Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer in windows komen via Grub.  (gelezen 1451 keer)

Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Gepost op: 2017/08/01, 09:55:57 »
Hallo!Ik kan niet meer in Windows komen omdat de toetsen in Grub niet meer werken.Pijltjes toetsen en ook enter doen helemaal niks,en aangezien Ubuntu boven aan staat kom ik alleen daar in.
Iemand een idee?Ubuntu 14.04
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline loti

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/01, 10:28:04 »
Ik kan iedereen aanraden om het programma Super Grub2 op een CD  of usb-stick  te installeren,  hiermee kan je wanneer de grub defect is je pc weer opstarten en de grub herstellen.
http://www.supergrubdisk.org/

swake

  • Gast
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/01, 11:55:25 »
Om welk type toetsenbord gaat het ? Draadloos of bekabeld .

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/02, 15:47:22 »
Gekabeld,in Ubuntu doet hij het prima.Niet in de BIOS en niet in Grub.Heeft het wel gedaan..Dus kan ook niet in het BIOS komen.D.M.V. de Del toets.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/02, 15:49:33 »
Ik kan iedereen aanraden om het programma Super Grub2 op een CD  of usb-stick  te installeren,  hiermee kan je wanneer de grub defect is je pc weer opstarten en de grub herstellen.
http://www.supergrubdisk.org/
PC start prima op!Alleen werkt niet in Grub en bij opstarten niet in BIOS.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/02, 16:24:10 »
Heb je een usb-toetsenbord aangesloten terwijl je vroeger ps/2 had?
Zo ja, sluit dan even terug een ps/2-toetsenbord aan, ga in je BIOS en vink daar ondersteuning voor "legacy usb" aan.
Daarna kun je het ps/2-toetsenbord weer weghalen, je usb-toetsenbord aansluiten en zal het wél werken.

swake

  • Gast
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/02, 19:02:35 »
Een zeer vreemde situatie .
Het toetsenbord doet het niet om in het BIOS te raken en ook niet als de GRUB verschijnt en de pijltjes toetsen niet werken .
Ubuntu start na 10 seconden automatisch op en dan is er geen enkel probleem meer en werkt het toetsenbord normaal ? Zo begrijp ik het althans .
Word de tijdsnotatie (datum en uur) nog juist weergegeven ?

Offline Bloom

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/02, 20:10:20 »
De Linux kernel heeft zijn eigen hardwaredetectie en herkent een usb-toetsenbord dus meteen. Het is dus best mogelijk dat het voor BIOS en Grub niet werkt omdat usb-legacy niet aan staat en naderhand, als Linux gestart is, werkt het probleemloos. Perfect mogelijk.

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/07, 12:42:17 »
Wat is de usb legacy en kan je daar bij om die aan te zetten?Moet er wel bij zeggen dat het dus jaren lang gewoon gewerkt heeft,dus wat kan dan de oorzaak zijn dat het niet meer werkt?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/07, 12:44:46 »
Een zeer vreemde situatie .
Het toetsenbord doet het niet om in het BIOS te raken en ook niet als de GRUB verschijnt en de pijltjes toetsen niet werken .
Ubuntu start na 10 seconden automatisch op en dan is er geen enkel probleem meer en werkt het toetsenbord normaal ? Zo begrijp ik het althans .
Word de tijdsnotatie (datum en uur) nog juist weergegeven ?
Zo is het precies!En de tijd en datum wordt prima weer gegeven..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

swake

  • Gast
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/07, 13:06:49 »
Citaat
Wat is de usb legacy en kan je daar bij om die aan te zetten?Moet er wel bij zeggen dat het dus jaren lang gewoon gewerkt heeft,dus wat kan dan de oorzaak zijn dat het niet meer werkt?

USB Legacy kan men aan - en uitzetten in het BIOS , maar dan moet je wel eerst in het BIOS kunnen raken . Om in het BIOS te raken zou je dus zoals Bloom in #5 citeert een toetsenbord met PS/2 connector moeten gebruiken . Het Moederbord moet dan ook over een PS/2 interface beschikken om het toetsenbord te kunnen aansluiten .
https://nl.wikipedia.org/wiki/PS/2-interface

swake

  • Gast
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/07, 13:20:06 »
Moest je in het BIOS raken met een PS/2 toetsenbord ga dan naar :
Advanced >> USB Configuration
Bij Lecacy USB Support moet dit op Enabled ingesteld worden als deze op Disabled ingesteld staat .

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/10, 19:13:57 »
Haha!Waar een oud toetsenbord toch al niet goed voor is!
Het stond niet bij geavanceerd,maar bij mosfet functions of zo iets.Twee dingen:Usb functions en usb legacy.Stonden allebei op enabled.Dus ik heb ze eerst op disabled gezet en daar na allebei weer op enabled,en dat was het!Waarschijnlijk zweefde het tussen enabled en disabled,en nou is het weer goed..
Bedankt voor het advies.Maar ga toch gauw weer terug naar mijn moderne toetsenbord hoor.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #13 Gepost op: 2017/08/10, 23:14:59 »
Linux staat meestal ingesteld met een Simple Network Time Protocol, ofwel de tijd wordt meestal al vroegtijdig tijdens opstarten gesynchroniseerd met het internet.
Vage klachten zoals af en toe tijd incorrect of plots veranderde BIOS instellingen kunnen veroorzaakt worden door een bijna lege BIOSbackup/Klok batterij.
ACPI fouten in BIOS kunnen bij hard uitschakelen van de PC ook tot een geheel of gedeeltelijke reset leiden.
Zit het batterijtje er al 5 jaar in, is het zinvol deze te vervangen. CR2032 is het type.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #14 Gepost op: 2017/08/13, 10:38:06 »
Batterijtje gaat echt wel meer dan vijf jaar mee!Ik heb dezelfde batterij in een weegschaal zitten,en die zit er al meer dan 15 jaar in en werkt nog steeds.Want wat moet die nou helemaal aan vermogen af geven?Vrijwel niks toch?Mijn moederbord is inderdaad meer dan vijf jaar oud,en inderdaad heb ik wel een keer storing gehad in de elektra en nu zelfs gisteren weer,terwijl de PC aan stond. Dus dat lijkt me dan eerder de oorzaak.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #15 Gepost op: 2017/08/13, 21:22:10 »
De waardering voor een 15 jaar oud CR2032 batterijtje is natuurlijk geweldig.
Maar check morgen, na een aantal uren echt spanningsloos, steker er uit, direct bij opstarten de tijd in je BIOS, dus voor Win of Lin is opgestart.
Loopt deze een paar uur achter, dan is toch het batterijtje op.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

swake

  • Gast
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #16 Gepost op: 2017/08/13, 21:30:45 »
Die storingen kun je die eens omschrijven welke storingen dat zijn . De voeding kan ook aan het begeven zijn .

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #17 Gepost op: 2017/08/13, 21:45:53 »
Citaat
storing gehad in de elektra
kan een oorzaak zijn.
Voeding kun je checken in het (de meeste) BIOS(en).
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #18 Gepost op: 2017/08/17, 11:19:23 »
Gewoon storing gehad bij Liander!Meerdere uren.Dus helemaal niks aan spanning in huis.Stond lekker te douchen,poef geen licht meer en dus ook geen warm water meer.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Kan niet meer in windows komen via Grub.
« Reactie #19 Gepost op: 2017/08/19, 12:16:46 »
In het BIOS loopt hij bij opstarten 6 minuten VOOR!Dus misschien heb je wel een punt... ^-^
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.