Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?  (gelezen 58105 keer)

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #225 Gepost op: 2021/08/02, 10:25:41 »
Ik heb thuis nog een oude macbook van 2007, met Xubuntu 20.04 64-bit erop. Ik heb er een goedkope ssd met 120 gb die ik van AliExpress heb gekocht ingezet en 2gb werkgeheugen is er nog goed mee te werken. Surfen over het internet gaat ook prima eigenlijk. Ik gebruik hem eigenlijk het meest om oude lp's te rippen. Daar is hij snel genoeg voor.
Hij ligt bij mij boven op zolder, want gek genoeg is het de enige laptop die ik heb die boven op zolder wel een goed signaal oppikt.
Mijn veel nieuwere Huawei Matebook D14 uit het jaar 2020 heeft toch vaak moeite om boven een goed signaal te krijgen

Zou het kunnen kloppen dat voor de ssd er voor zorgt dat het apparaat nog goed draait? Ik heb ooit een laptop uit omstreeks 2006, ook al 64 bit toen, geprobeerd op te knappen. Gewoon genoeg werkgeheugen etc maar een "conventionele harde schijf," het trok en stotterde toch aan alle kanten....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #226 Gepost op: 2021/08/04, 22:59:49 »
Citaat
Zou het kunnen kloppen dat voor de ssd er voor zorgt dat het apparaat nog goed draait? Ik heb ooit een laptop uit omstreeks 2006, ook al 64 bit toen, geprobeerd op te knappen. Gewoon genoeg werkgeheugen etc maar een "conventionele harde schijf," het trok en stotterde toch aan alle kanten....

Tot op zekere hoogte is dat wel zo. Het ligt er een beetje aan wat je met die oude laptop wilt gaan doen. Ik denk dat nieuwe spellen op zo'n oude laptop niet meer gaat werken. Maar wat brieven schrijven, spreadsheets maken met LibreOffice, mailtjes lezen en een beetje over het internet browsen gaat prima.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #227 Gepost op: 2021/08/05, 10:55:13 »
Citaat
Zou het kunnen kloppen dat voor de ssd er voor zorgt dat het apparaat nog goed draait? Ik heb ooit een laptop uit omstreeks 2006, ook al 64 bit toen, geprobeerd op te knappen. Gewoon genoeg werkgeheugen etc maar een "conventionele harde schijf," het trok en stotterde toch aan alle kanten....

Tot op zekere hoogte is dat wel zo. Het ligt er een beetje aan wat je met die oude laptop wilt gaan doen. Ik denk dat nieuwe spellen op zo'n oude laptop niet meer gaat werken. Maar wat brieven schrijven, spreadsheets maken met LibreOffice, mailtjes lezen en een beetje over het internet browsen gaat prima.

Inderdaad voor nieuwe spellen, of zwaar gemodificeerd (zoals ik speel) ontkom je niet aan een zware machine. Hoewel het soms best leuk is om een oude machine speciaal voor retrogaming op te zetten. Hier draait bv ook een oude ACER veriton op de televisie en doet het prima als mediaspeler. Omstreeks 2010, wel oud maar al de mogelijkheden om HDMI aan te sluiten, zij het met een DVI - HDMI adapter. Het scheelt heel veel moeite en geld als je gewoon helder voor ogen hebt wat je met de machine wilt doen en juist ook wat niet.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #228 Gepost op: 2021/08/05, 20:15:34 »
CPU: Quad Core Intel Core2 Quad Q6600 (-MCP-) speed/min/max: 1596/1603/2403 MHz Kernel: 5.13.8
Mem: 2092.6/5946.3 MiB (35.2%) Storage: 2.02 TiB (15.5% used) Procs: 230 Shell: Bash inxi: 3.3.04
Machine:   Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx BIOS: American Megatrends v: 1004 date: 07/01/2009
Graphics:  Device-1: NVIDIA GT218 [GeForce 210] driver: nvidia v: 340.108
           Device-2: Logitech Webcam C310 type: USB driver: snd-usb-audio,uvcvideo
           Display: server: X.Org 1.20.13 driver: loaded: nvidia,v4l resolution: 1920x1080~60Hz
           OpenGL: renderer: GeForce 210/PCIe/SSE2 v: 3.3.0 NVIDIA 340.108

Draait Multiboot:
Windows 10
PCLinuxOS KDE(mijn werkpaard), MATE, XFCE
Ubuntu diverse versies
Mint diverse versies

Bij de huidige Windows vooruitzichten zal deze machine in 2025 geen Windows 10/11 meer draaien.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #229 Gepost op: 2021/08/09, 17:13:26 »
Zou het kunnen kloppen dat voor de ssd er voor zorgt dat het apparaat nog goed draait? Ik heb ooit een laptop uit omstreeks 2006, ook al 64 bit toen, geprobeerd op te knappen. Gewoon genoeg werkgeheugen etc maar een "conventionele harde schijf," het trok en stotterde toch aan alle kanten....

