Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Download snelheid bij UBUNTU software  (gelezen 2277 keer)

Offline vragen

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Gepost op: 2008/01/12, 13:46:08 »
Dag mensen,

Kom ik nog even langs om te klagen en te zeuren. Wanneer ik upgrade van UBUNTU versie 7.10 wil doorvoeren of andere software, dan is de download snelheid heel eventjes (ongeveer) 950Kps. Maar dan zakt het al snel af naar een snelheid van 30KPs!.

Als ik via Windows (Windows) programma's download gaat dat veel sneller. Bij UBUNTU heb je wel aantal software programma's die wel sneller zijn. Ik weet niet wat hiervan de oorzaak is?

Offline vanadium

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/12, 13:56:47 »
Ik haal maximaal 120 kbps, en vermoed dat dat aan mijn ADSL ligt. Je moet eens proberen met andere servers: System - Administration - Software sources: daar vind je zelfs een functie die de servers test en er de beste uitneemt.
[edit]hmmm, ik kom uit op Thailand als de beste server (ja,  ben wel degelijk in België)[/edit]

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/12, 14:00:28 »
Dit is waarschijnlijk wel op te lossen door een andere pakketserver te kiezen. Dat kan op de volgende manier:

Systeem -> Beheer -> Software bronnen
Kies bij 'Download From:'  other...
dat klik je in het nieuwe scherm op 'Select best server'

edit: Te laat
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/12, 14:02:40 »
In Ubuntu-Linux is je netwerk snelheid ongeveer 45% sneller dan in Windows.
Dit is een vaststaand feit, omdat Windows ristricties heeft op zijn netwerkkaarten.

Goed nu je download snelheid.

Je moet onderscheid maken tussen een update + upgrade, en een normale download van eender welke file die je van het internet haalt.

Tijdens een update + upgrade gebeuren er meerdere dingen tegelijk op je systeem waardoor de update + upgrade tijdelijk stopt of langzamer word met downloaden.

Dit heeft ook nog eens te maken met de server's waar jouw update + upgrade vandaan komen, die kunnen het razend druk hebben.

Bij een normale file die je van het internet plukt ben je afhankelijk van:
* De snelheid van jouw abbo,
* Het moment van downloaden, Is het niet erg druk bij jouw provider op dat moment.
* De snelheid van de upload van diegene waar je die file vandaan plukt,  
* De hardware die je gebruikt in jouw netwerk,
* De lengte en kwaliteit van je netwerk kabels,
* De afwerking en lengte van de kabels van je bron (ADSL je telefoon draden- filter) naar je modem.
hoe sneller je abbo hoe meer aandacht je hieraan moet besteden, denk aan adapters die een magnetisch strooiveld genereren en waar je netwerk kabels dicht langslopen.

Ik had al de hardware genoemd en zal dit verduidelijken.
Wanneer jij een goedkoop netwerk kaartje koopt en dit ook nog eens in een pci slot zet moet je rekening houden dat dit je snelheid kan vertragen.
1e Alle pci sloten delen de snelheid met elkaar, dus heb je een , , enz enz in de pci sloten zitten zullen zij de cpu source moeten delen.
2e gebruik je een goedkoop netwerk kaartje is deze afhankelijk van jouw cpu en dus de afwerking van het netwerk gebeuren.
Koop je bijv. een Intel netwerk kaart, heeft die een eigen cpu die dus alles zelf afhandelt.
Het verschil in aanschaf is normaal gesproken 10 a 15 euri wat je duurder uit bent.

Dus het kan aan veel zaken liggen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vragen

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/26, 16:29:13 »
Bedankt voor uw reactie. Het is helaas bij meerdere internet aansluitingen met verschillende computers het geval. Volgens mij ligt het aan de download aanbieder van Ubuntu. Helaas kon ik "select best server" niet selecteren, omdat het niet in het lijstje stond aangegeven, wel van verschillende landen.

Aan mijn apparatuur kan het niet echt liggen omdat het via Windows (Windows) wel hogere snelheid kan verkrijgen om te downloaden.

Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/26, 16:32:15 »
Als je in belgie aankotnet hangt kan je van belnet downloaden 11MB/sec.
bij mijn ouders met een ADSL 3Mbit kan ik rond de 350kb/sec (server voor belgie)

Arvid

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/26, 16:47:08 »
Plaats je sources.list eens hier, dan kunnen we kijken of we die beter in kunnen stellen.
Als je servers uit Nederland (of België) gebruikt, dan werken die veel sneller dan de internationale servers.
De Nederlandse servers zijn in ieder geval snel zat, ik haal het maximale wat met mijn ADSL abonnement mogelijk is.

Het sources.list bestand kan je zo openen:
gedit /etc/apt/sources.list

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/26, 16:51:13 »
Citaat van: vragen
Aan mijn apparatuur kan het niet echt liggen omdat het via Windows (Windows) wel hogere snelheid kan verkrijgen om te downloaden.
Een bestand downloaden (mp3'tje of zo), of een update downloaden? Een update doen is immers het bijwerken van bepaalde bestanden van de desbetreffende software, terwijl diezelfde software actief is. De nieuwe gegevens moeten de plaats innemen van de oude, zonder dat de boel (bijvoorbeeld) crasht. Dat is dan ook de reden dat Windows Update altijd zeurt om een herstart, na de download van updates (de installatie ervan vindt pas plaats na deactivatie van Windows). Ubuntu vraagt nooit om een herstart, dus kan het niet zomaar full-speed de updates op de harde schijf kwakken. Alles moet immers even verwerkt worden, voordat het volgende pakketje data "naar binnen mag".

Offline vragen

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/10, 17:45:39 »
Ik heb gemerkt dat bij KUBUNTU de download snelheid aanzienlijk hoger is dan bij de andere *ubuntu versies.

Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/10, 18:27:13 »
@ vragen:
Citaat van: Richard_Rahl
Een bestand downloaden (mp3'tje of zo), of een update downloaden?
Zoals reeds is uitgelegd: dat maakt veel verschil.

Test je internetsnelheid eens online bij een snelheidmeter (bijv. http://www.speedtest.nl/)
En vergelijk dat met je abbo.

Nog steeds een significant verschil?

Offline Mij

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/10, 19:05:48 »
Citaat van: Richard_Rahl
Citaat van: vragen
Aan mijn apparatuur kan het niet echt liggen omdat het via Windows (Windows) wel hogere snelheid kan verkrijgen om te downloaden.
Ubuntu vraagt nooit om een herstart, dus kan het niet zomaar full-speed de updates op de harde schijf kwakken.
Dat is niet helemaal waar, bij een kernel update wel.

Offline Hanssun

  • Lid
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/10, 20:04:37 »
ik haal met gemak 1198 kb en soms wel over de 1200 kb , misschien legt het aan je verbinding.

Gr Hans,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/11, 00:17:56 »
Citaat van: vragen
Ik heb gemerkt dat bij KUBUNTU de download snelheid aanzienlijk hoger is dan bij de andere *ubuntu versies.
Dat lijkt me heel vreemd. Onder de motorkap werken ze allebei exact hetzelfde. Alleen het grafische "schilletje" is anders.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Download snelheid bij UBUNTU software
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/06, 19:18:32 »
Citaat van: Hanssun
ik haal met gemak 1198 kb en soms wel over de 1200 kb , misschien legt het aan je verbinding.

Gr Hans,
Ik met gemak 5-10 Mb/s en "soms wel" rond de 15 Mb per seconde met mijn pc en verbinding. Wat nou studenten hebben het niet zo breed? Dat zal eerder slaan op de "breedte" van hun portemonnee dan die van de "band" ;)