Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt  (gelezen 6317 keer)

Offline kaaskopje

  • Lid
[Opgelost]HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Gepost op: 2009/09/09, 19:41:19 »
Ik hoop dat ik hier een oplossing kan krijgen voor mijn probleem.

Ik heb een external drive van 1TB geformateerd met ext3.
Na het formateren zie ik in de explorer onder windows dat er van de 931GB, zo'n 80GB al in gebruik is.

Nu heb ik de reden daarvan gevonden:

http://boncey.org/2006_11_18_reclaiming_ext3_disk_space

Ik zoek nu een tootje die ik onder windows kan gebruiken waarmee ik de instellingen kan wijzigen

Wie helpt mij??
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 16:53:20 door kaaskopje »

Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/09, 20:11:26 »
Waar heb je mee geformatteerd? Met de Gparted Live cd http://gparted.sourceforge.net/livecd.php  deze kan je vanaf de BIOS opstarten ISO of een ander programma? Ik ben nooit zoveel ruimte kwijt geweest.
Ook kan je een verschil krijgen door het gebruik van bits of bytes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/09, 20:16:26 »
Dat hoeft niet met een speciale GParted-cd, op de Ubuntu-live-cd staat ook GParted onder Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker :)

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/09, 21:21:36 »
Okee, bedankt. Heb de schijf inmiddels geformarteerd en het formaat lijkt naar mijn wens.
Ik wil de informatie op deze schijf OOK beschikbaar hebben onder Windows. Hoe regel ik dat?

Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/09, 21:54:54 »
Dat hoeft niet met een speciale GParted-cd, op de Ubuntu-live-cd staat ook GParted onder Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker :)
Kan ook scheelt alleen in opstart tijd. :)

Okee, bedankt. Heb de schijf inmiddels geformarteerd en het formaat lijkt naar mijn wens.
Ik wil de informatie op deze schijf OOK beschikbaar hebben onder Windows. Hoe regel ik dat?

Een van de vele programma's voor Windows http://www.fs-driver.org/
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/09, 22:10:12 »
Deze heb ik inderdaad gebruikt, maar geeft wel een drive letter maar geen toegang tot de schijf!

Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/09, 22:26:52 »
windows leest geen ext3 geformateerde partities.
ubuntu leest/schrijft wel naar ntfs partities.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/09, 22:39:03 »
Je kan met dit progje de partitie's benaderen vanuit windows,  http://www.fs-driver.org/

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/09, 23:03:31 »
Allemaal bedankt voor de input.

Alleen jammer voor mij, heb ik nog niet de definitieve oplossing

Had ik eerder de schijf ingedeeld met Partition Magic en raakte daarbij bij mijn 1TB 8o GB kwijt en kon ik de schijf leesbaar maken ionder Windows met de Ext2IFS_1_11a tool, nu gebeurt het volgende.

Met GParted kan ik keurig de schijf indelen en formateren. Maar is de schijf niet leesbaar te maken onder Windows met Ext2IFS_1_11a.
Het tooltje herkent de schijf keurig en er is ook een driveletter aan toe te kennen, maar blijft onbereikbaar onder Windows.
Wanneer ik de schijf probeer te benaderen geeft Windows de melding dat de schijf eerst geformateerd dient te worden.

Wie heeft er nog een idee?

Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/09, 23:20:24 »
Heb je de FAQ gelezen op de site? Linux Ext3 volumes can also be accessed. To do that, please read the FAQ section. Stukje eruit
So you can access only those Ext3 volumes with the Ext2 IFS software which have been cleanly dismounted beforehand.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/09, 23:31:04 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/09, 23:24:06 »
Volgens mij geef ik aan in mijn berichtje dat ik dat gedaan heb en dat het met die software niet lukt.
Mocht je iets anders bedoelen, dan graag wat meer info.

Voor de duidelijkheid ik heb de schijf geformateerd met GParted en geprobeerd te benaderen in windows met Ext2IFS_1_11a

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/10, 09:44:26 »
Ik heb mountdiag er op losgelaten.

Die verteld mij dat:

The volume has an Ext2-Ext3 file system, but the EXt IFS 1.11 software did not mount it because the file system has an inode size unequal to 128 bytes )inode size± 256 bytes'
The only way to solve is to format the files system give the mkfs.ext3 utility the -I 128 switch.

Hoe doe ik dat?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/10, 10:11:36 »
Het is veel handiger om je externe schijf te formatteren als NTFS.
Dan kunnen Ubuntu en Windows er beide gebruik van maken.
Je kan je schijf dan ook gewoon bij de buren, op school of op het werk gebruiken.

