Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?  (gelezen 3901 keer)

Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Gepost op: 2016/02/13, 11:35:47 »
http://www.zdnet.be/achtergrond/176869/windows-os-x-en-linux-welke-is-voor-jou/?

Linux is enkel voor experts, Linux biedt te weinig software pakketten, Office pakketten zijn minderwaardig aan msoffice, Linux is moeilijk om te installeren enzovoort.

Dit is zowat de algemene tendens van dit artikel. Slechte reclame voor Linux vindt ik.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/13, 11:49:48 »
Duidelijk iemand die zich de laatste 10 jaar niet in Linux heeft verdiept.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/13, 12:43:44 »
Ik denk toch dat er best wel een kern van waarheid in zit.

Citaat
Verborgen kracht

Linux (in een geschikte distributie) is zonder twijfel het krachtigste OS van de drie. Linux-distributies hebben meestal een grafische interface die doet denken aan Windows of OS X, maar veel werk gebeurt via de terminal, waar je lijnen code ingeeft. Om de volledige kracht van een Linuxdistributie los te laten, kom je dus niet toe met een muis alleen.

Voor het gebruik van Linux is toch echt wel iets meer nodig dan de handelingen welke de gemiddelde pc gebruiker gewend is (niets hoeven kunnen). Dat brengt dan wel degelijk zijn voordelen.

Minder software.
Het is nu eenmaal een feit dat veel software niet voor linux beschikbaar is. Genoeg alternatieven, maar niet veel programma's welke de gemiddelde pc gebruiker kent.
En of dit Linux aan te rekenen is?

Laks voor de hardware.
Ook hier gaat op dat niet elke hardwareleverancier zijn software (drivers) richt op linux.
En of ook dit Linux aan te rekenen is?

Veilig.
Wordt gewoon bevestigend onderschreven als erg deugdelijk.

Windows.
Er wordt ook netjes uitgelegd dat het prima combineert.

Je hebt een punt als je stelt dat voordelen en verschillen duidelijker vernoemd hadden kunnen worden, maar volledig negatief lees ik het toch zeker niet.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/13, 12:45:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Hannes57

  • Lid
    • Embrace the freedom of casual encounters on the best dating app in town!
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/13, 14:54:07 »
Hmmmm,

Ik gebruik Mint 17 nu ong. 7 maand en ben zeer tevreden er over. Ik heb voor elk windows programma een goed alternatief kunnen vinden in Mint.
Audacious voor Foobar2000, PuddleTag voor het taggen van mp3 tjes. GIMP om fotoś te bewerken. LO voeldoed boven verwachting als alternatief voor Office.

Alleen als ik een TAR.GZ bestand wil downloaden, dan klik ik het weg. Ik zou niet weten hoe je dit installeert in Mint. Maar voor de rest, absoluut geen klagen en ben blij dat ik van die Windows af ben.

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/13, 16:59:39 »
Alleen als ik een TAR.GZ bestand wil downloaden, dan klik ik het weg. Ik zou niet weten hoe je dit installeert in Mint.

Ik kan ingepakte bestanden gewoon aanklikken in Nautilus (bestandbeheerder) en deze openen dan in File Roller. Alles mee geïnstalleerd met Ubuntu (geen mint).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/14, 16:03:12 »
Ze hebben zeker gedeeltelijk gelijk. Ik heb ook nog geen fatsoenlijk office pakket gevonden voor Linux en gebruik het al 7 jaar. Libre/open office is een draak van een programma. De anderen zijn niet stabiel of missen te veel functionaliteit. (mijn persoonlijke mening uiteraard)

Wat hardware ondersteuning betreft vind ik dat ze geen gelijk hebben. Die is naar mijn ervaring onder Linux vrijwel net zo goed als onder Windows met als voordeel dat de handige knutselaar onder Linux ook nog vaak niet-ondersteunde dingen aan de praat kan krijgen, iets wat bij Windows niet het geval is.
Ook is installatie absoluut niet moeilijker dan windows en vaak vele malen sneller.

De commandline is niet vaker nodig dan onder linux. Je gebruikt de commandline precies op dezelfde momenten als je dat bij Windows ook doet, namelijk als je geavanceerders wilt doen dan de simpele huis-tuin-en-keuken dingen. Veel mensen snappen nog steeds niet dat je computers niet goed kunt beheren in een grafische omgeving. Bij Microsoft hebben ze dat eindelijk wel begrepen, vandaar dat ze nu powershell hebben.

