Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Update komt er aan  (gelezen 8434 keer)

Update komt er aan
« Gepost op: 2015/04/09, 08:28:28 »
Als ik het allemaal goed begrepen hebt zal er vanaf volgende week gefaseerd een update voor de Ubuntu Phone worden uitgerold waarin diverse problemen worden opgelost (hoop ik)

Dit wordt gefaseerd gedaan om eventuele fouten die over het hoofd zijn gezien nog te kunnen herstellen, dus degene die als  eerste de update ontvangen kunnen de klos zijn  ^-^

Originele tekst:
All in all: once testing is finished and BQ signs off the image as well,
OTA-3 should be made available to the users next week. This will also be
the first phased update we provide. This means that the OTA deployment
will commence in phases, on each phase more and more (selected randomly)
users will get access to the update itself. This type of deployment also
makes sure that if there are serious issues found that we have missed
during testing, we should get the info about them before all users
already update - giving more time for instant action. The phasing period
has been currently set to 1 day. More on this during the actual OTA release.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 08:30:11 door Johan Velthuizen »

Re: Update komt er aan
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/09, 12:08:42 »
Dat zijn nou net de dingen die hiermee niet opgelost gaan worden, omdat dat bugs of programmeer issues zijn in Dekko.

Dit gaat meer over de problemen met Bluetooth, GPS, rebooten bij minder dan 40% accu, niet volledige vertalingen enz.

Re: Update komt er aan
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/09, 15:05:34 »
Het zal niet zo zijn dat je telefoon het niet meer doet als je een van de eerste bent, het gaat meer om kleine dingetjes die na een update dan weer aangepast worden.

Dat van die accu lijkt ook per toestel nogal te verschillen, ik heb hier geen enkel probleem, maar hoor van mensen dat bij 40% accu sommige apps niet meer goed werken en dat het toestel steeds maar blijft opstarten en afsluiten.

Maar wij lopen met programmeren ook nog tegen veel problemen op, dat is ook de reden dat Dekko geen notificatie kan geven van binnenkomende mail omdat de routines die dat moeten doen nog niet aangeroepen kunnen worden.
Ook het aanroepen van de camera vanuit een app gaat nog niet vlekkeloos en zo zijn er nog wel meer dingen die nog geregeld moeten worden.

Het is overigens ook jammer dat er steeds meer rommel in de Ubuntu Winkel verschijnt waar je niets mee kan, ik zag gisteren ineens een ING app en dacht zo ING is er vlot bij. Maar blijkt er weer iemand een webapp gemaakt te hebben met een link naar de website van ING. Nou daar zitten we niet op te wachten als ik naar de website wil gebruik ik wel de browser.
Je kan wel een webapp maken als deze dan ook werkelijk naar een mobiele site verwijst maar niet naar een standaard website want dar kan je op een mobiel niets mee.




Re: Update komt er aan
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/09, 18:23:46 »
En ja, nu je het zegt, van die accu............overigens vind ik dat hij wel heel snel leeg raakt ondanks de instellingen die ik gedaan heb.
En bij iets minder dan 40% gaat die soms al uit. Hm.....we zullken het zien na de update!

Zonet op mijn mobieltje gelezen onder "Softpedia" dat " ... Canonical en BQ set up autometed power testing to improve battery life"

Dus er is hoop voor je Femke !
Ik heb er geen last mee overigens. Mogelijk een persoonlijke opinie.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 18:50:07 door petineke »
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Update komt er aan
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/10, 11:25:22 »
Ik zit veel de apps te bekijken of er nieuws is wat ik wil. Zoals een meter die kan zien hoeveel data je nog over hebt. Dat zou ik fijn vinden.
En dat je de foto's die je gemaakt hebt, gelijk kan uploaden naar Dropbox, daar zit ik echt op te wachten!! Dat mis ik zo!
Bedoel je dit?
BelStatus

Bijgewerkt tot 10 April, 11:22 uur
1 dag(en) resterend (tot 11-04-2015)

6 sms beschikbaar
10 minuten beschikbaar
31 MB beschikbaar

€ 0,00 extra verbruik

Dit werkt ook op mijn Samsung GT-S6810P, appje van MijnTelfort, mooie GUI
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 11:33:52 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Update komt er aan
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/10, 13:01:13 »
Hé, die ken ik niet, maar

