Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op macbook  (gelezen 1095 keer)

Offline rutgerr

  • Lid
Linux op macbook
« Gepost op: 2012/10/30, 13:41:28 »
Hey,

Ik zou graag linux (ubuntu) om mijn macbook hebben maar weet niet hoe hier precies aan te beginnen.
Op windows maak ik altijd enkele partities aan en klaar is kees. Maar ik ben nog niet zo heel gewend aan os x dus ik weet niet als dit zo maar gaat. Bootcamp zal het ook niet worden denk ik. Ik maak me ook wat zorgen aangezien mac geen bios schijnt te hebben?

Alvast bedankt
Rutger

Re: Linux op macbook
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 14:15:03 »
BIOS heeft een Mac inderdaad niet maar dat is het probleem niet.

Je moet allereerst met Bootcamp een partitie aanmaken voor Windows. Vervolgens start je op met de USB-stick of CD van Ubuntu (druk vlak na het aanzetten van je macbook herhaaldelijk op de c-toets totdat de boel opstart).

In de Live CD/USB kies in je installatiewizard voor dat je de aangemaakte partitie wilt gebruiken. Na de installatie start je terug op in OSX en download je van internet (even Googlen) de Chameleon bootloader en die installeer je (is een DMG-bestand).

Klaar is Kees! :)

Offline rutgerr

  • Lid
Re: Linux op macbook
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/30, 15:18:41 »
Hey,

Ik ga het vandaag zeker proberen, bedankt! :)

Greetz

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Linux op macbook
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/30, 16:10:10 »
Misschien iets om nog even over na te denken / verder uit te zoeken: voor zover ik weet vervalt de garantie op je MacBook hiermee. Apple ondersteunt alleen het installeren van Win 7 via Bootcamp, niet de installatie van enig ander OS.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 16:58:59 door Brumm3l »