Een groot voordeel van Linux en de belangrijkste reden waarom ik er de voorkeur aan geef is dat alles transparant is, zeker als je de commandline gebruikt. Het is geen 'black box', waarbij je alleen met wizzards dingen kunt regelen en als er iets fout gaat met geen mogelijkheid kunt zien wat er precies fout gaat. Zeker m.b.v. de commandline kun je altijd alles handmatig nalopen en veranderen en config bestanden staan op duidelijke, logische plaatsen. Dat mis ik bij het andere OS.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/14, 16:05:52 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/14, 16:44:14 »
Libre/open office is een draak van een programma. De anderen zijn niet stabiel of missen te veel functionaliteit. (mijn persoonlijke mening uiteraard)

Prima programma. Prima optie. Ik kan er alles mee. Ook voor office zelf zijn toch geen legio andere opties beschikbaar. Ook dan kom je onder win uit bij open- of libreoffice.

Een mooie uitleg MKe. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/14, 18:47:04 »
Ik heb ook nog geen fatsoenlijk office pakket gevonden voor Linux en gebruik het al 7 jaar. Libre/open office is een draak van een programma.
Daar ben ik het niet mee eens, maar mogelijk is mijn manier van werken anders.
Alles bewaar ik in de ODF standaarden, wanneer ik iets verstuur, gaat dat ook als ODF standaard.
Het enige zijn overheden die mij een file sturen in MS-Office formaat, die kunnen rekenen op een hevig protest en de eis om alsnog de file in een openstandaard op te sturen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/14, 21:27:21 »
Het gaat mij niet om odf, maar de programma's zelf.
Zo moest ik afgelopen week een presentatie maken en heb daarvoor Libre office gebruikt. De gebruiksvriendelijkheid is ver te zoeken en het heeft een hoop eigenaardigheden die het maken van een presentatie tot een langdurige aangelegenheid maken. Voor simpel tekstverwerken gaat het nog, maar daar kan ik ook ABI word voor gebruiken en die is nog lichter en sneller ook. Voor het werkstuk van mijn zoon was het weer niet zo best. Zo hebben ze het werken met plaatjes nog steeds niet onder de knie, waardoor het onmogelijk is om ze op de juiste plaats te zetten en te houden. Automatische inhoudsopgaven e.d. werkt wel, maar zeer omslachtig en nauwelijks intuitief. Verder heb je ook niet veel invloed op het uiterlijk van zo'n inhoudsopgave. Nee, ik ben geen fan van Libreoffice.
Ik heb Kingsoft geprobeert, maar dat is erg instabiel bij mij en is ook niet zo volledig als Libre office of MS office. Caligra  office is zeer beperkt. Abi word is geweldig, omdat het precies is wat het beloofd te zijn: een lichtgewicht tekstverwerker, maar helaas is het dan ook niet meer dan dat, dat kan ik thuis prima gebruiken , maar niet in een professionele omgeving.

Linux heeft helaas in mijn ogen geen office pakket op professioneel niveau. Wat we hebben is slechts surrogaat. Maar goed, de rest is zo goed dat ik met zo'n klein gebrek wel kan leven en ik red me dus met wat ik heb op dit vlak.

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/14, 23:13:03 »
Linux heeft helaas in mijn ogen geen office pakket op professioneel niveau. Wat we hebben is slechts surrogaat.
Ik ben een professioneel schrijver en ik gebruik Open- en later LibreOffice vanaf ongeveer 2000 schat ik, was nog op Windows 98. Tot op heden, heb vorig jaar nog meegewerkt aan een boek over GIMP en Inkscape en Scribus, alles geschreven in LO.

Als jij op professioneel niveau (what the heck...) een Officepakket wilt gebruiken, dan kies JIJ toch gewoon voor Microsoft software? Dat is niet eens zo duur, maar je bent daarmee wel professioneel, hiephiephoeraprofessioneel. En zeg nou zelf, zie de link hier beneden, scroll iets naar onderen, da's toch geen geld voor een PROFESSIONEEL product?

https://products.office.com/nl-nl/buy?Wt.mc_id=oan_nl-nl_mscom_prog_office2016launchbuy

Doei.