Formatteer je hem als Ext3, dan kan alleen Ubuntu het lezen.
Die fs-driver is leuk om wat kleine dingen mee te proberen thuis, maar niet handig voor de lange termijn.
Bovendien kan je niet zomaar op alle Windows computers die je ooit tegen gaat komen met je externe schijf even die driver installeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/10, 10:17:34 »
Je moet volgens die foutmelding je schijf blijkbaar herformatteren met de optie "-I 128". Als je partitie bijvoorbeeld /dev/sdc1 zou noemen, dan wordt het

sudo mkfs -t ext3 -I 128 /dev/sdc1

Dit het antwoord op je specifieke vraag. Nu mijn eigen mening: sla over indien niet gewenst.

Omdat je toch die schijf ook wil gebruiken op een windows systeem, raad ik onbeschroomd aan die schijf in ntfs te formatteren. Je kan die schijf onderhouden en controleren op het ogenblik dat die aan het windwos systeem hangt.

Zoals je merkt, is de ondersteuning van ext onder windows afhankelijk van hulpprogramma's, en beperkt. De drivers onder windows benaderen een ext3 schijf als een ext2 schijf (journaling wordt niet ondersteund). Vandaar dat de schijf in orde moet zijn voor ze kan benaderd worden (zoals hierboven gesuggereerd, hoewel dit nu voor jouniet het probleem was). Uit je ervaring blijkt bovendien dat het nog niet gelijk is hoe de schijf geformatteerd is.

Citaat van: man mke2fs
node-size
              Specify the  size  of  each  inode  in  bytes.   mke2fs  creates
              256-byte  inodes  by  default.  In kernels after 2.6.10 and some
              earlier vendor kernels it is possible to utilize  inodes  larger
              than 128 bytes to store extended attributes for improved perfor‐
              mance.  The inode-size value must be a  power  of  2  larger  or
              equal  to  128.   The  larger  the inode-size the more space the
              inode table will consume, and this reduces the usable  space  in
              the  filesystem  and  can  also  negatively  impact performance.
              Extended attributes stored in large inodes are not visible  with
              older  kernels,  and such filesystems will not be mountable with
              2.4 kernels at all.  It is not possible  to  change  this  value
              after the filesystem is created.

Heel vroeger werd inderdaad een inode size van 128 gebruikt ...

[Edit] + 1 voor Johan van Dijk die wat rapper was ...

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/10, 10:30:27 »
Hallo, dank je voor je tips.

NTFS is geen optie, want de HD wordt gebruikt in een Dreambox en die kan niet omgaan met NTFS.

Ikheb geen ervaring met Linux, vandaar mijn vraag hoe ik dat doe met de tool mkfs.ext3 en waar haal ik dat vandaan=

Offline vanadium

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/10, 11:09:32 »
Leuk om eens een geval van "linux - lock-in" mee te maken.  :evil:

Vanuit een Linux sessie (Ubuntu live CD) moet je de terminal starten (Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminal, of "Applications - Accessories - Terminal"): dan krijg je een vennster met de commandolijn (het equivalent van "cmd.exe" in Windows). Daar voer je het commando uit dat ik eerder gaf. Het moeilijkste is dat je de eigenlijke verwijzing naar je partitie moet invullen: i.p.v. /dev/sdc1 moet de naam van jou partitie er komen.

Er zijn verschillende commando's mogelijk die je die info geven: "sudo blkid", "sudo fdisk -l"

"sudo" betekent dat je als beheerder werkt. Op een normaal systeem moet je je loginpaswoord opgeven. Op de live CD niet, en mogelijk is ook de "sudo" voor het eigenlijke commando niet nodig.

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/10, 12:50:23 »
Zo mijn eerste kennismaking met Linus is een feit.
Dit is mij gelukt en de schijf is ook nog in Windows leesbaar

Alleeen.........................................ik ben nog steeds 50 GB kwijt.

Hoe regel ik het nu dat dat wat minder wordt ? (want hier ben ik dit topic om begonnen'

Offline track

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/10, 13:09:17 »
Er is trouwens nog een andere ext3- driver voor Win.. :  ext2fsd.com .
( http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/ )
Heb je die al geprobeerd ?   Dat zou ik zeker doen voor ik de hele boel herformatteer.

track

p.s.: hier nog een kreet vanuit de professionele wereld:
       http://serverfault.com/questions/3038/what-windows-ext3-driver-should-i-use

pps:
Citaat
Alleeen.........................................ik ben nog steeds 50 GB kwijt.
Ben je heel zeker dat dat niet een probleem met de getallen "1000" vs "1024" is ?
( http://nl.wikipedia.org/wiki/Mebibyte )
Want de schijven worden per gigabyte verkocht, terwijl het systeem gibibytes aantoont.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 13:21:35 door track »

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/10, 13:21:09 »
Nee het werkt nu, alleen nu nog graag info hoe ik wat minder gererveerde ruimte kan indelen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/10, 13:22:10 »
Er is trouwens nog een andere ext3- driver voor Win.. :  ext2fsd.com .
( http://sourceforge.net/projects/ext2fsd/ )
Heb je die al geprobeerd ?   Dat zou ik zeker doen voor ik de hele boel herformatteer.
Die driver kan je toch ook niet zomaar op iedere Windows computer installeren? Bijv. op je werk, school, de buren, enz.
Je hebt daarvoor admin-rechten nodig.