Ja dat is zeker zo.
Altijd al heeft een pc zo gewerkt dat zodra het interne geheugen te klein is, de computer een stukje van je harddisk daarvoor gaat gebruiken.
Bij een ouderwetse HDD merkte je dat meteen omdat zo'n disk uiteraard niet zo snel werkte als je interne geheugen. Zeker vroeger niet.
Maar een SSD draait op supersnel flashgeheugen. En dus merk je het amper als dan de HDD als verlengde van je interne geheugen gebruikt wordt.

Rest nog de vraag (persoonlijk in te vullen) of het goed zal zijn voor het SSD flash geheugen om te moeten werken als intern? Of dat daardoor mogelijk je SSD een kortere levensduur zal krijgen waardoor het toch beter is dit te voorkomen door toch te kiezen uitbreiding van je interne geheugen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #230 Gepost op: 2021/10/06, 08:06:45 »
CPU: Quad Core Intel Core2 Quad Q6600 (-MCP-) speed/min/max: 1596/1603/2403 MHz Kernel: 5.13.8
Mem: 2092.6/5946.3 MiB (35.2%) Storage: 2.02 TiB (15.5% used) Procs: 230 Shell: Bash inxi: 3.3.04
Machine:   Type: Desktop Mobo: ASUSTeK model: P5QL PRO v: Rev 1.xx BIOS: American Megatrends v: 1004 date: 07/01/2009
Graphics:  Device-1: NVIDIA GT218 [GeForce 210] driver: nvidia v: 340.108
           Device-2: Logitech Webcam C310 type: USB driver: snd-usb-audio,uvcvideo
           Display: server: X.Org 1.20.13 driver: loaded: nvidia,v4l resolution: 1920x1080~60Hz
           OpenGL: renderer: GeForce 210/PCIe/SSE2 v: 3.3.0 NVIDIA 340.108

Draait Multiboot:
Windows 10
PCLinuxOS KDE(mijn werkpaard), MATE, XFCE
Ubuntu diverse versies
Mint diverse versies

Bij de huidige Windows vooruitzichten zal deze machine in 2025 geen Windows 10/11 meer draaien.

Toch weer eens de moeite om aan dit topic een slinger te geven: het geval/toeval wil dat ik recentelijk een soortgelijke machine als deze van een passend OS heb voorzien. Het betreft een Core2quad 2,5 ghz, 8 gb ram en een geforce GT430 1gb. Ik zocht een licht systeem met alle benodigdheden en een rustige vormgeving out of the box. Dat heb ik gevonden in Zorin OS lite. Een naar mijn idee uiterst vriendelijk, ubuntu based systeem met een XFCE werkomgeving. De machine is een i686 en kan dus in principe een 64bit OS hebben echter toch gekozen voor deze 32bit variant. Het systeem bleek direct klaar voor gebruik met alles er op en aan wat ik nodig en het enige urgente dat ik na installatie hoefde te doen, was de firewall aanzetten. Prima voor op het werk.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #231 Gepost op: 2021/10/07, 22:31:17 »
Toch zou ik een systeem met 8 GB ram en 2,5 GHz quad core CPU niet echt een oud barrel noemen. Weet niet waar die grens ligt maar denk dat onder de 4GB RAM het snel vervelend wordt met 'modern' applicatiegebruik (dus flink wat browsertabs open, misschien nog een Electron app als VS Code erbij etc.). De applicaties lijken me de achilleshiel.

Door je applicatiegebruik aan te passen kun je vast nog een eind komen om een systeem wat minder hongerig te maken. Maar zelf heb ik daar geen zin (meer) in. Voor de lol nog weleens een oud netbookje (Atom-processor  :-X) opgestart met Xubuntu. Je kunt ermee werken als je alleen wil tekstverwerken of licht browsen maar daar blijft het ook bij.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #232 Gepost op: 2021/10/08, 11:42:48 »
Toch zou ik een systeem met 8 GB ram en 2,5 GHz quad core CPU niet echt een oud barrel noemen. Weet niet waar die grens ligt maar denk dat onder de 4GB RAM het snel vervelend wordt met 'modern' applicatiegebruik (dus flink wat browsertabs open, misschien nog een Electron app als VS Code erbij etc.). De applicaties lijken me de achilleshiel.

