungeren dan bijv. lubuntu of puppy? Bij virtualisatie lijkt me het toch een pre dat de host zo licht mogelijk te hebben omdat het alleen als basis dient (zoals het pricipe van esxi).

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/24, 09:07:24 »
Citaat
Waarom zou ubuntu beter als host kunnen fungeren dan bijv. lubuntu of puppy?

Je al eens verdiept in puppy?
Zo werkt het: http://puppylinux.org/wikka/HowPuppyWorks?redirect=no
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/24, 10:19:49 »
Maar lubuntu dan, dat is toch een uitgeklede ubuntu? Daardoor leek het me geschikt om als basis te dienen.

Ik wil vooral graag weten wat de beste host voor virtualbox is.

Offline peer

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/24, 12:27:10 »
In mijn ogen is de belangrijkste faktor de hardware.heb je voldoende geheugen? Is je processor snel genoeg. Is je grafisch omgeving voldoende?

Ik weet niet in hoeverre virtualbox afhankelijk is van het host os. Ik kan me voorstellen dat er restricties zijn voor de grafiecshe weergave maar dat weet ik niet.

Maar waarom probeer je het niet gewoon uit? Installeer lubuntu met daarin virtualbox als dualboot en kijk of het werkt.


Offline DeBaas

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/24, 12:50:43 »
Op mijn 64bit OS draaiend met Core two Quad Q6600 4G geheugen draait met toegewezen 4 processorkernen 2G geheugen en 128M video VB net snel genoeg om niet in slaap te vallen.
Lubuntu kan helpen om meer recources, geheugen, vrij te maken, het doet echter niets bij een ondermaatse machine.
VB een beetje redelijk? Machine huidige i5 of vergelijkbaar met 8G geheugen en een stevige videokaart a.u.b.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/24, 17:47:00 »
Om een idee te geven....
Mijn desktop, Ubuntu 16.04: i7 2600 - 32 Gig ram - nVidia Quadro FX
VB client: Win7 32bits - 4 van de 8 kernen - 4 Gig ram (ook virtueel kan 32bits Windows maar 3.x Gig aan).

Als ik VB opstart wordt er minimaal 4 Gig extra van mijn 32 Gig in beslag.

Maw, ook voor virtualizatie heb je dus deftig hardware nodig.
Het is niet omdat het virtueel is dat de 'hardware' op de virtuele toer gaat.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/24, 20:57:26 »
De computer heeft 8 gb geheugen, een snelle grafische kaart en een recente quad core processor. Ik probeer ook diverse distro's uit, en kom qua zwaarte van de distro op lubuntu.

De host is uitsluitend bedoeld als basis, daar doe ik verder niets op, de virtuele clients op deze host worden gebruikt voor het uitproberen van verschillende distro's. Een volledige ubuntu als host lijkt me dus een beetje te veel, tenzij ik paketten ga verwijderen maar dan kan ik beter een uitgeklede ubuntu gebruiken lijkt mij.

Misschien kan iemand helpen met de het probleem (zie link) waarmee ik het topic begon, in lubuntu kan ik geen virtuele client starten, deze loopt vast tijdens het installeren van de client, nml. op het moment dat ik tijdens het installatieproces de landkaart voor mij hoor te krijgen waarin ik de locatie moet opgeven krijg ik een veelkleurig errorscherm. Ik heb verder wel alle vereisten voor VB geinstalleer zoals guest additions etc.

Groet John K


Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/24, 21:36:39 »
De computer heeft 8 gb geheugen, een snelle grafische kaart en een recente quad core processor. Ik probeer ook diverse distro's uit, en kom qua zwaarte van de distro op lubuntu.

De host is uitsluitend bedoeld als basis, daar doe ik verder niets op, de virtuele clients op deze host worden gebruikt voor het uitproberen van verschillende distro's. Een volledige ubuntu als host lijkt me dus een beetje te veel, tenzij ik paketten ga verwijderen maar dan kan ik beter een uitgeklede ubuntu gebruiken lijkt mij.


Je hebt helemaal gelijk!
Het is onzin om voor Virtual Box (dit is tenslotte een programma) een zwaardere werkomgeving te nemen. Om je resources te sparen is het juist raadzaam om een lichte werkomgeving te kiezen.

