Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherpte beeld bij youtube  (gelezen 721 keer)

Offline Eugene

  • Lid
scherpte beeld bij youtube
« Gepost op: 2021/04/30, 10:39:06 »
Op mijn hp probook 4630s is ubuntu lts 20,04 geïnstalleerd. Indien ik op het laptopscherm iets van youtube bekijk is het beeld haarscherp. Nu heb ik 2x extern scherm (iiyama 27´') geïnstalleerd waarvan er 1x op de vga poort zit en 1x op de hdmi poort.

Indien ik nu dezelfde youtube films bekijk is het beeld veel minder scherp en zijn sommige teksten bijna niet leesbaar. Het maakt hierbij weinig uit welke resolutie ik kies. Ook maakt het niet veel uit of ik via de vga of de hdmi poort kijk.

Vraag ik nu teveel van mijn (best wel) wat oudere laptop of heeft iemand nog een idee hoe ik het beeld scherper kan krijgen?

Re: scherpte beeld bij youtube
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/01, 15:09:44 »
Het kan zijn dat je de verkeerde driver geinstalleerd hebt waardoor je PC niet voldoende hoge resolutie stuurt naar je HR beeldscherm. Dan krijg je dit wat jij omschrijft ook.

Kijk eens in je beeldscherminstellingen "schermen" welke max resoluties de pc aan kan als dat 'slechte' beeldscherm aangesloten is, en of hij wel over de bijbehorende drivers beschikt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Eugene

  • Lid
Re: scherpte beeld bij youtube
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/01, 15:51:54 »
Partyrabbit,

In de bijlage 2x een afbeelding van 'schermen'. Waar kan ik nu terugvinden of de bijbehorende drivers geïnstalleerd zijn?

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: scherpte beeld bij youtube
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/01, 18:36:51 »
Weet je zeker dat het niet aan Youtube zelf ligt en deze dus gewoon in een lagere kwaliteit afspeelt?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline Eugene

  • Lid
Re: scherpte beeld bij youtube
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/02, 10:02:12 »
Ma_d

Soms kom ik echt uit een ei... Ik had daar nooit aan gedacht en jouw opmerking was inderdaad de oplossing. Youtube stond op een lage resolutie.

Allen bedankt voor het meedenken. ik ga het topic sluiten

Re: scherpte beeld bij youtube
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/02, 19:31:27 »
Partyrabbit,

In de bijlage 2x een afbeelding van 'schermen'. Waar kan ik nu terugvinden of de bijbehorende drivers geïnstalleerd zijn?

Niet zozeer welke drivers. Maar wel of de gegevens kloppen met je beeldscherm.
Klopt de Ilyama typenr? En de resolutie?
Als ik de gegevens zo zie lijkt het me dat het bijpassend werkt en dus de gepaste driver geinstalleerd is.

[edit] en dat blijkt (lees ik nu) inmiddels uit de latere reactie dat het bij youtube lag en het beeldscherm gewoon goed werkte.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore