Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: @home internet (kabel) connectie blijft uit  (gelezen 2953 keer)

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Gepost op: 2006/07/05, 15:28:00 »
Hallo allemaal. Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik zie er erg naar uit om de switch te maken en microsoft achter me te laten! Helaas ben ik kort na de installatie tegen iets aangelopen dat ik nog niet heb weten op te lossen: ik krijg m'n internet verbinding niet aan de praat onder Ubuntu 6.06.

Ik heb kabel internet van @home (essent) en gebruik een Motorola "Surfboard" SB5100E modem. Er is

Xano

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/05, 15:46:21 »
Even bij de eigenschappen van de netwerkkaart "cp36986-a" als domainname invullen, dan zou het moeten werken.

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/05, 15:48:48 »
Citaat van: Xano
Even bij de eigenschappen van de netwerkkaart "cp36986-a" als domainname invullen, dan zou het moeten werken.
Ok, het staat nu onder 'host name', en domainname is leeg (net als in win).

Edit: Ik heb het nu geprobeert met de computernaam (cp36986-a) zowel als hostnaam als domeinnaam, maar dat mocht helaas niet baten.

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/12, 12:56:28 »
Ik heb internet wel aan de praat gekregen, maar alleen door een static ip adres in te stellen (lees ip/gateway/subnet mask/dns ip's in windows door Run/Uitvoeren > "cmd" > "ipconfig /all" en vul deze dan in bij de Ubuntu network settings). Oftewel, om een of andere reden komt er geen goede connectie tot stand tussen Ubuntu en mijn ISP's dhcp server. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

budster

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/12, 13:03:02 »
Ik moet zeggen ik heb geen idee hoe het met een kabel werkt, maar moet je niet een router hebben? Heb je al een verbinding proberen te maken als de andere computer uit staat? of werkt die modem ook als router?

Azalin

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/12, 13:37:14 »
Nee, je hoeft niet perse een router te hebben... als je maar 1 computer op je internet modem wil aansluiten dan kan dat gewoon. Je moet dan alles op auto zetten en dan zou de modem je vanzelf een IP adres moeten geven. Als dat niet gebeurt dan zit er ergens een cache te irriteren... OF (in het geval van UPC bijvoorbeeld) je hebt een andere netwerk kaart met een ander MAC adres dat je eerst moet registreren bij je provider. Maar dan zou je wel een tijdelijk ip adres van je provider moeten krijgen... In Windows werkte dit allemaal zeker wel meteen? Een keer opnieuw opstarten heeft geen baat gehad? of sudo dhclient eth0wil ook wel eens helpen, alhoewel ik zag dat je networking gerestart hebt en de DHCP niet geresolved werd.
En bij systeem>netwerk>algemeen je computernaam invullen heeft niet geholpen? Hoe moet jij trouwens onder Windows normaal gesproken alles instellen om op @Home te komen? Misschien dat ik je dan verder zou kunnen helpen. Ikzelf heb UPC (Chello) maar werk met een router, dan is alles net even wat anders. Ik heb alleen al zoveel netwerken op moeten zetten dat het toch zou moeten lukken lijkt me :)

budster

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/12, 13:49:44 »
Citaat van: Azalin
Nee, je hoeft niet perse een router te hebben...
Hij zei al in zijn eerste post dat er al een desktopcomputer op aangesloten was.

Azalin

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/12, 14:14:50 »
Citaat van: Kelderkeuken
[..] Er is

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/12, 14:16:51 »
Een goeiedag luitjes!

Ik ben ook een @home gebruiker, zonder enige problemen.

Nu moet ik wel vermelden dat ik de installatie met een 'alternate-CD' heb verricht.
Dat vind ik nu eenmaal veel fijner, tis beter te configureren en...je kunt, tijdens de installatie, DHCP-herkenning uitvoeren met computernaam!!!
Dit kan niet met de desktop(live)CD en dan herkent ie DHCP niet, oftewel kan ie geen contact met het internet maken.

Ohw jah...en zeer zeker van wel dat ik de installatie-CD van @home moest gebruiken op XP, of handmatig de werkgroep op (MSHOME) en de computernaam moest invoeren.

Ciao!

budster

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/12, 14:34:53 »
Citaat van: Azalin
Citaat van: Kelderkeuken
[..] Er is

Azalin

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/12, 16:23:57 »
@CORVUS: De vraag is dan, waar zie jij jouw computernaam terug, gewoon in systeem>netwerk>algemeen ?? Dan kan deze jongen dat eens nakijken en eventueel aanpassen en opnieuw proberen.

@budster: naja, nu je het zegt, zou het allebei kunnen :) ach wat maakt het ook uit :) dat er ergens iets niet goed staat is in elk geval duidelijk want die modem zou automatisch gewoon een verbinding moeten geven.

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/12, 18:06:18 »
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Vorige week begon ik enthousiast aan de overstap van Windows naar Linux/Ubuntu. Helaas strandde dat al snel omdat je nou eenmaal niet veel kan doen zonder internet. Nu ik internet aan de praat heb staat dit niet meer zo hoog op mijn todo-list: mijn ISP veranderd mijn IP vrijwel nooit. Verder ben ik nog geen problemen tegen gekomen (fat32 drives, nvidia, wine, torrents, pdf, mp3, flash, aMule.. alles werkt prima) en ik zie dat de forum support toch meer dan ok is :) Dank daarvoor, dat geeft moed.