De oplossing staat overigens op de pagina van de link die je stuurde (uit ervaring weet ik dat deze oplossing werkt).
Volgens Oracle is het een Ubuntubug en niet van hun (of het zo is laat ik in het midden).

Not really a solution, but to work around the problem, you have to issue the guest OS Ctrl+Alt+F2 followed by Ctrl+Alt+F7. This will cycle through the TTY and back to X11, therefore restoring resolution to the correct value. In order to issue the Ctrl+Alt+FX combo you should press Host_key+FX. (Host_key is by default mapped to the Right Ctrl key in VirtualBox). Oracle seems to consider this a bug in Ubuntu, and therefore will not try to solve it.

Het schakelen van de 'rare' desktop naar de terminal modus (Rechter CTRL  Alt F2) en weer terug (Rechter CTRL Alt F7) zet het in de goede resolutie.

Succes!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/24, 21:59:38 »
Bedankt voor je antwoord. Ik had dit ook gelezen maar kwam er niet echt uit, 1 keer omzeilde ik het probleem op de een of andere manier wel, maar bij een tweede poging liep ik weer tegen hetzelfde aan.

Er staat in die link; you have to issue the guest OS Ctrl+Alt+F2 followed by Ctrl+Alt+F7.

Maar daar ligt nu juist het probleem, in de guest os kan je die opdracht niet meer geven omdat die daarvoor al vastloopt.

Ik ga het in ieder geval weer proberen.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/24, 22:03:41 door John K »

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2016/11/25, 07:25:51 »
Vastloopt? Krijg je niet zo'n reuzenpointer en 'mooie' grote pixels in een vreemde waas van kleuren? Dat had ik hier namelijk wel. Wel belangrijk is dat je de rechter CTRL toets gebruikt, deze is namelijk aangewezen voor 'hostgebruik'.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2016/11/25, 18:00:59 »
Ik ga het weer proberen, thx.

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2016/11/25, 19:45:41 »
John,

Controlleer, indien van toepassing, of in je BIOS de 'virtalisatie' aan staan.
Ik neem mij te herinneren dat op een een AMD systeem je dit kon instellen.
Anders werkte VB niet.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2016/11/25, 23:10:19 »
Bedankt voor de tip, ik probeer het uit.

Offline jolo

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2016/11/26, 21:46:41 »
Ik heb er ook even naar gekeken. Lubuntu 14.04.5 als host besturingssysteem voor Virtualbox 5.1_5.1.10-112026 is mogelijk. Ik heb dit getest. Ik heb nadat ik Virtualbox en het Extension Pack  gedownload had van hun website, en Virtualbox geïnstalleerd had via Gdebi, de volgende terminalvenstercommando's uitgevoerd.
sudo apt-get install gcc make
[Enter]

en
sudo vboxconfig
[Enter]

En omdat dubbelklikken op Extension Pack niet wilde installeren in Lubuntu 14.04.5, deed ik dat met het volgende terminalvenstercommando
VBoxManage extpack install Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-5.1.10-112026.vbox-extpack
[Enter]


Ik heb verder wel alle vereisten voor VB geinstalleer zoals guest additions etc
Die kan pas geïnstalleerd worden, nadat je met succes een gastbesturingssysteem hebt geïnstalleerd. Zie daarover https://www.virtualbox.org/manual/ch04.html
Dit heb ik getest met Ubuntu 16.04.1 als gastbesturingssysteem. In Virtualbox nadat gastbesturingssysteem Ubuntu 16.04.1 is gestart. Apparaten linker muisknop > Invoegen Guest Additions CD Image > Uitvoeren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2016/11/27, 10:20:28 »
Jolo,

Wel een beetje vreemd dat oa gcc make extra moest instaleren met de VirtualBox installatie.
Immers VirtualBox heeft kernel-modules nodig, dus ook de kernel-header is een afhankelijkheid.

Zit dus een foujte in de deb pakketten van VirtualBox.
Met de onderstaande opdracht zal, als ik het goed heb, alle afhankelijkheden hebben ge-installerd.
sudo apt-get install build-essential
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline John K

  • Lid
Re: VritualBox probleem in Lubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2016/11/30, 14:01:59 »
Ik heb er ook even naar gekeken. Lubuntu 14.04.5 als host besturingssysteem voor Virtualbox 5.1_5.1.10-112026 is mogelijk.

Dit werkt ook voor 16.06 als host neem ik aan?