Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Ervaringen met Directadmin?  (gelezen 2551 keer)

Opgelost: Ervaringen met Directadmin?
« Gepost op: 2013/01/05, 22:59:27 »
Hallo allemaal,

Ik heb lokaal (LAMP) een site gemaakt en deze wil ik nu online plaatsen. 

Dus: domeinnaam vastgelegd en een host geregeld. ´Appeltje, eitje´... dacht ik. 

Bij de installatie (Fireftp) van het script onder public_html kreeg ik direct een foutmelding. Toen nog maar eens wat beter gekeken naar DirectAdmin en hoe dat precies werkt.

Ik vind het zelf erg onhandig dat  DirectAdmin  - terwijl het een hulpmiddel zou moeten zijn - er tussen is geplaatst. Ook valt mij op dat ik hele beperkte functionaliteit heb in Phpmyadmin. Ben een beetje wantrouwig of ik wel goede backup´s kan maken via DirectAdmin (deed ik altijd via Phpmyadmin).   

Bestanden verplaatsten/beheren deed ik met de terminal of Nautilus. Nu moet dat via DirectAdmin. En kan ik uberhaupt wel bestanden uploaden met FireFtp of moet dat uitsluitend via DirectAdmin. Of heb ik een instellingsfout in DirectAdmin waardoor ik geen toegang heb tot public_html Een hele uitzoekerij (weer)  :'(

Om een lang verhaal kort te maken...

Ik zou graag eens wat gebruikerservaringen van anderen lezen met DirectAdmin. Wat is handig/onhandig... etc.   Is mijn aversie terrecht?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/09, 07:31:25 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/06, 09:28:27 »
Om met je allerlaatste vraag te beginnen: wat mij betreft wel. Ik ben absoluut geen fan van extra lagen toevoegen en gebruik DirectAdmin op de sites die ik beheer zo min mogelijk. In de praktijk hóef ik DirectAdmin ook niet te gebruiken als ik documenten in public_html wil plaatsen en dat jij daartoe wordt gedwongen verbaast me enigszins. Ik beheer zelf sites bij Antagonist, WebReus en Strato (die laatste twee hebben overigens geen DirectAdmin) en daar kan ik zonder enig probleem werken met een FTP-client (ook via de command line) of Nautilus.

Wat voor foutmelding krijg je precies als je FireFTP gebruikt?
Heb je al eens een andere FTP-client geprobeerd (FileZilla, bijvoorbeeld)?
Over welke webhoster gaat dit?
Wat staat er in de rechter zijbalk van DirectAdmin achter 'Ftp Accounts'?
Moet je bij deze hoster misschien eerst een FTP-account aanmaken (DirectAdmin: 'FTP Management' -> 'Create FTP account')?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/06, 10:25:49 »
Wat het uploaden betreft: dat zou volgens de documentatie óók rechtstreeks via FTP (of zelfs SSH) moeten kunnen:
http://www.directadmin.nl/uploaden.htm

Die DirectAdmin bestandsmanager ziet er idd niet echt handig uit, zo te zien moet je dat file-per-file doen. Het kan wel nuttig zijn voor als je eens geen FTP-toegang hebt (dit wordt in zakelijke omgevingen vaak geblokkeerd).

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/06, 20:41:25 »
Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels  - hoewel under construction - is mijn site online. Vanwege eerder genoemde foutmelding heb ik voor de installatie maar softaculous gebruikt  :-[ Maar opzich beviel dat wel... binnen 5 seconden geïnstalleerd. Gelukkig kan ik wel via Fireftp extensies/pakketten installeren.

Mijn host is prima alleen bied hij geen enkele documentatie op het gebied van Directadmin vandaar ook mijn verbazing toen ik met Directadmin werd geconfronteerd.

Citaat
Wat voor foutmelding krijg je precies als je FireFTP gebruikt?

Deze:
Citaat
550 I can only retrieve regular files
: /public_html

Tenminste als ik public_html direct probeer te openen. Nu doe ik dit door door dit pad te volgen: domains/mijn domeinnaam/public_html

Inmiddels wel ontdekt hoe ik enigzins om Directadmin heen kan werken. Daar word het wel een stuk leuker van... voel mij anders verplicht te werken met iets wat ik maar ´zo zo´ vind. Nu kan ik er eens vrijblijvend naar kijken wat het precies.

Femke... de backup mogelijkheid met Directadmin is betrouwbaar/veilig? Zou graag je mening hierover horen.

Tot zover eventjes.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/06, 21:28:22 »
Citaat
550 I can only retrieve regular files
: /public_html

Tenminste als ik public_html direct probeer te openen. Nu doe ik dit door door dit pad te volgen: domains/mijn domeinnaam/public_html
Dan zal de public_html die je in de root van je FTP-account ziet staan waarschijnlijk een symlink naar domains/mijn domeinnaam/public_html zijn. De bij Antagonist gehoste sites hadden dit vroeger ook. Tegenwoordig niet meer, mogelijk omdat het volgen van een symlink via FTP niet (altijd) werkt (zoals je hebt gemerkt).
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 21:30:24 door grizzler »

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/07, 22:27:09 »
Femke bedankt voor je reactie. Goede tip dat backup´s ruimten vreten. Maar ik ga ervan uit dat je backup´s ook gewoon kunt exporten vanuit Directadmin.  Als ik even wat meer tijd heb dan test ik een backup wel even lokaal uit.

Citaat
Dan zal de public_html die je in de root van je FTP-account ziet staan waarschijnlijk een symlink naar domains/mijn domeinnaam/public_html zijn

Grizzler: wat is het voordeel van een symlink? Waarom gebruiken sommige hosters dit soort links?

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/08, 08:54:02 »
Grizzler: wat is het voordeel van een symlink? Waarom gebruiken sommige hosters dit soort links?
Omdat je dan vanuit het venster dat opent als je verbinding maakt in één keer bij de map domains/domeinnaam/public_html kunt. Vooropgesteld dat je FTP-client symlinks aankan. De client die ik gebruikte kon dat, FireFTP blijkbaar niet.

Re: Ervaringen met Directadmin?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/09, 07:30:34 »
 Oke, dank je duidelijk antwoord  ;)

Een vervolg op dit topic kun je hier vinden: http://forum.ubuntu-nl.org/programmeren/fireftp-doet-raar/
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)