Bovendien staat in het 2e linkje dat je gaf ook al dat de support van alle ext2/3 drivers voor Windows niet compleet is. Je zit dus altijd met het risico dat het niet werkt.

Dan is NTFS een veiligere keuze lijkt me. Dat werkt gewoon overal, zonder dat je daarvoor slecht werkende drivers moet installeren.

Zo mijn eerste kennismaking met Linus is een feit.
Dit is mij gelukt en de schijf is ook nog in Windows leesbaar
Dat is alvast een mooi begin :)

Citaat
Alleeen.........................................ik ben nog steeds 50 GB kwijt.

Hoe regel ik het nu dat dat wat minder wordt ? (want hier ben ik dit topic om begonnen'
Je bent die 50 GB, niet kwijt, die is er nooit geweest.
Dit is het verschil in telling: de hardeschijf-fabrikant gebruikt "Terabytes" en "Gigabytes", terwijl Windows de eenheden "Tibibyte" en "Gibibyte" gebruikt. Zoek maar eens op Wikipedia.
Van je 1000 GB hou je dus maar 930 over. Of iets in die buurt.

En van die 930 GB is niet alles bruikbaar, omdat er ook wat overhead is: filetabellen, metadata, enz.

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/10, 13:41:37 »
We gaan weer een hele verkeerde kant op.
NTFS is geen optie. Mijn Dreambox pikt dat niet
En voor die 50 GB verwijs ik je even naar de eerste link in dit topi over reserved blocks, wat een instelling is.



En een verzoekje aan die mensen die goedbedoeld mee willen denken. lees het hel topic even door. Dan lees je wat er allemaal al gedaan is.
´
Dus mijn vraag blijft nog steeds open staan!! Hoe krijg ik die 50GB naar beneden.

Offline track

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/10, 13:53:25 »
Welke 50 GB ?? 
Je hebt 971 Gibibyte = 1000 Gigabyte.  Dat is wat je hebt gekocht.
En er zijn weliswaar nog een aantal sectoren gereserveerd (intern)
die de schijf automatisch inzet als er defecte sectoren zijn.
Maar dat is intern, daar kom je als gebruiker niet aan.
En dat is goed ook, want anders zou het automatische herstel niet meer werken.
En als je de firmware van de schijf in de war zou kunnen brengen  ...
... ook niet de bedoeling.

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/10, 13:54:16 »
Sorry, ik had eroverheen gelezen :)

Je kan de gereserveerde ruimte kleiner maken via dit commando:
sudo tune2fs -m 1 /dev/sdc1

In plaats van /dev/sdc1 moet je weer de goede partitieaanduiding invullen, zoals Vanadium al eerder uitlegde.

Dit commando reserveert 1%, dus nog 10 GB.

In jouw geval is het misschien wel mogelijk om dat naar 0 te brengen. Dan moet je de 1 achter de m vervangen door een 0.
Of dat werkt weet ik niet, want ik heb nog nooit met een Dreambox gewerkt dus ik weet niet wat het is en hoe het werkt.

Edit:
Dit staat in de handleiding van tune2fs:
       -m reserved-blocks-percentage
              Set the percentage of the filesystem which may only be allocated by privileged processes.   Reserving some number of filesystem blocks for use by privileged processes is done to avoid filesystem fragmentation, and  to
              allow system daemons, such as syslogd(8), to continue to function correctly after non-privileged processes are prevented from writing to the filesystem.  Normally, the default percentage of reserved blocks is 5%.

Om fragmentatie te voorkomen kan je denk ik toch het beste voor 1 kiezen. Die 10 GB die je dan mist is jammer, maar het zorgt op de langere termijn waarschijnlijk voor minder problemen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/10, 13:58:35 door Johan van Dijk »

Offline kaaskopje

  • Lid
Re: HD geformateerd met ext3 maar ben deel kwijt
« Reactie #24 Gepost op: 2009/09/10, 14:06:49 »
Dit bedoelde ik, dank iedreen voor de input. Hij is nu 17gb kwijt en dat zal ook veroorzaak worden door de prullenbak.
Maar 17 GB is meer acceptabel als 80 GB zoals dat gisteren was