Door je applicatiegebruik aan te passen kun je vast nog een eind komen om een systeem wat minder hongerig te maken. Maar zelf heb ik daar geen zin (meer) in. Voor de lol nog weleens een oud netbookje (Atom-processor  :-X) opgestart met Xubuntu. Je kunt ermee werken als je alleen wil tekstverwerken of licht browsen maar daar blijft het ook bij.

Dat is inderdaad een discussiepunt. De een hanteert de standaard afschrijvingsperiode, iets van 4 a 5 jaar meen ik. En de ander neemt het wat ruimer. Zo ik mij meen te herinneren, komt deze core2quad ergens uit 2009 of 2010. Tja, 11/12 jaar oud ....  Een Phenom X4 gekocht in 2010 is heel lang mijn "main-machine" geweest. Wel met hier en daar wat upgrades, echter dat ding zou economisch gezien al heel wat jaren oud zijn. Hij is thuis toch nog steeds operationeel, zij het als tweede machine. Er zijn ook genoeg mensen die uitgaan van: zodra je een machine eenmaal hebt gekocht, is hij al oud ;)

PS: deze machine is naar mijn maatstaven inderdaad ook niet precies een oud barrel hoewel het ding wel non-stop staat te ratelen.....
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #233 Gepost op: 2021/11/02, 15:19:09 »
Mijn mooie Sony Vaio uit 2007 met oorspronkelijk dat walgelijke Vista OS.
Ik heb er tijdig 2 GB bij in gezet, dus nu 4 GB en met een duo core processor.
Hier mijn eerste SSD in geplaatst, wat heel succesvol was.
Perfect ding maar helaas is het beeldscherm op, overdag is het ding niet meer bruikbaar.
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem af te voeren.
Hij ligt nu met Ubuntu xx op zolder op de erfgenamen te wachten.
« Laatst bewerkt op: 2021/11/02, 15:28:00 door hkevers »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #234 Gepost op: 2021/11/02, 16:22:49 »
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem af te voeren.
Met een exerne monitor deze als file-server o.i.d. gebruiken?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #235 Gepost op: 2021/11/02, 20:57:11 »
Mijn mooie Sony Vaio uit 2007 met oorspronkelijk dat walgelijke Vista OS.
Ik heb er tijdig 2 GB bij in gezet, dus nu 4 GB en met een duo core processor.
Hier mijn eerste SSD in geplaatst, wat heel succesvol was.
Perfect ding maar helaas is het beeldscherm op, overdag is het ding niet meer bruikbaar.
Kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem af te voeren.
Hij ligt nu met Ubuntu xx op zolder op de erfgenamen te wachten.

Dat waren ook gewoonweg steengoede laptops. Waren ze niet zelfs nog in Japan zelf geproduceerd?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline loti

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #236 Gepost op: 2021/11/02, 21:18:35 »
Hier ook een Sony VAIO FW51 uit 2009, met 4 GB geheugen en de schijf vervangen door een SSD.
Manjaro draait er nog erg soepel op.

Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #237 Gepost op: 2021/11/03, 08:56:52 »
Sinds kort  werk ik met een HP Elitebook 850 g1  met Intel i5 processor en 8gb werkgeheugen, werkt geweldig goed met Linux Mint 20.2.
Alles werkt zonder ook maar iets hoeven in te stellen.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #238 Gepost op: 2021/11/06, 12:20:17 »
Bij schoonmoeder staat een PC van minimaal 10 jaar oud met 2GB geheugen, op zich prima voor wat ze doet, voornamelijk telebankieren en mailen. Maar het ding heeft al een lege batterij gehad (is vervangen). En daarna een defecte harddisk; deze vervangen door een cheapo SSD en dat ding is nu ineens razendsnel! Er staat Ubuntu Mate op.

Maar als ie nog eens stukgaat, ga ik denk ik voor een Raspberry Pi4 (4GB), daar zit zo weinig op dat er ook niks stuk kan gaan  :) Heb het wel een beetje gehad met het gepruts met die oude apparaten, groot en vaak lawaaiig. Meer dan 10 jaar lang gedaan overigens.....

