Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: text mode installatie en buis problemen  (gelezen 1854 keer)

new2ubu

  • Gast
text mode installatie en buis problemen
« Gepost op: 2009/06/06, 10:10:01 »
Poging gedaan om ubuntu 9.04 live-cd te installeren op een Dell Dimension 5000 met Nvidia Geforce6800 en een Dell 2208WFPt  buis
op dit systeem draai ik XP, Suse10.1 met Grub,
partitie vrijgemaakt voor Ubuntu en cd erin
na enige tijd krijg zegt het scherm:
Out of range signal, cannot display this videomode, change computer display input to 1680X1050@60Hz
stekker eruit is dan de enige oplossing
Na enig zoeken op het Web de alternate-cd gebrand en geinstalleerd, draait prima in text-mode
verder met de blokkendoos installatie (Gnome-variant)  tot en met "sudo /etc/init.d/gdm start"
en na enige tijd krijg ik opnieuw:
Out of range signal, cannot display this videomode, change computer display input to 1680X1050@60Hz
stekker eruit is opnieuw de enige oplossing
Na rebooten zegt Ubuntu :  ...not cleanly unmounted check forced en gaat dan verder naar grafische mode
en opnieuw protesteert de buis
Suse geboot, Ubuntu gemount en ff  /etc/initab aanpassen
nee dus, want geen inittab te vinden
Hoe kan ik Ubuntu terugzetten in text-mode en hoe kan ik daarna het buis-probleem gaan oplossen want ik wil
natuurlijk wel grafisch gaan draaien
Bedankt

Offline ryan95

  • Lid
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/06, 10:13:03 »
Ik denk dat je beeldscherm niet goed meer is of te oud en deze resolutie niet kan toepassen  ???
Desktop:
256 MB Memory
2800 MHz Processor
470 GB Hard Disc Drive
Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope

new2ubu

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/06, 10:19:24 »
Mijn beeldscherm is spilnternieuw, het scherm wil nou juist een signaal van 1680X1050@60Hz ontvangen maar het krijgt
een resolutie/freq die het niet aankan. Overigens wel bedankt voor de moeite

Offline track

  • Lid
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/06, 13:44:11 »
Hoi new2ubu,

welkom op het forum !

Blijkbaar herkent de driver de resolutie van je scherm niet.  Maar dat kun je handmatig recht zetten.
Heb je een keer naar de "recovery" in het eerste (grub-) menu geboot ?
Daar kom je een menupunt "restore xorg" tegen.  Als je dat doet kun je voor het eerst met een lage standaard-
resolutie naar de grafische schil. 
En dan verder, de "restricted drivers" aanzetten ([systeem] -> beheer -> "restricted drivers" (of zo) )

Vriendelijke groet,

track

new2ubu

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/06, 14:24:43 »
Hallo Track

 Bedankt voor je tip, gelijk het volgende is er verder gebeurt
na booten van recovery-console is de optie 'restore.xorg'  niet te vinden, wel  'xfix  autorepair graphic prroblems' en dat heb ik gedaan
ik zit nu in runlevel S, vervolgens doe ik 'telinit 2'  want ik wil verder met mijn installatie, tijdens telinit 2 zie ik dat er iets met gnome gebeurt en hup
mijn systeem hangt weer met op mijn scherm de melding:
Out of range signal, cannot display this videomode, change computer display input to 1680X1050@60Hz ,
stekker er weer uit , opnieuw  recovery-console en xfix draaien en ik zit weer in runlevel S
Hoe kan ik nu verder

groeten en bedankt

Offline track

  • Lid
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/06, 14:38:08 »
Maar je kunt vanaf de live-CD zonder problemen opstarten ?

Dan kun je in de "oude stijl" (van Uby 7.x dus) vanaf de live-CD het bestand   /etc/X11/xorg.conf  bewerken.

Of, beter nog, zonder CD, vanaf de commandolijn de boel recht zetten:
->  https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooting/Resolution

Vriendelijke groet,

track

new2ubu

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/06, 15:26:22 »
ik kan niet vanaf de live-cd starten, dan krijg ik dezelfde out-of-range meldingen van mijn buis, daarom ben ik met de blokkendoos gaan werken.
ik ga nu aan de slag met troubleshooting wiki

groeten van

new2ubu

Sam Vimes

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/06, 15:36:21 »
Dag new2ubu;
Ik heb een vergelijkbaar probleem, zie "wil niet installeren" ook mijn monitor wil een andere resolutie als Ubuntu kiest, maar ik krijg wel beeld en kan door, alleen is mijn scherm dan veel te klein voor het aangeboden beeld! Alle knoppen zitten buiten beeld.
Wordt zoeken en knutselen (klooien in forumtaal)

Offline track

  • Lid
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/06, 16:46:45 »
Nou ja, mits er geen andere oplossing is kun je het nog steeds in de "oude stijl" doen (zoals voor Uby 8.04 gebruikelijk).

Dat betekent:

Vanaf de commandolijn -   (het paswoord +[enter] moet je desgevraagd "blind" intikken, dat hoort zo ! )

1. Je maakt  een backup van het bestand /etc/X11/xorg.conf :
sudo  cp  /etc/X11/xorg.conf   xorg.conf02. Je opent het bestand /etc/X11/xorg.conf  met rootrechten:
sudo  nano  /etc/X11/xorg.conf - doorbladeren naar de  Section  "Monitor" en daar bijvoegen:
Citaat
Section "Monitor"
        Identifier      " ... "
        Option          "DPMS"
        Vertrefresh     50-60

EndSection
- doorbladeren naar de  Section  "Screen" en daar bijvoegen:
Citaat
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          " ... "
        Monitor         " ... "
        Option         "metamodes" "1680x1050_60 +0+0"
EndSection
- opslaan met  [ctrl][o],  de editor "nano" beĆ«indigen met [ctrl][x],  herstarten met  sudo reboot .

Misschien een beetje onhandig als je alleen grafisch gewend bent, maar het zou werken ... ook bij hardware met tegenzin.

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/06/06, 16:52:27 door track »

new2ubu

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/09, 14:07:50 »
Hallo Track en Paul van Aken
 
Een tijdje zitten aanklooien volgens richtlijnen van de ResolutionTroubleshooting wiki zonder enig resultaat , ik kan op mijn systeem alleen in recovery-mode draaien. Vervolgens de 8.04cd in mijn Lenovo N100 laptop gestopt en binnen de korste keren had ik een werkende Ubuntu , compleet met wireless internet. Ik ben erg tevreden over Ubuntu op mijn laptop en wil uiteindelijk ook op mijn desktop een grafische omgeving dus ik ga er zeker mee door en zal daar dan hier verder  over berichten. Even googelen met 'ubuntu dell 2208wfp' leert overigens dat ik niet de enige ben met dell-buis-ellende.

Groeten

new2ubu

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/09, 14:10:12 »
Paul,
als jij jouw hardware zo goed mogelijk specificeert in een Google-query kun je miscchien heel nuttige info krijgen van mensen met dezelfde hardware

Sam Vimes

  • Gast
Re: text mode installatie en buis problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/09, 14:33:51 »
Ik wil het graag leuk houden. Klungelen kan leuk zijn, maar weken aanklungelen  gaat me net een stapje te ver. Ga het binnenkort op een andere pc nog eens proberen.