Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een sticky maken over Gparted ?  (gelezen 3670 keer)

Joshua Orbit

  • Gast
Een sticky maken over Gparted ?
« Gepost op: 2020/09/11, 07:03:44 »
Het komt steeds meer en meer voor dat mensen in 'Software en Configuratie' vragen stellen over wie de eigenaar is van hun externe media (Sticks, schijven, etc) .

Meestal is dat probleem er door Gparted te gaan gebruiken om dat extern medium te formatteren, Gparted maakt ROOT eigenaar van dat extern medium.

Ik dacht dat misschien een Sticky in het forumgedeelte Software en Configuratie, wel op zijn plaats zou zijn om forumleden en gasten te waarschuwen voor het gebruik van Gparted en de rechten op het externe medium. Ik zou dan ook daar verwijzen naar de app 'Schijven' (dat in alle afgeleiden ook aanwezig is) dat het externe medium ook formatteert, en de rechten ook meteen juist zet of laat.

Het is een ding dat nogal veel voorbij komt dus veel forumleden en mogelijk ook gasten weten niet dat Gparted eigenlijk tot niets dient als Tool in Ubuntu.

Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/11, 11:36:36 »
Lijkt mij zeer terecht en een welkome aanvulling.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/11, 14:08:06 »
Misschien is een artikel in de wiki beter, dan kan het simpel aangepast worden, wanneer dat nodig blijkt.
Op het forum is dan het plaatsen van een link, als antwoord op een vraag, voldoende.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/11, 14:55:37 »
Misschien is een artikel in de wiki beter, dan kan het simpel aangepast worden, wanneer dat nodig blijkt.
Op het forum is dan het plaatsen van een link, als antwoord op een vraag, voldoende.

Zeker geen slecht idee. En ook een betere plek voor het algemene nut. Want ook in 'Hardware en Drivers' komt dit hoofdstuk al eens voorbij gevlogen.

Enig idee, Ron, hoe we dat moeten aanpakken ? Ik wil gerust helpen, maar ik zit niet in het Wiki-team .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/11, 15:58:19 »
Enig idee, Ron, hoe we dat moeten aanpakken ? Ik wil gerust helpen, maar ik zit niet in het Wiki-team .
Volgens mij is de wiki openbaar, dus iedereen kan (dacht ik) een pagina aanmaken.
Mijn idee:
Er is al een https://wiki.ubuntu-nl.org/community/GPartedLiveCD
Maak een pagina op wiki.ubuntu-nl.org/community/GParted en maak een verwijzing naar die pagina op https://wiki.ubuntu-nl.org/Overig .
Je kunt mogelijk stukken van de bestaande GPartedLiveCD pagina gebruiken in de nieuwe pagina, gemak dient de mens.

testcees gaat over de documentatie, misschien in overleg met hem?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/12, 10:47:18 »
testcees gaat over de documentatie, misschien in overleg met hem?

Om een pagina te maken heb ik GEEN toestemming, volgens die links die je gaf.

Daarom toch eerder opteren voor een Sticky met een Gparted waarschuwing + oplossing indien toch gebruikt ?

Van Testcees al lang niets meer gehoord, dus daarom eerder toch een simpele oplossing opteren, denk ik dan.

Ik ben best bereid om die 'waarschuwing' te schrijven in dit Topic-onderdeel als dat voor de leden ok is.
« Laatst bewerkt op: 2020/09/12, 10:57:02 door Joshua Orbit »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/12, 11:36:25 »
Ik ben best bereid om die 'waarschuwing' te schrijven in dit Topic-onderdeel als dat voor de leden ok is.
Schrijven kan en mag altijd, eventueel verplaatsen we het, als dat nodig blijkt.
Maar dan wel graag als apart topic, want splitsen gaat (mij) niet goed af :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/13, 19:36:27 »
Goed idee van @Joshua Orbit ,wist het ook niet ,gebruik altijd het progje ..schijven..
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/14, 11:42:55 »
Goed idee van @Joshua Orbit ,wist het ook niet ,gebruik altijd het progje ..schijven..

Ik twijfel nog een beetje tussen het advies te geven Gparted totaal niet te downloaden en installeren, of gewoon de waarschuwing te geven m.b.t. het gebruik ervan. Verwarring is nogal snel gemaakt, en het is al verwarrend genoeg voor vele mensen.

Het geschreven voorontwerp is zo goed als klaar, ik zou dan ook leden willen vragen om toevoegingen te doen (en/of verbeteringen) @ Ron: ik zal een nieuw Topic openen ; is dat ok dat ik dat in dit onderdeel voorlopig plaats ? Dan kan je het makkelijk verplaatsen en stick van maken. (Ik denk dat de Sticky over 20.04 Focal Fossa weg mag : is dood en er wordt toch maar gechat of zelfs hulpvragen beantwoord : daarom denk ik dat die Sticky weg kan als weinig meerwaarde hebbende) .

Offline peer

  • Lid
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/14, 13:41:39 »
hou het op een waarschuwing. Er is niets mis met Gparted. Ik prefereer het boven gnome-disks
« Laatst bewerkt op: 2020/09/14, 15:52:48 door peer »

Offline Tom

  • Lid
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/14, 15:18:48 »
Gaat niet over goed of slecht kwestie Gparted  maar over formatteren en rechten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een sticky maken over Gparted ?
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/21, 16:49:31 »
Volgens mij is de wiki openbaar, dus iedereen kan (dacht ik) een pagina aanmaken.
Met een Ubuntu One (Launchpad) accoumt kan je een /community pagina maken of bewerken.

De pagina  wiki.ubuntu-nl.org/community/GParted heb ik vast aangemaakt.
maak een verwijzing naar die pagina op https://wiki.ubuntu-nl.org/Overig .

De "index" pagina's , de pagina's zonder /community, kunnen niet zomaar worden aangepast maar daar wil ik graag aan meewerken als de nieuwe pagina over GParted klaar is.
Klik links bovenin op Documentatie