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #239 Gepost op: 2021/11/06, 14:34:45 »
ik heb een pi4 maar het is echt geen snelheidsmonster. Video's vanaf het internet gaat gepaard met haperingen en vastlopers. Viel mij echt heel erg tegen. En ik  heb toch alles er aan gedaan om het maximale uit de pi te halen.
Inmiddels de pi opnieuw geïnstalleerd, nu zonder gui en ik gebruik de pi alleen voor wireguard (vpn) en pihole.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #240 Gepost op: 2021/11/06, 14:45:04 »
Hmmmm dat valt tegen idd. Dergelijke verhalen hoorde je van de Pi3, maar van de Pi4 werd gezegd dat die aanzienlijk beter voor desktopwerk geschikt zou zijn. En voor headless werk is de Pi3 eigenlijk ook al geschikt. As we speak ben ik bezig om op een Pi3 (1GB) een LMS-server (Logitech Media Server) via docker erop te installeren, gaat prima. Maar goed, schoonmoeder doet niet heel veel spannends, dus wsl is de Pi4 meer dan genoeg.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #241 Gepost op: 2021/11/08, 15:41:31 »
Heb intussen wel een succes geboekt.... Op een Apple Macbook Pro van 2012 heb ik Ubuntu gezet. Het frappante is.... Deze Macbook kon niet van nieuwe software (OS) voorzien worden omdat Apple dat niet ondersteunt. Concreet betekent dat dat deze machine op de schroothoop kan... tenminste als je bij MacOS blijft. Gelukkig biedt Ubuntu de mogelijkheid voor een 2e kans voor deze machine, zou zomaar eens weer 10 jaar mee kunnen gaan  ;)

Offline bart85

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #242 Gepost op: 2021/11/08, 16:11:44 »
Tijdje terug met succes op een MacBook Ubuntu gedraaid. Ik was wel firmware nodig voor de wifi. Deze zelf gedownload van GitHub en in de firmware directory geplaatst.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #243 Gepost op: 2021/11/09, 07:17:24 »
Bij mij deed de wifi het ook niet gelijk op de Macbook Pro, maar de driver stond gelukkig bij de 'Extra software' bij 'Updates'. Klikken en gaan.....

Offline MKe

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #244 Gepost op: 2021/11/09, 10:54:47 »
ik heb een pi4 maar het is echt geen snelheidsmonster. Video's vanaf het internet gaat gepaard met haperingen en vastlopers. Viel mij echt heel erg tegen. En ik  heb toch alles er aan gedaan om het maximale uit de pi te halen.
Inmiddels de pi opnieuw geïnstalleerd, nu zonder gui en ik gebruik de pi alleen voor wireguard (vpn) en pihole.
is dit nog een oplossing? https://www.tomshardware.com/how-to/play-netflix-raspberry-pi

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #245 Gepost op: 2021/11/09, 12:01:09 »
Blijkbaar wordt hier een aangepaste versie van Chromium geinstalleerd om de streamingproblemen (Netflix werkt sowieso niet met Chromium vanwege DRM) te ondervangen. Wat ik me afvraag.... zou je niet net zo goed Chrome kunnen installeren?

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #246 Gepost op: 2021/11/09, 12:36:33 »
(Netflix werkt sowieso niet met Chromium vanwege DRM)
Klopt niet wat je schrijft, ik gebruik niet anders voor Netflix

Offline peer

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #247 Gepost op: 2021/11/09, 12:39:05 »
ik heb een pi4 maar het is echt geen snelheidsmonster. Video's vanaf het internet gaat gepaard met haperingen en vastlopers. Viel mij echt heel erg tegen. En ik  heb toch alles er aan gedaan om het maximale uit de pi te halen.
Inmiddels de pi opnieuw geïnstalleerd, nu zonder gui en ik gebruik de pi alleen voor wireguard (vpn) en pihole.
is dit nog een oplossing? https://www.tomshardware.com/how-to/play-netflix-raspberry-pi
Deze oplossing had ik geïnstalleerd en daarnaast ook nog verschillende overclockmogelijkheden geprobeerd. Werkt maar niet eecht goed. Daarom nu dus een andere toepassing voor de pi gevonden waar ik tevreden mee ben.

Offline bart85

  • Lid
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #248 Gepost op: 2021/11/09, 12:51:41 »
Het kan zijn dat voor de pi hardware acceleratie aangezet moet worden.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Linux op oude "barrels". Hoe oud is oud en hoe bruikbaar is je machine nog?
« Reactie #249 Gepost op: 2021/11/09, 12:57:12 »
(Netflix werkt sowieso niet met Chromium vanwege DRM)
Klopt niet wat je schrijft, ik gebruik niet anders voor Netflix
Da's raar. Dacht met Chromium uit te kunnen zijn maar toen ik Netflix opstartte, weigerde Netflix dus. Met Chrome geen enkel probleem. Kreeg wel de melding dat ik een of andere plugin moest installeren, dan zou Chromium wel werken met Netflix. Mogelijk heb jij die plugin geinstalleerd.
https://arcolinux.com/how-to-play-netflix-in-your-chromium-browser/