« Laatst bewerkt op: 2016/02/14, 23:22:41 door Paul Matthijsse »

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/15, 00:35:12 »
Dat is niet eens zo duur, maar je bent daarmee wel professioneel, hiephiephoeraprofessioneel. En zeg nou zelf, zie de link hier beneden, scroll iets naar onderen, da's toch geen geld voor een PROFESSIONEEL product?
Moet je wel weer hopen dat degene waar jij bestanden mee wilt delen precies dezelfde versie heeft want anders heb je meteen weer importeer- en layoutproblemen.  :o En dan gaat het nog verkeerd als je een wat onbekender lettertype gebruikt hebt wat die ander dan net weer niet op zijn pc heeft (een vergissing welke ook velen maken).

In elk geval lukt het de kinderen hier al een paar jaar prima om te werken met Libre office (hiervoor openoffice). Ook als het gaat om presentaties en rekensheets en dergelijke.
Soms  :-[ héél soms  ;) moet paps zelfs voortaan de kinderen vragen hoe dat ook alweer moest. Vrijwel altijd antwoord van ze.

Maar dan zal ik wel niet zo 'professioneel' zijn. =D
Trouwens wel leuk dat in LO een volledig geautomatiseerde factuur veel simpeler opgebouwd kan worden zoals vroeger in Wordperfect, wat ik dan toch weer makkelijker vond dan in dat in office moest.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 00:38:13 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/15, 06:29:53 »
Ik ben een professioneel schrijver en ik gebruik Open- en later LibreOffice vanaf ongeveer 2000 schat ik, was nog op Windows 98. Tot op heden, heb vorig jaar nog meegewerkt aan een boek over GIMP en Inkscape en Scribus, alles geschreven in LO.
Goed van jou. Overigens heb ik nergens beweerd dan je niet een fatsoenlijke tekst in lowriter kunt schrijven, maar helaas is er meer nodig voor een goed office pakket dan alleen teksten te kunnen schrijven.

Als jij op professioneel niveau (what the heck...) een Officepakket wilt gebruiken, dan kies JIJ toch gewoon voor Microsoft software? Dat is niet eens zo duur, maar je bent daarmee wel professioneel, hiephiephoeraprofessioneel. En zeg nou zelf, zie de link hier beneden, scroll iets naar onderen, da's toch geen geld voor een PROFESSIONEEL product?

Ach ja, ik was vergeten dat je volgens sommigen geen kritiek hier mag hebben op opensource produkten, sorry.
Misschien zouden wij van de Linux gemeenschap wat serieuzer genomen worden als we het sarcasme achterwege hielden. En als we onze kop in het zand blijven steken komt er nooit verbetering.

« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 07:41:37 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/15, 16:34:13 »
Ach ja, ik was vergeten dat je volgens sommigen geen kritiek hier mag hebben op opensource produkten, sorry.

Van mij mag je kritiek hebben hoor. Dat geef ik zelf ook als ik dat nodig vindt =D dus ga je gang.

Maar wat ik in je reacties mis zijn de details waar het dan mis gaat. Want ik heb, zoals ik al reageerde, tegengestelde ervaringen op de punten zoals jij ze tot nu toe oppervlakkig weergeeft. 'Mijn kinderen kunnen er niet mee uit de voeten' en 'ikzelf vindt het niets' zijn subjectief en geen echte argumenten van kritiek.
Lees dit a.u.b. vriendelijk want ik bedoel het zeker niet om je klem te zetten. Ik ben gewoon benieuwd naar de details waar jij op doelt. Wat gaat er dan precies mis? Wat lukt er niet?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 16:35:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/15, 20:26:53 »
Mijn opmerking was niet naar jou gericht hoor Paryrabbit, ik vond de toon van meneer Mathijsse te sarcastisch, vandaar mijn opmerking.

Ik dacht echter dat ik vrij duidelijk was over een aantal problemen die ik heb met libre office. Ik heb met name problemen met formatting.
1. Te weinig controle bij plaatsen van objecten. Plaatjes was een voorbeeld. Libreoffice weigert vaak een object te plaatsen op de plek waar je het wilt hebben en verplaatst het ook vaak weer achteraf. Verankeren lijkt bij mij niet te werken.
2. Templating is zeer beperkt en met name het instellen van automatische inhoudsopgaven. Bij de laatste wordt o.a. De global template genegeerd en mag je alles handmatig nogmaals instellen.

