Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen  (gelezen 2046 keer)

Offline h2o

  • Lid
Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Gepost op: 2016/04/29, 18:56:52 »
Voor de ervaren gebruikers........

Als je net met Thunderbird een nieuwe map aanmaakt zie je dat die standaard het oudste bericht bovenaan zet. Natuurlijk kun je dat aanpassen, maar standaard anders instellen.
Ik gebruik zelf Icedove, de Debian tegenhanger van Thunderbird, maar dat werkt hetzelfde.

Ga naar Bewerken ==> voorkeuren ==> tabblad Algemeen. Daar zie je onderaan de optie Configuratie-editor.
Open die en ga hier akkoord.

Je komt nu in de about:config van Thunderbird/Icedove. Wellicht bekend bij Thunderbird en Iceweasel.

Typ in het zoekvenster
Citaat
mailnews.default

Er verschijnen een aantal opties die je aan kunt passen. Dat doe je door op het integer (getal) achter de optie te dubbelklikken. Je veranderd de 1 van:
mailnews.default_news_sort_order en van mailnews.default_sort_order in een 2 en klik op OK op het te bevestigen.

Sluit Thunderbird af en start het opnieuw op.
Vanaf nu staan alle berichten van nieuw naar oud gesorteerd.

Zoals je wellicht hebt gemerkt is de .thunderbird directory  (.icedove bij Debian) in je eigen home directory weleens erg groot. Hierdoor wordt Thundebird langzamerhand trager.

Je kunt het volgende doen om het een en ander kleiner te krijgen:
Ga naar de mailbox die je wil bewerken en klik dan op Bestand ==> mappen comprimeren.
Wat gebeurt er nu? Als je een bericht verwijdert, dan wordt de ruimte vrijgegeven, maar nog steeds staan de oude berichten op je harde schijf. Met comprimeren ruim je het een en ander op.

Het kan ook rigoureuzer. Werkt alleen bij IMAP

Ga naar de map .thunderbird  (.icedove). Als je die in je eigen home home directory niet kan vinden staat de instelling van je bestandbeheerder nog niet op 'verborgen bestanden/directories weergeven'. Met de toetscombinatie [CTRL] + [h] kun je ze aantreffen.

In de .thunderbird of .icedove directory typ je het commando:


find . -name '*.msf' -print0 | xargs -0 rm
Verder kun je als je in de directory XXX.default ==> ImapMail alle bestanden die met imap. beginnen verwijderen.

Start daarna Thunderbird of Icedove opnieuw op en alles is weer als nieuw. Alle IMAP mail wordt weer opnieuw opgehaald.


Een paar notities die je in acht moet nemen: Kopieer eerst de hele .thunderbird of .icedove directory naar een USB stick of externe harde schijf.

Als je het bovenstaande niet snapt, ga er dan niet aan beginnen. Het is meer voor de personen bedoelt die echt van opruimen houden en weten wat ze doen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/29, 19:02:23 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/29, 19:41:04 »
Een (minder) ervaren gebruiker kan hiervoor ook BleachBit gebruiken met de volgende opties?

Buffergeheugen: Leeg het buffergeheugen, dat de laadtijd verkort wanneer u websites opnieuw bezoekt

Index: Verwijder de bestanden

Optimaliseren: Defragmenteert de database om ruimte te besparen en de snelheid te verhogen, zonder data te verwijderen
[code]
« Laatst bewerkt op: 2016/04/30, 08:27:00 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/29, 20:01:52 »
Als je net met Thunderbird een nieuwe map aanmaakt zie je dat die standaard het oudste bericht bovenaan zet. Natuurlijk kun je dat aanpassen, maar standaard anders instellen.
Ga naar Bewerken ==> voorkeuren ==> tabblad Algemeen. Daar zie je onderaan de optie Configuratie-editor.
Open die en ga hier akkoord.
...
Ik begrijp niet waarom dit zo ingewikkeld moet. Klik in de berichtenlijst op de kolomhoofding ("Datum"). Dit sorteert op datum. Klik je nog eens, dan wordt de sorteervolgorde omgedraaid. Dit wordt permanent onthouden voor elke folder, ook tussen sessies.

