Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: interne Hd niet meer schrijfbaar  (gelezen 1330 keer)

Offline Rik123

  • Lid
interne Hd niet meer schrijfbaar
« Gepost op: 2021/09/24, 09:01:51 »
Ik zit hier met een akelig probleem.

Ineens kan ik geen data meer schrijven naar een interne HD.   Het lukt  mij niet met toverspreuken in terminal of op een andere manier om het op te lossen.
 
secure boot  is uitgeschakeld
De pc is een dualboot met windows, in windows zijn er geen problemen. In Ubuntu na de installatie ook niet, nu dus wel 
Als ik met naar de HD ga  en ik klik op eigenschappen heb ik lees en  schrijfrecht.
Als ik de schijf aankoppel werkt het ook niet,
 
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? 
Ubuntu 20.04 
afbeelding van de schijf:   

 
« Laatst bewerkt op: 2021/09/24, 09:14:31 door Rik123 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/24, 09:37:36 »
Wanneer die aangekoppeld is, dan kan je deze vonden in /media/<naam>/disknaam
Hier kan je jezelf eigenaar maken van de drive, dan zou het moeten werken................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/24, 10:05:25 »
Misschien fast boot aanstaan in Windows?

Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/24, 10:07:59 »
Wanneer die aangekoppeld is, dan kan je deze vonden in /media/<naam>/disknaam
Hier kan je jezelf eigenaar maken van de drive, dan zou het moeten werken................

Ik ben eigenaar en fastboot is uit

Offline vanadium

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2021/09/24, 10:47:05 »
Windows fastboot moet inderdaad uit staan. Toch eens naar Windows gaan en het bestandssysteem controleren en herstellen. Dat zal het probleem oplossen. Natuurlijk moet de partitie wel aangekoppeld zijn vooraleer die toegankelijk is - op je schermafdruk was die niet aangekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/24, 10:48:40 door vanadium »

Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2021/09/24, 12:21:05 »
Fastboot en de rest staat uit, windows vind geen problemen en ik ben eigenaar van de schijf met de naam Data:



Ik had Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, het probleem was weg en nu is het er weer.   :|

Ik krijg een melding met alle progs die ik gebruik als ik wil opslaan:  'bestandssysteem is alleen lezen '

Offline vanadium

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2021/09/24, 13:14:21 »
Hoe wordt die schijf aangekoppeld? Via fstab of wanneer je er op klikt in bestandsbeheer? Geef eens, terwijl de schijf aangekoppeld is de info van de partitie in

lsblk
mount

Als je het koppelpunt kent, doe dan eens
sudo touch <koppelpunt>testbestandje1

Als je de partitieverwijzing kent, bijvoorbeeld /dev/sdb1, koppel dan eens af en handmatig aan, en noteer eventuele meldingen in de terminal

sudo umount /dev/sdb1
sudo mount /deb/sdb1 /mnt
sudo touch /mnt/testbestandje2


Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2021/09/24, 13:15:30 »
Opgelost, en nu voel ik me nu ontzettend dom want fastboot stond inderdaad aan en ik weet zeker dat ik had uitgezet.

Sorry, voor deze post en ontzettend bedankt voor de hulp, k dacht dat ik het wel wist en de oplossing was zo eenvoudig .

Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2021/09/24, 13:37:41 »
Is niet dom. Dat soort settings worden bij een update ook nog weleens door Windows veranderd. Ik ben zelf daarom steeds minder gecharmeerd van een dual-boot; ik vind het ten koste gaan van de stabiliteit.
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rico70

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2021/09/24, 14:43:46 »
Afhankelijk van wat je moet doen en hoe "sterk" je computer is, is een VM steeds vaker het beste om windows in te draaien

Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2021/09/24, 15:11:32 »
Is niet dom. Dat soort settings worden bij een update ook nog weleens door Windows veranderd. Ik ben zelf daarom steeds minder gecharmeerd van een dual-boot; ik vind het ten koste gaan van de stabiliteit.

Dit wist ik niet, ik installeer idd altijd de updates van windows. Tot nu toe merk ik weinig van een instabiel systeem, Ubuntu doet het verder prima en als ik niet nog afhankelijk was van windows, zou ik het nooit meer gebruiken.
Bedankt voor de info Ronaldus, ik voelde me dom, nu niet meer. 

Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2021/09/24, 15:17:14 »
Afhankelijk van wat je moet doen en hoe "sterk" je computer is, is een VM steeds vaker het beste om windows in te draaien

Klopt, maar ik vind vm niet prettig werken, ik gebruik nog voor mij een hele belangrijke  prog  in windows waar nog geen alternatief voor is in Ubuntu.  Daar had ik al eens een topic over geopend. Dit is een ander onderwerp, ik ben blij dat deze ellende voorbij is, want ik had al bijna de moed opgegeven, en de oorzaak was zoiets doms, fastboot stond weer aan.  Dit overkomt me niet nog een keer, ik weet nu waar ik het direct moet zoeken.

Offline HWE64

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2021/09/24, 16:56:18 »
Is wat fout gegaan
« Laatst bewerkt op: 2021/09/24, 17:03:07 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline HWE64

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2021/09/24, 16:57:09 »
Is niet dom. Dat soort settings worden bij een update ook nog weleens door Windows veranderd. Ik ben zelf daarom steeds minder gecharmeerd van een dual-boot; ik vind het ten koste gaan van de stabiliteit.
Hier ook slechte ervaring met dual-boot W10/ Xubuntu. Heb W10 nodig dus een een ex lease desktop W10 gekocht. Zal nog wel erger worden met de komst van W11
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Rik123

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2021/09/24, 17:06:41 »
  Hier ook slechte ervaring met dual-boot W10/ Xubuntu. Heb W10 nodig dus een een ex lease desktop W10 gekocht. Zal nog wel erger worden met de komst van W11

Nou, ik denk niet dat ik daar last van zal hebben, W11 is sowieso niet geschikt voor deze pc  :D  8-)

Offline MKe

  • Lid
Re: interne Hd niet meer schrijfbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2021/09/27, 11:53:15 »
Opgelost, en nu voel ik me nu ontzettend dom want fastboot stond inderdaad aan en ik weet zeker dat ik had uitgezet.

Sorry, voor deze post en ontzettend bedankt voor de hulp, k dacht dat ik het wel wist en de oplossing was zo eenvoudig .
Ja, dat moest het wel zijn. Maar zoals gezegd, Windows "helpt" de gebruiker vaak en gebeuren er dingen zonder dat je het door hebt.