Verder is Openoffice traag, een memory hog (toegegeven, ms office is dit ook) en is de gebruikersinterface niet erg intuitief, het lijkt een slechte kopie van office '97, knoppen en menu opties zitten niet op voor mij logische plaatsen. Dit laatste is natuurlijk subjectief., maar dat is wel de opmerking die ik vaak krijg bij mensen die ik ondersteun met Linux. De userinterface is naar mijn mening gewoon niet goed doordacht.

Ikzelf schrijf tegenwoordig zoveel mogelijk met emacs en LaTeX, maar ik ben dan ook een commandline gebruiker. Voor een mainstream programma vind ik LibreOffice erg slecht toegankelijk ( mijn mening ).

Offline h2o

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/15, 20:35:14 »
1. Te weinig controle bij plaatsen van objecten. Plaatjes was een voorbeeld. Libreoffice weigert vaak een object te plaatsen op de plek waar je het wilt hebben en verplaatst het ook vaak weer achteraf. Verankeren lijkt bij mij niet te werken.
Heb je het volgende wel eens geprobeerd: Op het plaatje dubbelklikken ==> Opties ==> Beveiligen ==> Positie en/of afmeting. Werkt ook bij tekstframes en alles staat 'vastgebakken' op de locatie.
Bij tekstframes kun je zelfs de locatie en grootte vastzetten en de inhoud aanpassen, of de inhoud beveiligen waardoor alles is beveiligd en vastgezet. Ideaal voor kopteksten van bijv. flyers.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/15, 21:51:15 »
Moet je wel weer hopen dat degene waar jij bestanden mee wilt delen precies dezelfde versie heeft want anders heb je meteen weer importeer- en layoutproblemen.  :o En dan gaat het nog verkeerd als je een wat onbekender lettertype gebruikt hebt wat die ander dan net weer niet op zijn pc heeft (een vergissing welke ook velen maken).
Prima constatering Partyrabbit! Sinds er kantoorpakketten bestaan, wordt de slag om marktaandeel uitgevochten via deze kunstjes: ik (product A) kan jouw document gemaakt met product B niet lezen dus is het maar beter als jij product B verwijdert en product A installeert/koopt. Ik herinner me vele varianten hiervan. MS Word wilde niet of slecht het formaat van Lotus Ami Pro (gemaakt door Ray Ozzie) inlezen, om de eenvoudige en stomme reden dat Bill Gates en voornoemde ruzie hadden. MS Word introduceerde trucs om WordPerfect-bestanden niet goed te kunnen inlezen, MS Word bevatte macro's die OpenOffice/LibreOffice niet goed konden uitvoeren. Een citaat van een boekhouder in mijn famile: "Ik moet wel met Windows Office werken want mijn hele ecosysteem (klanten, accountants, etc.) werkt met Windows, en niet alle macro's werken even goed met andere programma's." Ofwel: hoe je een hele markt op slot zet.

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/15, 22:05:06 »
Goed van jou.
Dank! Dat schrijven behelsde naast tekst ook opmaak en afbeeldingen en onderschriften en nog zo het een en ander en dat is allemaal tot een goed einde gebracht met LibreOffice (alle drie auteurs gebruikten dit). Grappig was wel dat alle schrijf- en opmaakinstructies van de uitgeverij voor MS Word bestemd waren, natuurlijk, natuurlijk.

Ach ja, ik was vergeten dat je volgens sommigen geen kritiek hier mag hebben op opensource produkten, sorry.
Misschien zouden wij van de Linux gemeenschap wat serieuzer genomen worden als we het sarcasme achterwege hielden. En als we onze kop in het zand blijven steken komt er nooit verbetering.
Natuurlijk mag je kritiek hebben op opensource-producten, wees welkom! Maar beter dan te klagen dat dit-en-dat toch echt stukken beter gaat in MS Word of te roepen dat LO een slechte kopie is van een gedateerd MS-product, is het wellicht beter en voor iedereen interessanter als je je mouwen opstroopt en mee gaat helpen om deze situatie te veranderen! Opensource is het resultaat van wat iedereen er in stopt.