Citaat
Zoals je wellicht hebt gemerkt is de .thunderbird directory  (.icedove bij Debian) in je eigen home directory weleens erg groot. Hierdoor wordt Thundebird langzamerhand trager.
Comprimeren van folders is inderdaad nodig, hoewel thunderbird dit tegenwoordig ook automatisch achter de schermen afhandelt op basis van criteria die aanpasbaar zijn in de instellingen. Als je al eens een performantieprobleem hebt in je inbox wegens (veel) te veel mail, archiveer dan de oude mail in aparte folders (selecteren en slepen naar archieffolder, of gemakkelijker: druk op "a", dan archiveert Thunderbird automatisch in folders op jaar (instelbaar in de opties)).

Met je "find" commando wis je alle msf bestanden. Dit kan inderdaad geen kwaad. Als die er niet meer zijn, worden die automatisch weer aangemaakt. Ik vraag mij echter af of dat veel snelheidswinst zal opleveren. Bij de eerstvolgende opstart alvast niet, want thunderbird moet je mailbox opnieuw indexeren.

Iets wat wel verschil kan maken als je toch "Global search" weinig gebruikt, is het afzetten van de indexeerfunctie hiervoor. Die functie maakt, naast de hiervoor genoemde msf bestanden, een aparte index aan op de achtergrond (Edit - Preferences - Advanced, zet "Enable global search and indexer" af.

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/30, 08:40:59 »
Een (minder) ervaren gebruiker kan hiervoor ook BleachBit gebruiken met de volgende opties?

Buffergeheugen: Leeg het buffergeheugen, dat de laadtijd verkort wanneer u websites opnieuw bezoekt

Index: Verwijder de bestanden

Optimaliseren: Defragmenteert de database om ruimte te besparen en de snelheid te verhogen, zonder data te verwijderen
[code]
Ha, grappig, want bij mij staat Icedove niet in dat rijtje. Maar voor Thunderbird gebruikers is het wel zinvol.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/30, 08:46:14 »
Als je net met Thunderbird een nieuwe map aanmaakt zie je dat die standaard het oudste bericht bovenaan zet. Natuurlijk kun je dat aanpassen, maar standaard anders instellen.
Ga naar Bewerken ==> voorkeuren ==> tabblad Algemeen. Daar zie je onderaan de optie Configuratie-editor.
Open die en ga hier akkoord.
...
Ik begrijp niet waarom dit zo ingewikkeld moet. Klik in de berichtenlijst op de kolomhoofding ("Datum"). Dit sorteert op datum. Klik je nog eens, dan wordt de sorteervolgorde omgedraaid. Dit wordt permanent onthouden voor elke folder, ook tussen sessies.

Omdat de instellingen die ik aangaf systeembreed zijn. Als ik de imap.mail directory van Icedove opruim wordt alles bij de eerstvolgende sessie weer opgehaald en staat alles (naar mijn zin)  omgekeerd gesorteerd en moet ik alles handmatig sorteren. Nu gaat dat meteen goed.

Citaat
Citaat
Zoals je wellicht hebt gemerkt is de .thunderbird directory  (.icedove bij Debian) in je eigen home directory weleens erg groot. Hierdoor wordt Thundebird langzamerhand trager.

Iets wat wel verschil kan maken als je toch "Global search" weinig gebruikt, is het afzetten van de indexeerfunctie hiervoor. Die functie maakt, naast de hiervoor genoemde msf bestanden, een aparte index aan op de achtergrond (Edit - Preferences - Advanced, zet "Enable global search and indexer" af.
Goede tip, heb ik meteen aangepast bij mijzelf.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird (Icedove) sorteren en opruimen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/30, 08:58:33 »
Omdat de instellingen die ik aangaf systeembreed zijn. Als ik de imap.mail directory van Icedove opruim wordt alles bij de eerstvolgende sessie weer opgehaald en staat alles (naar mijn zin)  omgekeerd gesorteerd en moet ik alles handmatig sorteren. Nu gaat dat meteen goed.
Citaat
Het lijkt mij toch veel sneller, veel gemakkelijker, veel intuïtiever  en veel minder risicovol om eens op de hoofding te klikken om na een opruimactie de sortering terug definitief (t.t.z. tot de volgende opruimactie) naar wens in te stellen.