Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schoon beginnen  (gelezen 2304 keer)

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Gepost op: 2008/07/20, 14:34:19 »
Hallo, ik heb laatste een pc aangeschaft van Packard Bell, Intel Core 2 Quad  CPU Q6600 @2,40 GHz, 2,40GHz. 2,00 GB Ram, 2x 500 GB HD.

Nu staat er windows vista op maar dat bevalt me niet en ik heb zoiets van, Weg Ermee!
Ik heb nu vakantie dus het lijkt me een uitstekend moment om eindelijk op linux over te stappen, ik heb de live-cd ubuntu 8.04.1-desktop-i386 al.
Verder heb ik niks belangrijks op mn pc staan om me druk over te maken.

Echter mijn schijven zijn gepartitioneerd en ik weet niet wat ik daarmee aan moet.
Dit vind ik in schijfbeheer:
Schijf 0: 8,00 GB (EISA configuratie)
             DATA (C:) 457,76 GB NTFS (Systeem, Opstarten, Wisselbestand, Actief, Crashdump, Primaire partitie)
Schijf1:  DATA (D:) 155,32 GB NTFS (Primaire partitie)
             2,01 GB (Primaire partitie)
             308,43 GB RAW (Logisch station)

Hoe moet ik nu beginnen om met Hardy Heron het maximale uit mijn computer te krijgen?
Moet ik iets formatteren of iets dergelijks?

Alvast bedankt

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schoon beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/20, 14:41:43 »
Ik zou beginnen met tweevoudig opstartbaar, dus Windows nog niet weggooien. Zo gaat dat eenvoudig:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/20, 14:53:53 »
bedankt voor de duidelijke link, begrijp ik het goed dat ik me helemaal niet druk hoef te maken over partities als ik deze handleiding volg?

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schoon beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/20, 15:15:52 »
Citaat van: PieterRoerei
bedankt voor de duidelijke link, begrijp ik het goed dat ik me helemaal niet druk hoef te maken over partities als ik deze handleiding volg?
Precies.  :-)

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Schoon beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/20, 17:08:44 »
vraagje: Waarom heb je i386 gekozen als ubuntu versie en niet 64-bit met je Quadcore?
Ubuntu user#: 24352

Offline Dave

  • Lid
Schoon beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/20, 17:16:16 »
nou om niet tegen andere obstakels aan te lopen geen verkeerde keuze imo.

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/20, 17:19:25 »
Als ik de adviezen lees over de versiekeuze (zoals hier http://computertip.googlepages.com/ubuntuversiekiezen ) dan lijkt mij dat verstandiger.
Maar ik ben een nieuweling dus je zou me nog kunnen overtuigen. Mn PC is nog druk aan het defragmenteren dus het is nog niet te laat...
Wat zouden voordelen kunnen zijn?

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/20, 17:21:20 »
Oke, 32-bit lijkt jou dus ook verstandiger dave.

Schoon beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/20, 17:33:06 »
Defragmenteren, is dat nodig? Ik doe dat nooit...

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/20, 17:38:14 »
van wat ik er over lees wel, dan zou ie de schijf beter kunne indelen bij de linux installatie, maar liever doe ik het niet, dit apparaat is verdorie al 3 en een half uur bezig... ik kan niet wachten om te beginnen, nouja, geduld is een schone zaak zeggen ze wel...

Schoon beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/20, 18:30:54 »
Citaat van: cumulus007
Defragmenteren, is dat nodig? Ik doe dat nooit...
Hij bedoelt natuurlijk defragmenteren van zijn Windows-partitie ;)

Dit wordt wel degelijk aangeraden voor je aan een dual-boot begint.

Johanvd had me daar een goed gratis tooltje voor aangeduid: jkdefrag, met een aantal parameters zodat ie mooi alle files vooraan zet.
Eens even zoeken in de oude bijdragen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline siegi

  • Lid
Schoon beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/20, 18:31:20 »
Citaat van: cumulus007
Defragmenteren, is dat nodig? Ik doe dat nooit...
Zonder de windows partitie te defragmeteren kan het inkrimpen van de windows partitie heel lang duren.

Schoon beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/20, 18:32:43 »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/20, 19:43:59 »
Citaat van: Prosper
Hier even het linkje: http://forum.ubuntu-nl.org/message/145124#p145124
Bedankt, dit gaat een stuk sneller dan het windows programmaatje, die was al 5 en een half uur bezig. Volgens mij deugt dat ding niet, maar met Jkdefrag zit ik in in 5 minuten al op 15% , nou hopen dat ie de vaart er wat inhoudt.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Schoon beginnen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/20, 19:54:14 »
Het defragmenteerprogramma voor Windows (ik kan niet spreken over Jkdefrag want dat ken ik niet) begint elke keer opnieuw als er iets naar de harde schijf wordt geschreven. Dus je moet van je computer afblijven als deze aan het defragmenteren is en zorgen dat onnodige achtergrondservices ook af staan. Daarom duurt dit waarschijnlijk telkens zo lang. Persoonlijk laat ik mijn computer 's nachts defragmenteren.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

PieterRoerei

  • Gast
Schoon beginnen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/21, 00:12:26 »
Ubuntu draait lekker nu, eerst had ik gekozen voor installatie naast de windows-partitie, maar dat inkrimpen schoot niet op, na een half uur zat ie nog maar op 0%.. Dus ik heb met m'n ongeduldige vingers de hele computer uitgedrukt omdat ik geen ander uitweg zag. Ik weet trouwens nog niet of die  schijf 0 het nou nog wel doet, maar ik heb dus opnieuw opgestart en ervoor gekozen ubuntu de hele schijf 1 te laten gebruiken. Nou dat ging wel snel.
Ik heb gelijk de tips van computertips.googlepages opgevolgd om fouten te weren en mn Nvidia kaart te installeren. Dat ging allemaal goed.
edit- windows doet het ook na systeemherstel en compiz werkt ook, ben helemaal blij.