Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor  (gelezen 2033 keer)

Offline John K

  • Lid
Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Gepost op: 2009/09/18, 13:23:24 »
Ik had een dual boot, deze is nu enkel met Ubuntu op hda 3. Deze boot wel gewoon. Hda 1 het ik geformateerd en wil ik toevoegen aan de Ubuntu partitie, of makkelijker, de Ubuntu installatie opnieuw in HDA 1 installeren of verplaatsen.

Het probleem is nu dat als ik vanauit de bestaande Ubuntu  Partition Editor open blijft deze naar partities zoeken en vind niets. Ook een Gparted live cd blijft zoeken met leeg scherm als gevolg.

Wanneer ik het probeer met verschillende andere live-cd's zoals Damn Small Linux, welke ik veel op mijn andere pc's bebruik, gaat de monitor op zwart tijdens de opstart procedure. Bij Suze 9.1 live-cd blijft deze hangen bij de regel PCMIA.

Wanneer ik een Ubuntu 8.04 live cd draai, krijg ik tijdens installeren van de live omgeving een hoop SQUASHFS errors en gaat niet verder.

Het lijkt erop dat ik mijn schijf niet meer kan bereiken, al draait deze met de bestaande Ubuntu 8.04 install wel goed met alle partities die erop staan. Ik heb een Grub-update gedaan, dit helpt ook niets.

Heeft iemand een idee hoe ik de schijf wel weer met een partition editor kan bereiken?

Groeten en alvast bedankt!!!

John K

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/18, 13:59:43 »
Als je eerst boot op sda3, hierna installeer je via Synaptic het programma testdisk
Dit is een programma via de terminal. In de terminal typ je sudo testdisk
Zorg ervoor dat je terminal venster groot genoeg is, testdisk geeft het ook aan als het venster te klein is. Nu moet je een aantal gegevens kiezen, hierna kan je testdisk laten zoeken bijv. naar een verkeerde partitietabel of een verloren partitie.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/18, 14:35:32 »
Ik ga het proberen, bedankt. Geeft het ook aan hoe te repareren?

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/18, 16:50:45 »
Nee, wel meerdere mogelijkheden. Zie foto's ik begin zelf altijd met analyseren en dan kijk ik wat er mis is en aan de hand daarvan onderneem ik verder actie.
Hier de website http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk en verder heel veel info te vinden via www.google.nl/linux



In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/18, 16:51:40 »
Voor de SQUASHFS errors probeer dit eens.
Citaat
You must put the ide=nodma at boot time. This means, in the same moment you select among the start options (start live, install, check cd for defects, and so on...). After you highlight the install option, I get a message like "press tab to edit the options", and you get the actual options that are going to be used. You should put the ide=nodma between them
Komt hier vandaan : Cannot boot 7.04 LiveCD - SQUASHFS errors

Zelfs de Ubuntu documentation heeft een pagina over deze error : SquashFS Errors
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/18, 18:31:14 »
Bedankt allemaal. Ik bericht nog wat het probleem is geweest.

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/18, 18:34:38 »
Maar weet iemand wat het probleem dat wanneer ik opstart met  live-cd's, dat bij Damn Small Linux en andere het scherm verdwijnt, maar bijv. met Puppy niet? Ligt dit aan de herkenbaarheid van de videokaart?

John K   

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/18, 18:56:45 »
Weet je wat voor een videokaart/chipset erin zit?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/18, 18:58:07 »
Puppy linux draait helemaal via het geheugen.
Het zou daaraan kunnen liggen denk ik.

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/19, 11:58:38 »
Het is een Intel SE7500CW2  serverbord met geintegreerde videokaart.

Offline track

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/19, 17:48:35 »
Hoi John,

ik zou in ieder geval ook de hardware aankijken.  Is de (IDE-) verbinding naar de schijf oke ?
Geen stekker los ?  De schijf het best aan het eind van de kabel (master) ?

Want als er op dat vlak problemen zijn kun je dat eigenlijk niet met software-trucjes compenseren.

track

ps.s: ik zie net in het handboek dat er ook RAID op zit.  Hoe heb je dat ingesteld trouwens ?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/19, 17:52:35 door track »

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/19, 21:08:35 »
Alles zit goed vast, ik heb tenslotte met de geinstalleerde ubuntu geen problemen, alleen dat ik met Partition Editor onder Ubuntu niet bij mijn hda1 kan om deze te formateren in ext3. Dit lunkt ook niet met een Gparted live-cd.

Ik ga eerst nog eens met een alternate cd proberen, misschien dat ik hiermee bij mijn schijf kan.

Groeten John K

Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/19, 21:19:56 »
Met de alternate heb je inderdaad de mogelijkheid om RAID in te stellen tijdens de installatie. Met de live cd kan dit niet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline John K

  • Lid
Re: Vreemde problemen met Live cd en Partition Editor
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/23, 19:49:41 »
Is opgelost. RAID ondersteuning uitgezet in Bios, daarna een tekstinstall cd van Ubuntu erin en ik kan de schijven aanpassen!