......toch maar even vragen.............je weet toch wel dat dit de topic is voor de Ubuntu smartphone?
Ik zie deze namelijk niet in de Ubuntu store. ;)
Nee, dat klopt. Het is een gewone Internet toegang bij mijn provider Telfort.  Via
https://www.telfort.nl/ecare/mijntelfort/mobiel/
kan ik zowel vast als mobiel inloggen om te zien, wat er over is...
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Update komt er aan
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/10, 13:53:53 »
Ja, maar deze topic gaat over de UBUNTU smartphone en daar zijn andere apps voor.

Dus dit bestaat niet als app voor de Ubuntu smartphone.

Misschien toch maar even de topic goed lezen. Deze hele afdeling gaat alleen maar over de Ubuntu smartphone: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?board=45.0

ps. ik schreef al, ik kan het nu alleen zien als ik inlog bij  mijn provider, dus ok via de browser. Op mijn android smartphone had ik een mooi proggie genaamd 3G Watchdog.
Ik snap het helemaal! Jij wil gewoon een snelkoppeling naar een website (met autologon) en we kunnen dat een app noemen. Daar worden we dan rijk mee!
Het is alleen de beroerde toepassing die webbouwers gebruiken. Ze vergeten de auto-accomodate aan te zetten in de HTML. Als dat werkt worden hun schermen automatisch aangepast aan het formaat, dat de gebruiker in handen heeft.
Maar zolang die bouwers niet weten hoe hun gereedschap werkt, houdt het op...
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 13:58:23 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: Update komt er aan
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/13, 15:47:44 »
Citaat
Het is alleen de beroerde toepassing die webbouwers gebruiken. Ze vergeten de auto-accomodate aan te zetten in de HTML. Als dat werkt worden hun schermen automatisch aangepast aan het formaat, dat de gebruiker in handen heeft.
Maar zolang die bouwers niet weten hoe hun gereedschap werkt, houdt het op.

Wat een onzin word hier uitgekraamd zeg, of dat je met 1 commando er voor kan zorgen dat een website zich aanpast aan een mobile telefoon.
Typisch een verhaal van de klok en de klepel.

We spreken hier over echte apps en niet over webapps die een verbinding maken met een website maar apps die de telefoon uitlezen hoeveel data er al is opgebruikt sinds een bepaalde datum.
Ik ben alleen bang dat die app er voorlopig niet gaat komen, ik heb vandaag contact gehad met Canonical en de informatie om gegevens uit te lezen van de telefoon word niet vrijgegeven vanwege security.

Het komt er dus op neer dat buiten Canonical er niemand in staat zal zijn om goed bruikbare Apps te schrijven.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 16:59:10 door Johan Velthuizen »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update komt er aan
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/13, 17:03:34 »
Ik ben alleen bang dat die app er voorlopig niet gaat komen, ik heb vandaag contact gehad met Canonical en de informatie om gegevens uit te lezen van de telefoon word niet vrijgegeven vanwege security.
Die code (al of niet in een API) is toch als (open source) bron beschikbaar?

Re: Update komt er aan
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/13, 17:09:33 »
Onderstaand ontving ik vandaag van Canonical op vragen om informatie om het data gebruik te kunnen uitlezen:

It is open source, but you can't write an App for the App store that does this.
You can submit patches against ofono/networkmanager and Ubuntu System Settings, however.
​As an app developer you have a lot of access through APIs in the SDK [1], but no access to everything.​
 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update komt er aan
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/13, 17:17:26 »
It is open source, but you can't write an App for the App store that does this.
Dat is raar. Als het open source is, kun je toch overal bij? En als de API geen ingang geeft, kijk je toch 'gewoon' (wat gechargeerd) hoe het werkt door de code erbij te pakken? Waarom zou dat niet kunnen?
(het zijn natuurlijk niet jouw woorden, dus mss kunnen we dit beter richten aan Canonical?

Re: Update komt er aan
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/13, 18:21:03 »
Na wat doorvragen kreeg ik dit antwoord van Michael Zanetti van Canonical
 
How can we ever write useful software if we don't have access to the  sources?