Nog even een paar vragen, mogelijk ietwat sarcastisch getint in jouw ogen.
* Wie zijn die "wij" van de Linux-gemeenschap?
* Waar was ik sarcastisch?
* Wie hier steekt z'n kop in het zand? Ik?
* "Komt er nooit verbetering"... Dit geldt voor de laatste tien jaar?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/15, 22:25:04 door Paul Matthijsse »

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/15, 22:42:15 »
Mijn opmerking was niet naar jou gericht hoor Paryrabbit, ik vond de toon van meneer Mathijsse te sarcastisch, vandaar mijn opmerking.
Matthijsse, officieel.

Ikzelf schrijf tegenwoordig zoveel mogelijk met emacs en LaTeX, maar ik ben dan ook een commandline gebruiker. Voor een mainstream programma vind ik LibreOffice erg slecht toegankelijk ( mijn mening ).
Vergeet VI niet. Wat betreft de vermeende ontoegankelijkheid van LibreOffice ben ik het plusminus 110% met je oneens. LO is een uitstekend product dat al vele jaren gerijpt is (voor de overname door Oracle was het OpenOffice, daarvoor, eind jaren negentig, het Duitse StarOffice). Het verhaal is heel simpel. Als jij met Microsoft-producten betere resultaten bereikt, gebruik dan MS-producten. Enige tegenwerping is dat de problemen die jij met LO beschijft, misschien ook voortvloeien uit het verschijnsel dat dingen in LO nu en dan wat anders werken dan in MS Office.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/15, 22:54:16 »
Dan doe ik ook even een duit in het zakje........
Is het niet gewoon een kwestie van wennen en willen wennen?
Toen ik nog werk had, zat ik bijna dagelijks te stoeien met MS-Office, totdat ik Open-Office installeerde, dat scheelde, want ik gebruikte dat thuis ook!
Wanneer je in b.v. Engeland komt, dan zit het stuur ineens aan de andere kant en iedereen rijdt aan de verkeerde kant.
Na de nodige tijd en km (miles?) weet je niet beter.
Is dat ook niet met Libre-Office contra MS-Office?
Libre houdt zich beter aan de standaarden dan MS, het is maar een weet.
Kan iemand mijn documenten niet openen, dan neemt hij/zij maar een ander pakket, ik voldoe aan de standaarden, die ook voor alle overheden gelden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/16, 06:50:26 »
Matthijsse, officieel.
Mijn excuses, ik had beter op moeten letten

Vergeet VI niet. Wat betreft de vermeende ontoegankelijkheid van LibreOffice ben ik het plusminus 110% met je oneens. LO is een uitstekend product dat al vele jaren gerijpt is (voor de overname door Oracle was het OpenOffice, daarvoor, eind jaren negentig, het Duitse StarOffice). Het verhaal is heel simpel. Als jij met Microsoft-producten betere resultaten bereikt, gebruik dan MS-producten. Enige tegenwerping is dat de problemen die jij met LO beschijft, misschien ook voortvloeien uit het verschijnsel dat dingen in LO nu en dan wat anders werken dan in MS Office.
Laten we het erover eens zijn dat we het oneens zijn dan. Over het gebruik van ms office kan ik duidelijk zijn: ik ben al 10 jaar een gebruiker van Linux en werk hier ook op mijn werk mee (ik ben bioinformaticus en gebruik vooral veel hpc) dus als ms besluit om office op Linux volledig te ondersteunen, zal ik het op mijn werk gebruiken, maar niet eerder.
In die 10 jaar is mijn ervaring met open/libre office zoals ik zei gewoon niet goed geweest. Ik ben wel een gebruiker die office niet alleen gebruikt voor het typen van tekst (heb daarvoor de voorkeur voor een teksteditor) maar die een office vooral gebruikt als er geavanceerde features nodig zijn. Ik maak regelmatig presentaties met Libre office en gebruik ook Calc voor spreadsheets. Dus kwestie van wennen, tja ik moet wel, maar het wil nog niet lukken na 10 jaar.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/16, 08:55:27 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/16, 09:32:09 »
Ik wil in deze discussie Paul even bijvallen. Ik was één van die drie schrijvers aan dat boek. De uitgeverij had niet eens door dat we alles in LO deden, alle drie de schrijvers. Tot ze problemen kregen met het trefwoordenregister. Ze leunden op een stukje automatiek van Word. LO deed dat iets anders. Moet je dat dan LO kwalijk nemen? Ik vind van niet.