@CORVUS_CORAX: Ik heb inderdaad geinstalleerd vanaf de desktop(live)CD. Als ik een nieuwe installatie doe vanaf zo'n 'alternate-CD', ben ik dan al mijn huidige packages en instellingen weer kwijt?

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/13, 01:35:58 »
Ehm, I'm afraid so...
Je wil niet weten hoevaak ik als noob opnieuw heb moeten installeren in het begin.
Look at the bright side, het gaat routine worden!
Waarschijnlijk ga ik binnenkort weer een nieuwe install doen...kben soms namelijk best experimenteel bezig met mn AMD64-systeempje.
Ach ja, al doende leert men. :D

En ik was al helemaal niet thuis in de terminal...
Luitjes is er geen commando voor de configuratie van DHCP?
Net zoiets als:
'dpkg-reconfigure xserver-xorg'
je krijgt dan het prachtige blauwige tekstmode installatiescherm voor xorg,
maar dan zal er toch ook wel een dergelijke commando zijn voor het netwerk?

Dennis!!! jij weet er zeker meer van!!!

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/13, 01:46:42 »
Citaat van: Azalin
@CORVUS: De vraag is dan, waar zie jij jouw computernaam terug, gewoon in systeem>netwerk>algemeen ?? Dan kan deze jongen dat eens nakijken en eventueel aanpassen en opnieuw proberen.

@budster: naja, nu je het zegt, zou het allebei kunnen :) ach wat maakt het ook uit :) dat er ergens iets niet goed staat is in elk geval duidelijk want die modem zou automatisch gewoon een verbinding moeten geven.
Onder Algemeen staat alleen de computernaam die ik het systeem zelf gegeven heb,
voor DHCP-herkenning met computernaam heb ik de computernaam gebruikt welke gegeven was door @HOME.
Die naam vind ik alleen nergens terug in geen enkel tabblad van 'Netwerkinstellingen'.

Azalin

  • Gast
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/13, 08:29:43 »
Citaat van: Kelderkeuken
Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Vorige week begon ik enthousiast aan de overstap van Windows naar Linux/Ubuntu. Helaas strandde dat al snel omdat je nou eenmaal niet veel kan doen zonder internet. Nu ik internet aan de praat heb staat dit niet meer zo hoog op mijn todo-list: mijn ISP veranderd mijn IP vrijwel nooit. Verder ben ik nog geen problemen tegen gekomen (fat32 drives, nvidia, wine, torrents, pdf, mp3, flash, aMule.. alles werkt prima) en ik zie dat de forum support toch meer dan ok is :) Dank daarvoor, dat geeft moed.

@CORVUS_CORAX: Ik heb inderdaad geinstalleerd vanaf de desktop(live)CD. Als ik een nieuwe installatie doe vanaf zo'n 'alternate-CD', ben ik dan al mijn huidige packages en instellingen weer kwijt?
Voor andere @Home gebruikers is het misschien ook handig om te weten hoe je dit gedaan heebt... plus ik ben zelf erg nieuwsgierig wat het nu was waarom het niet deed.. zou je dat nog even willen laten weten?

@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/13, 14:53:13 »
Citaat van: Azalin
Voor andere @Home gebruikers is het misschien ook handig om te weten hoe je dit gedaan hebt... plus ik ben zelf erg nieuwsgierig wat het nu was waarom het niet deed.. zou je dat nog even willen laten weten?
Voor alle duidelijkheid, ik heb het DHCP probleem niet opgelost, ik gebruik nu een Static IP. Dat heb ik als volgt gedaan:
* In Windows, Start > Run > type "cmd" > type "ipconfig /all"
* Schrijf de volgende adressen op: "ip", "subnet mask" & "gateway"
|__ En eventueel ook de "dns" servers, of gebruik @home dns servers: 213.51.129.37 (Zwolle) 213.51.144.37 (Tilburg)
* Noteer je computernaam (My Computer > Properties) oftewel je inlogcode "cpXXXXX-a"

* Installeer / Boot Ubuntu
* In Ubuntu, System > Administration > Networking
|__ Ethernet Connection > Properties > Configuration > "Static IP" (Vul hier je ip, subnet mask en gateway adressen in)
|__ DNS > DNS Servers > Add (Vul hier je dns adressen in)
|__ General > Hostname (Vul hier je inlogcode in, "cpXXXXX-a", en log opnieuw in)

En toen werkte het bij mij. Dus zonder dynamisch ip, maar @home veranderd je ip zelden.

Offline mcgyver

  • Lid
@home internet (kabel) connectie blijft uit
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/13, 22:25:35 »
Citaat van: Kelderkeuken
@CORVUS_CORAX: Ik heb inderdaad geinstalleerd vanaf de desktop(live)CD. Als ik een nieuwe installatie doe vanaf zo'n 'alternate-CD', ben ik dan al mijn huidige packages en instellingen weer kwijt?
Als je van je sources.list en je menu.list een backup maakt en deze na istallatie weer terug plakt, hoef je niet al te veel opnieuw te doen. De packages zijn zo weer aangeklikt in synaptic. Dit gaat veel snelller dan windows. Ik ga vaak slapen bij zo een installatie. Als ik tussendoor wakker wordt  klik ik even ergens op en ga weer slapen. (pc is in de naastgelegen slaapkamer) 's Morgen voor ik ga werken weer even klikken en als ik thuis kom is alles gedaan