You can. You just won't be able to publish it in the official Ubuntu
Store. The reason for that is to protect the user. The way app stores
work in today's world, is to inject random binaries into people phones.
I for one am quite happy that the Ubuntu App Store has those measures in
place to protect me from malicious apps.

On the other hand, I agree that those restrictions on apps also mean
some limitation in the usefulness of apps being published in the store.

However, as you mentioned yourself, Ubuntu is open source and you can
very well create an app that does everything you want. In that case you
either need to distribute it yourself somehow, or use something like
this: http://notyetthere.org/openstore-tweakgeek-and-more/

Best regards,
Michael

Daar zit wel wat in maar zo lever je natuurlijk geen bijdrage aan het succes van deze telefoon onder de standaard gebruikers.
Ik vind het een grote misser die waarschijnlijk ook de ondergang van deze telefoon in zal luiden, het succes van een telefoon valt of staat tegenwoordig met handige en bruikbare apps en niet met de rommel die er momenteel verschijnt in de Ubuntu Winkel.

« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 18:26:53 door Johan Velthuizen »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update komt er aan
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/13, 19:02:44 »
Daar zit wel wat in maar zo lever je natuurlijk geen bijdrage aan het succes van deze telefoon onder de standaard gebruikers.
Ik vind het een grote misser die waarschijnlijk ook de ondergang van deze telefoon in zal luiden, het succes van een telefoon valt of staat tegenwoordig met handige en bruikbare apps en niet met de rommel die er momenteel verschijnt in de Ubuntu Winkel.
Beetje dubbel wel. Ja natuurlijk wil je zo veilig mogelijke apps, aan de andere kant veel gebruiksgemak én vrijheid voor de ontwikkelaar (die heb je nu dus niet). Mij had het logischer geleken als de app pas opgenomen kan worden als de source ook meegeleverd wordt. Of, zoals met alle software in de Ubuntu-repo's, gecompileerd wordt vanuit de source.

Maar hoe kan dan die rommel verschijnen in de Ubuntu winkel als ze deze restricties hebben?
Dat vraag ik mij dan af!
Volgens mij is die Ubuntu appstore waar in een andere draad naar verwezen wordt, niet de officiele.

Re: Update komt er aan
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/13, 19:13:51 »
Het gaat om restricties die het systeem zelf kunnen benaderen, wat nu in de Ubuntu Winkels verschijnt kan verder geen kwaad maar je hebt er ook niets aan.

Er is iemand die doet niets anders dan webapps uploaden die vaak verwijzen naar de desktop versies van de websites, maar als ik die wil zien ga ik daar wel met de browser heen. een webapp die naar de mobile site verwijst is natuurlijk geen probleem.

Maar door de restricties is het dus erg lastig om bruikbare apps te bouwen omdat deze dan niet officieel aangeboden mogen worden, en dan via sites zoals in mijn post word genoemd verspreid gaan worden.

Nee mijns inziens is dit een grote fout van Canonical ze hadden de telefoon gewoon moeten voorzien van bruikbare apps voordat deze op de markt gebracht werd. Maar ik heb ook begrepen dat Canonical alleen de Ubuntu software aan BQ geleverd heeft en verder geen bemoeienis heeft met dit toestel. Het is dus maar afwachten wanneer er echt bruikbare apps komen.

Wij zullen in ieder geval alles op alles zetten om de juiste informatie boven water te krijgen en goede apps te bouwen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Update komt er aan
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/13, 23:17:33 »
Dat is raar. Als het open source is, kun je toch overal bij?
Het lijkt een bewuste beslissing om toegang tot gegevens door apps te beperken (Engelstalig: http://mdeslaur.blogspot.ca/2013/12/ubuntu-touch-and-user-privacy.html).

Omdat het niet mogelijk lijkt een app te publiceren die zomaar gegevens van de telefoon (i.c. mobiel en wifi verbruik) kan gebruiken zijn apps uit de officiële Ubuntu softwarewinkel relatief veilig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Update komt er aan
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/16, 19:20:44 »
Als alles goed gaat word de komende 24 uur de nieuwe update beschikbaar

Re: Update komt er aan
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/16, 21:33:11 »
Een half uur geleden de update geïnstalleerd. Update ging smooth. Verder nog onderzoeken of alles naar wens loopt.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Update komt er aan
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/17, 10:21:26 »
Mag ik vragen welke software versie het nu is geworden?
Ik heb op dit moment nog 14.10 (r20). Last updated (4/17/15)
Ik had namenlijk vanochtend een update maar deze heb ik even "weggeveegd" met de gedachte dat ik hem vanmiddag met een volle batterij even update.
Maar nu geeft hij aan dat hij up-to-date is.

