Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04  (gelezen 3888 keer)

Offline shappie

  • Lid
Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/04/07, 21:48:41 »
Hallo,

ik weet niet goed of dit thuishoort bij Hardware en Drivers of het testforum. Als hij fout staat graag verplaatsen.

Ik heb kubuntu 9.04 geinstalleerd op mijn pc (beta en volledig geupdate). Ik heb mijn fglrx driver aan de praat en heb dus 3D ondersteuning en glxgears in terminal werkt bijv. goed. Alleen zodra ik mijn dualscreen setup in wil stellen gaat het mis. Ik heb alles al geprobeerd volgens mij en kom er maar niet uit. Mijn ATi Catalyst Control Center snapt niet wat mijn opstelling is. Hij ziet wel 2 schermen maar als ik wil kiezen voor big desktop option kan dit niet. Hier staat: onbekend. Hij weet dus niet hoe mijn opstelling ingesteld staat. Normaal hoort hier te staan: clonen.

Als ik in de terminal invoer: aticonfig --initial=dual-head --screen-layout=right (het terminal commando voor een big desktop). Heb ik na reboot rechts een zwart scherm met niet een normale muis maar met zon X'je en het is helemaal zwart. Ook geeft kde de melding dat xorg is gecrashed. Op mijn linkerscherm (hoofdscherm) werkt alles nog perfect. Dus er gaat ergens iets mis.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt, Shappie
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/07, 22:34:19 »
Je kan natuurlijk ook eens de RadeonHD driver proberen. Of is dat geen alternatief?

Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/08, 09:41:29 »
Kun je niet gebruikmaken van Systeeminstellingen -> Beeldscherm -> Meerdere beeldschermen?

Offline shappie

  • Lid
Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/08, 17:08:31 »
Je kan natuurlijk ook eens de RadeonHD driver proberen. Of is dat geen alternatief?
Ondersteund de RadeonHD driver composite effects? Voor zover ik weet en kan vinden ondersteund de radeonhd driver met mijn kaart nog geen 3D acceleratie (R600 chip, http://www.x.org/wiki/RadeonFeature).

Ik zou het dus liever werkend krijgen met de fglrx driver omdat dat gewoon veel betere performance geeft. Maar ik zal eens naar die radeonhd driver kijken ;)

Kun je niet gebruikmaken van Systeeminstellingen -> Beeldscherm -> Meerdere beeldschermen?
Ik zie heel deze optie niet? Waar moet ik hem zoeken?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/08, 17:11:01 »
Dat vraag ik me inderdaad ook af...

Ik zie wel dat je meerdere beeldschermen kan instellen bij Grootte en oriƫntatie (bij Beeldscherm).

Offline shappie

  • Lid
Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/08, 18:33:14 »
Dat vraag ik me inderdaad ook af...

Ik zie wel dat je meerdere beeldschermen kan instellen bij Grootte en oriƫntatie (bij Beeldscherm).
Idd dit is precies wat ik ook zie. Ik zie 2 schermen met alleen de mogelijkheid om de resolutie en rotatie in te stellen. Wat ook nog eens niet goed werkt omdat RandR niet samen kan werken met de fglrx driver. (RandR is niet ondersteund door fglrx)
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Re: Dualscreen fglrx kubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/10, 13:24:20 »
Je kan natuurlijk ook eens de RadeonHD driver proberen. Of is dat geen alternatief?
Ondersteund de RadeonHD driver composite effects? Voor zover ik weet en kan vinden ondersteund de radeonhd driver met mijn kaart nog geen 3D acceleratie (R600 chip, http://www.x.org/wiki/RadeonFeature).

Ik zou het dus liever werkend krijgen met de fglrx driver omdat dat gewoon veel betere performance geeft. Maar ik zal eens naar die radeonhd driver kijken ;)

Kun je niet gebruikmaken van Systeeminstellingen -> Beeldscherm -> Meerdere beeldschermen?
Ik zie heel deze optie niet? Waar moet ik hem zoeken?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NzE5Ng

Er zit vooruitgang in...