Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EFI (Extensible Firmware Interface) - Een einde aan driver/hardware onheil?  (gelezen 1311 keer)

roelof92

  • Gast
Ik las dit artikel op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Wat denken jullie, als de Linux kernel EFI support zou dat werkelijk een einde betekenen aan het onheil dat je hebt met driver's en hardware? En zullen jullie het ook jammer vinden als de goeie ouwe Linux/UNIX tijd waarin je soms zelf je driver's moest schrijven over is? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Goede ontwikkeling natuurlijk.  :-)

Maar een stuurprogramma heb ik nog nooit zelf hoeven schrijven, hoor... De enige dingen waar ik in Linux ooit echte problemen mee heb gehad, waren een Lexmark printer en een Ati Radeon 9200 videokaart. Mogen zij beide rusten in vrede...

Voor de rest heb ik alle problemen met harde waren, gelukkig op vrij eenvoudige wijze kunnen oplossen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 23:18:10 door Pjotr »

roelof92

  • Gast
Goede ontwikkeling natuurlijk.  :-)

Maar een stuurprogramma heb ik nog nooit zelf hoeven schrijven, hoor... De enige dingen waar ik in Linux ooit echte problemen mee heb gehad, waren een Lexmark printer en een Ati videokaart. Voor de rest heb ik alle problemen met harde waren, gelukkig op vrij eenvoudige wijze kunnen oplossen.
Nouik verwijs naar echte goeie ouwe tijden. Begin jaren '90 moest je op veel OS's vaak zelf driver's schrijven en was je soms uren bezig voor je een programma kon runnen, deze uitdaging en moeite die je moest doen voor een stabiel systeem zagen volgelingen van de hackers-cultuur in als leuk. Dat zegt Linus Torvalds ook wanneer hij voor het eerst de kernel released, zie daarvoor dit usenet archief. Het is wel grappig om te lezen en ik denk dat zonder dit bericht er nu geen Ubuntu was:D http://groups.google.com/group/comp.os.minix/msg/2194d253268b0a1b?pli=1

Offline siegi

  • Lid
@roelof
linux is opzich de populairste open source kernel.Maar er zijn er nog, denk maar aan bsd welke eigenlijk een goed werkbaar systeem kan leveren. Als de linux kernel er niet had geweest dan zou ook de gnu hurd kernel verder ontwikkeld zijn.

Niet iedereen is zo opgetogen over efi overigens.
Van wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface
EFI has been criticized for bringing more complexity to the system, without bringing significant advantages[21] and disabling fully open-source BIOS replacements like OpenBIOS and coreboot.[22]
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 14:43:18 door siegi »

roelof92

  • Gast
@roelof
linux is opzich de populairste open source kernel.Maar er zijn er nog, denk maar aan bsd welke eigenlijk een goed werkbaar systeem kan leveren. Als de linux kernel er niet had geweest dan zou ook de gnu hurd kernel verder ontwikkeld zijn.

Laat ik het zo zeggen, als de Linux kernel niet verder ontwikkelt was dan zou GNU, Open Source en Ubuntu heel anders zijn dan het nu is (als Ubuntu uberhaupt ontwikkelt zou zijn geworden als de Linux kernel nooit verder ontwikkelt was. Maar je hebt inderdaad gelijk Linux was zeker niet het enige open UNIX systeem. Het was ook gebaseerd op Minix wie weet dat Minix misschien een stuk populairder werd ondanks het het niet een traditionele monolithische kernel had.

Offline siegi

  • Lid
Laat het zo zeggen bijna elk systeem heeft tegenwoordig een microkernel. Behalve linux en nog een paar andere welke een monolitische kernel heeft.

De kans dat Minix ooit verder ontwikkeld zou worden is klein. (oorspronkelijk moest het product trouwens aangekocht worden). Ook waren versie 1 en 2 enkel bedoeld als hulpmiddel/voorbeeldsysteem voor studenten van Andrew Tanenbaum.
Maja verder met EFI maar. :)

roelof92

  • Gast
Ik verwacht dat als het EFI systeem eenmaal doorgewintert is en als EFI en de kernel compitabel met elkaar zijn dat er een stuk minder onheil komt, maarja wat te doen met hardware zonder Linux driver's en zonder EFI driver's, dat zou altijd een probleem blijven. Toch kijk ik positief naar deze ontwikkelingen.