En dan, dat mag Paul hier toch wel naar voren brengen? Het was een ander geluid dan wat we in deze omgeving gewend zijn. Positiever. Ik vind (puur persoonlijk) dat wij Linuxgebruikers de kop veel te veel laten hangen.

Ik vind (weer puur persoonlijk) Linux fantastisch. Het is een systeem van enorme klasse. Daar kan niks aan tippen. Dat je in deze rare wereld beter het woord Photoshop kan gebruiken dan het woord Gimp (om maar wat te noemen) is natuurlijk wel een bikkelhard feit.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/16, 12:36:38 »
Als ik de verschillende reacties lees, over gelijk welk onderwerp of topic, dan leer ik telkens bij,

Zo doe ik het ook, nog steeds.  ^-^ Ik wil zoveel mogelijk weten en dat werpt regelmatig al zijn vruchten af.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/16, 15:45:15 »
http://www.zdnet.be/achtergrond/176869/windows-os-x-en-linux-welke-is-voor-jou/?

Linux is enkel voor experts, Linux biedt te weinig software pakketten, Office pakketten zijn minderwaardig aan msoffice, Linux is moeilijk om te installeren enzovoort.

Dit is zowat de algemene tendens van dit artikel. Slechte reclame voor Linux vindt ik.
Zo heel negatief vind ik het hele artikel eigenlijk niet. Negatief puntje:  minder (officiele) software zoals bv MS Office (is dit een nadeel?). Daar staat tegenover dat er veel *positieve* punten benoemd worden (veiligheid, uitstekende dual-boot mogelijkheid, etc.).

Al met al vind ik dit een afgewogen artikel en een prima reclame voor Linux (Ubuntu).
(oneens met de TS dus)

Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/17, 22:16:38 »
Wanneer je in b.v. Engeland komt, dan zit het stuur ineens aan de andere kant en iedereen rijdt aan de verkeerde kant.

Dit brengt me op nog een ander punt in het voordeel van LibreOffice: de grenzeloosheid ervan! Ik ben Nederlander en woon sinds twintig jaar in Frankrijk. Mijn familie is Franstalig. Voor mijn werk schrijf ik in het Nederlands en heb dus een tekstverwerker nodig die de officiële Nederlandse spelling ondersteunt - het Groene Boekje (ook het Witte Boekje sinds een paar jaar). LibreOffice doet dat.

Maar mijn familie met twee schoolgaande kinderen daarentegen heeft natuurlijk behoefte aan een tekstverwerker die de officiële Franse spelling ondersteunt (die binnenkort gewijzigd wordt overigens, het accent circonflexe^ gaat in een deel van de gevallen verdwijnen onder andere, en nog een paar volstrekt willekeurige en onbegrijpelijke veranderingen, as usual met taalcommissies maar dit terzijde).

In een Windows-omgeving heb ik dan twee licenties nodig, eentje voor MS Word NL en eentje voor MS Word FR. Uit m'n hoofd zou me dat dan iets van €130 per jaar kosten. Met mijn Xubuntu en LibreOffice kost met dat welgeteld niente per jaar. Ook Xubuntu zelf draait hier in het NL en FR, zonder extra kosten. Ik denk niet dat ik Windows 10 voor één bedrag in beide talen kan krijgen.

Dit is natuurlijk geen situatie die voor iedereen geldt, maar voor mij wel. En kun je in Word gratis extra taalondersteuning installeren, bijvoorbeeld een module Spaans of Italiaans? In LO wel en dat komt buitengewoon van pas wanneer je een nieuwe taal gaat leren bijvoorbeeld.

Dus voor mij is LibreOffice zeker geen inferieur product, integendeel.

Als dat voor een ander anders is - het zij zo en is ook niet 'erg'. Gebruik de software die je nodig hebt en die bevalt, daar komt het wat mij betreft uiteindelijk op neer.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/17, 22:25:36 door Paul Matthijsse »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dubieuze vergelijkingen of onwetendheid?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/17, 22:35:58 »
kun je in Word gratis extra taalondersteuning installeren, bijvoorbeeld een module Spaans of Italiaans?
Ja hoor, De standaardtaal voor Office-programma’s wijzigen of Het gebruik van andere talen inschakelen in Office-programma's
Klik links bovenin op Documentatie