Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.  (gelezen 1363 keer)

Offline jos34

  • Lid
Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Gepost op: 2015/11/18, 20:57:04 »
Help: Linux Mint start niet meer en kan ik niet meer opnieuw installeren!! Onder windows is de harde schijf nog bruikbaar te accessen met de EXT2FSD manager.
 
Het installatieprogramma kwam een fout tegen bij het kopiëren van bestanden naar de harde schijf:

[Errno 5] Input/output error

Dit komt meestal door een defecte cd/dvd-schijf of -speler, of een gebrekkige harde schijf. Mogelijke oplossingen zijn: het schoonmaken van de cd/dvd, de cd/dvd opnieuw branden op een lagere snelheid, of het schoonmaken van de lens van de cd/dvd-speler (schoonmaakproducten zijn te verkrijgen bij de meeste elektronicawinkels). Wat ook kan helpen is nagaan of de harde schijf oud is en vervangen dient te worden, of de computer naar een koelere omgeving verplaatsen.

Frederik

  • Gast
Re: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/19, 10:24:34 »
Je meldt een probleem en komt tegelijkertijd met een mogelijke oorzaak: wat is nu je vraag ?

Re: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/19, 12:58:06 »
Oldskool repareren wil ook nog wel eens lukken. De lens reinigen met een wattenstaafje en gedistilleerd water (geen alcohol, dat is voor andere doeleinden).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jos34

  • Lid
Re: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/19, 15:32:43 »
Ik gebruikte een USB stick voor de installatie, overigens is het mij uiteindelijk toch gelukt.
Had eerst Ubuntu op dezelfde partitie gezet welke wel zonder problemen installeerde, maar toen die opstarte was de layout echt helemaal gesloopt. (logisch de mint bestanden waren nog niet gewist.)
Toen heb ik de hele schijf leeg proberen te halen vanuit Windows met uitzondering van de /home folder. Kreeg niet alles eraf en daarna nog steeds dezelfde  error bij het installeren van Mint.
En ook dat dat er niet oplosbare schijf problemen zouden zijn.
Ik heb toen een nieuwe Mint USB drive met LinuxLive USB Creator gemaakt, waarna Mint zonder problemen opnieuw installeerde. Dus denk toch dat de setup van de USB stick corrupt was. Ofschoon ik ook meerdere errors wat betreft de harde schijf (eigenlijk een SSD) kreeg.

Weet iemand wat dit was:
In een map (ik geloof Downloads) in mijn eigen gebruikersmap wou ik een archief bestand uitpakken, kreeg ik ineens de melding dat dit niet kon omdat ik geen root bevoegdheden over deze map zou hebben.
Dezelfde melding kreeg ik ook bij alle andere bestaanden in de map. En dat ik alleen lees rechten zou hebben? Ook het verplaaatsen van de bestanden lukte me niet meer.
Dit is ook de reden dat ik Mint opnieuw wou installeren. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat de systeem schijf wel heel erg vol was, slechts 2,6 GB was nog vrij.

« Laatst bewerkt op: 2015/11/19, 15:50:14 door jos34 »

Offline Nero

  • Lid
Re: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/20, 20:25:50 »
Kijk eens naar de ID van de oude en nieuwe gebruiker:ls -n <oude map>
ls -n <nieuwe map>

Offline jos34

  • Lid
Re: Kan linux mint niet meer opnieuw installeren op schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/22, 17:02:23 »
Kijk eens naar de ID van de oude en nieuwe gebruiker:ls -n <oude map>
ls -n <nieuwe map>

Ik snap niet wat je bedoelt maar Mint is weer opnieuw geïnstalleerd en de rechten staan kennelijk weer goed want ik heb ook geen problemen meer.
Ik heb tijdens de installatie weer dezelfde gebruiksnaam gekozen dus de gebruikersmap is ook hetzelfde gebleven.