Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies mbt aanschaf van hardware + inrichting laptop tbv max performance  (gelezen 787 keer)

Offline cx1964

  • Lid
Wie kan mij een advies geven over de aanschaf van een nieuwe laptop. Mijn doel is maximale performance te halen uit mijn hardware.
Echter omdat ik nu nog de mogelijkheid om mijn hardware aanschaf te sturen, zou ik graag een advies willen.
Omdat ik mij bewust ben dat de maximale performance zowel wordt beinvloed door hardware keuzes maar ook de wijze hoe Ubuntu wordt geinstalleerd, heb ik mijn vraag hier gesteld.

Hierbij wat informatie mbt mijn huidige situatie:
- Ik maak nu al gebruik van een Laptop met Ubuntu 14.04 met 8GB intern geheugen en een SSD disk met 2 partitions (root partition in ext4 van 292 GiB (met daarop de home directory) en een partition met de linux-swap van 15.26GiB).
- In de home directory heb ik VirtualBox 5.1.x. geinstalleerd om gebruik te maken van Microsoft software voor mijn werk (SQL Server, Windows10, ed).

Wat ik al wel zeker weet mbt mijn nieuwe Laptop:
- een Intel I7 processor (quad core)
- Minimaal 16GB intern geheugen en uitbreidbaar tot 64GB (ondanks ik een DeskTop versie van Ubuntu 16.04 ga installeren, ga ik ook Server software draaien en andere OSes vanuit de VirtualBox) het idee is om over een aantal jaar dan nog een keer te investeren in extra geheugen (max tot 64GB)
- een of meerdere SSD disks
- NVIDIA M3000M video kaard

Ik wil mogelijk een BTO laptop aanschaffen omdat die te customizen is
Mijn vraag heeft betrekking op de aanschaf van de disks.
De laptop die ik op het oog heb (BTO W Book 17M77), kan snelle 2 SSD disks aan (type PCI-express) en 2 SSD (M.2 Sata disk) en een slot voor Harddisk/Solid state
Ik wil gebruik blijven maken van Ext4 op mijn filesystems omdat ik af en toe ook clonezilla backups wil kunnen maken op filesystem niveau.

De vragen:
1. Ik zou willen weten wat het minimale aantal hard disks is om de optimale performance te halen rekening houdende dat er ook OSes gedruikt worden vanuit VirtualBox onder Linux?
2. Is het verstandig/noodzaklijk om de linux swap op een aparte SSD te zetten?
3. Als men de swap op een aparte SSD disk te zetten, is het dan verstandig om deze op een PCI-express SSD te zetten (vanwege de hoge transmissie snelheid) of is een SSD (M.2 sata) voldoende of zelfs een aparte partitie op een harddisk?
4. Is het verstandig om de home directory op een aparte SSD disk (PCI-express) te zetten los van het root filesystem?
5. Is het verstandig om het Root file system op een  SSD (M.2 sata) te zetten, zodat de 2 PCI-express SSD gebruikt worden voor de home directory, waardoor de OSes in de Virtualbox over 2 disks kan beschikken die geblaatst zijn op beide 2 PCI-express SSD, waardoor mijn SQL server kan draaien obv van 2 disks.

Wie kan hier wat verstandige dingen over zeggen?

Alvast bedankt.






Offline HarzG

  • Lid
Re: Advies mbt aanschaf van hardware + inrichting laptop tbv max performance
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/01, 15:32:12 »
Even als reactie op vraag 2 ... swap heb ik alleen nodig voor de pauzestand. Als je swap nodig zou hebben voor je het draaien van je systemen, dan is de hardware niet passend en moet er RAM bij.
Ik draai de vraag maar even om:
Waar liep je bij het huidige gebruik van het 14.04 systeem met 8GB RAM tegenaan? Waren dat eerder CPU-beperkingen of was RAM op waardoor het systeem ging swappen?

Bij mijn huidige pc heb ik bijv. nog nooit meegemaakt dat RAM op was en ik draai soms naast het hostsysteem, browser, mailapplicatie nog 2 Linux-systemen in Virtualbox. Maar goed, Windows heb ik niet ...  :)

Voor de andere vragen wacht ik maar even op de goeroes ;)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Advies mbt aanschaf van hardware + inrichting laptop tbv max performance
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/01, 15:46:39 »
Vraag 1 t/m 5 is gewoon niet nodig.
1 ssd is snel genoeg. Je hoeft niks apart te zetten.
Natuurlijk is een extra ssd handig om bijv je data op te zetten zoals je virtuele operating systems of je download map daar zetten, zodat bij een crash je data nog hebt en je gewoon opnieuw kunt installeren bijv.

Aantal hd's /ssd's die je  maximaal kunt aansluiten?
Let op dat als je de m2 aansluit dan dat er misschien de sata wegvalt, zoek dit goed uit.

Offline cx1964

  • Lid
Re: Advies mbt aanschaf van hardware + inrichting laptop tbv max performance
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/02, 22:19:41 »
Bedankt voor jullie reacties.