En zijn de verbeteringen merkbaar?
Zag dat er nog niet in dit topic stond wat er geupdate zou moeten worden dus bij deze https://insights.ubuntu.com/2015/04/16/phone-updates-april/
« Laatst bewerkt op: 2015/04/17, 10:23:42 door REDSalvation »

Re: Update komt er aan
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/17, 17:07:51 »
Ik heb nu staan versie OS Ubuntu 14,10 (r21); laatst bijgewerkt 16-04-15
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline rumbuntu

  • Lid
Re: Update komt er aan
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/17, 18:29:07 »
Citaat
En zijn de verbeteringen merkbaar?
Zag dat er nog niet in dit topic stond wat er geupdate zou moeten worden dus bij deze https://insights.ubuntu.com/2015/04/16/phone-updates-april/

Enige bemerkbare sinds vandaag is dat de batterij inderdaad merkbaar minder belast wordt.

De in de link hierboven beschreven verbeteringen kan ik (nog) niet allemaal volgen. Op het ogenblik kan ik alleen maar over Telegram berichten:
recente berichten verschijnen in de vandaag scope. Notificaties echter werken niet! Noch visueel noch  per sound. Alleen trilfunctie doet het.
Is overigens ook al als bug gemeld:
https://bugs.launchpad.net/canonical-devices-system-image/+bug/1445345

Re: Update komt er aan
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/18, 09:27:30 »
Helaas heeft deze update geen enkel probleem opgelost, mogelijk is de accuduur verbeterd maar daar blijft het dan bij.

Mijn carkit werkt nog steeds niet, Google zegt nog steeds dat mijn locatie niet te bepalen is, diverse Apps crashen nog steeds ,de schermbediening bij HTML5 Apps is ronduit slecht, sound notificatie werkt niet.
Kortom weer blij gemaakt met een dode mus.
Het lijkt er op dat Canonical deze telefoon niet tot een succes wil maken en dat gaat op deze manier zeker gebeuren.


Re: Update komt er aan
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/18, 19:55:59 »
Ik heb hem gisteren ook mogen ontvangen en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben ! (tot nu toe)
Ik heb nog geen last gehad van mijn Lockscreen die niet wilt ontgrendelen.
Ook had ik dat ik vaak een paar keer op het Power knopje moest drukken om te ontgrendelen dit heb ik ook nog niet mee gemaakt.
Ook mijn muziek deed af en toe raar wanneer ik bijvoorbeeld muziek aan het luisteren was ging het volume van 40% random voor een paar seconden naar 100% wat zeer vervelend is met de oortjes die ik heb, Maar ook dit lijkt opgelost te zijn?
Overall lijkt hij ook een stuk smoother en sneller te lopen!
Dit alles kan natuurlijk ook komen omdat ik het compleet heb gereset !
En wat Notificaties betreft afgezien van het geluid krijg ik altijd netjes notificaties.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Update komt er aan
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/20, 16:18:06 »

Re: Update komt er aan
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/21, 11:08:29 »
De batterij ging hier bij redelijk gebruik al bijna 2 dagen mee. Na de update haalt de telefoon gemakkelijk 3 dagen. Daarbij heb ik wifi constant aan en gebruik de telefoon vaak meerdere uren per dag om de browsen, gamen (via gba emulator) en te telegrammen. Voor mij zeker een verbetering :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Update komt er aan
« Reactie #24 Gepost op: 2015/05/07, 16:31:47 »
Ik weet niet wat er allemaal gebeurt maar ook het synchroniseren van mijn Google agenda doet het sinds een paar dagen weer.
Ik zag dat er op de achtergrond steeds een internetverbinding open staat misschien dat ze via dat kanaal het een en ander goed hebben gezet, want een echte update heb ik niet gezien.

Maar er staat wel een update van mijn Facebook app en die wil niet installeren.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 17:13:10 door Johan Velthuizen »