Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden delen werkt maar één kant uit.  (gelezen 2699 keer)

Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Gepost op: 2010/09/22, 17:46:04 »
Ik bezit een klein netwerkje via een router (Linksys WRT 320 N) en twee switches (Belkin):
Hoofdcomputer: Desktop XP Pro SP3, ethernet
Hobbycomputer: Desktop Ubuntu 10.04, schone installatie met EXT4, ethernet
Werkcomputer: Desktop XP Home SP3, ethernet
Laptop: Netbook XP Home SP3, WIFI
Probleem: Ik kan vanaf willekeurig welke Windows computer elke andere computer (ook Ubuntu) benaderen om bestanden/printers te delen,
maar sinds de installatie van Ubuntu 10.04 niet meer de Windows computers benaderen vanuit Ubuntu. Daarvoor (ik gebruik al jaren Ubuntu) was dit nooit een probleem.
Als ik in Systeem - Voorkeuren - Uw bestanden delen aanklik, krijg ik in het bovenste deel van het dialoogscherm, dat lichtgrijs en dus onbenaderbaar is, de volgende mededeling: "Deze functie kan niet worden ingeschakeld, omdat de vereiste pakketten niet op uw systeem geïnstalleerd zijn."
Prima, die vereiste pakketten wil ik gaarne installeren.
Maar welke? Volgens Synaptics heb ik alle Nautilus pakketten actief! ???
Wie kan mij verder helpen?
Bij voorbaat dank!
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/22, 18:48:12 »
Samba.

Re: Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/23, 08:46:31 »
Jan, dank je wel voor je antwoord, maar ik ben er helaas nog niet uit.

Ik had al eerder gecontroleerd of Samba aanwezig is - dat is het. Ik heb nu voor de zekerheid de database en de testsuite ook binnengehaald - maar het heeft geen resultaat.
Als ik op Locaties - Netwerk klik, zie ik de naam van mijn netwerk.
Als ik dat probeer te openen duurt het een tijdje, en dan krijg ik de mededeling "Openen van Werkgroep... U kunt deze operatie stoppen door op annuleren te klikken"; deze wordt even later gevolgd door de mededeling "Kan de locatie niet aankoppelen - Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen".
PS.  De firewalls van de Windows computers staan goed ingesteld - ze accepteren de computers van het thuisnetwerk. Daar kan het niet aan liggen.
      Ook zijn overal de gedeelde mappen ingesteld - ik kan in principe overal bij waar ik bij wil, vanaf iedere computer.
      Maar sinds Ubuntu 10.04 heb ik dus een probleem....
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/23, 10:21:54 »
Jan, dank je wel voor je antwoord, maar ik ben er helaas nog niet uit.

Ik had al eerder gecontroleerd of Samba aanwezig is - dat is het. Ik heb nu voor de zekerheid de database en de testsuite ook binnengehaald - maar het heeft geen resultaat.
Als ik op Locaties - Netwerk klik, zie ik de naam van mijn netwerk.
Als ik dat probeer te openen duurt het een tijdje, en dan krijg ik de mededeling "Openen van Werkgroep... U kunt deze operatie stoppen door op annuleren te klikken"; deze wordt even later gevolgd door de mededeling "Kan de locatie niet aankoppelen - Kon lijst van gedeelde mappen niet van server opvragen".
PS.  De firewalls van de Windows computers staan goed ingesteld - ze accepteren de computers van het thuisnetwerk. Daar kan het niet aan liggen.
      Ook zijn overal de gedeelde mappen ingesteld - ik kan in principe overal bij waar ik bij wil, vanaf iedere computer.
      Maar sinds Ubuntu 10.04 heb ik dus een probleem....

Je kan direct de ip nummer ingeven dan vind hij die wel.(in nautilus).
Indien hij de map vind, maak dan een bookmark zodat je in het vervolg de pc direct vind(ja je moet nog steeds wachten).

 Bij nautilus, "Connect to server" kiezen, dan windows share(samba), en ip ingeven.

Probleem kan ook zijn welke pc als eerste opstart, dus bij andere volgorde dan werkt het niet.

De host file aanpassen in ubuntu, zodat hij de ander pc's herkent, dwz de ip nummer en de naam van de pc in de host file zetten.
Voorbeeld host file:

127.0.0.1   localhost
127.0.1.1   pc1
10.16.1.6   nas7000


2 laatste regels heb ik toegevoegd.
pc1 is de ubuntu zelf, nas7000 is de server.
Nu zie ik ze wel in netwerk.(volgorde van opstarten is belangrijk).
« Laatst bewerkt op: 2010/09/23, 10:35:00 door jan11000 »

Re: Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/23, 15:21:33 »
Dag Jan,

Sorry, wat ik ook doe, ik blijf de mysterieuze mededeling houden dat Ubuntu geen bestanden kan delen (ook niet kan zien, trouwens),
omdat kennelijk belangrijke bestanden ontbreken ???
Ik heb alles van Nautilus zo'n beetje binnengehaald, en van Samba.
Samba4 heb ik buiten beschouwing gelaten - of moet ik die juist hebben?
Weet iemand overigens wat het verschil is tussen Samba en Samba4?

Duidelijk - jij weet veel meer van Ubuntu dan ik, maar liever wil ik nog niet op dat diepe niveau inloggen.
Want: waarom wil het gewone automatische inloggen in het netwerk niet werken, terwijl dat met de vorige versies nooit een probleem was?

Winbind, en noem het maar op - alles heb ik geïnstalleerd, en nog ontbreken essentie pakketten om bestanden delen mogelijk te maken.
Jammer!

Ik begrijp, na grondige tijd aan dit onderdeel in dit forum te hebben besteed, dat er meer mensen zijn met vergelijkbare problemen.
Wie helpt?
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/24, 17:57:28 »
Om windows of andere pc's te benaderen(vanuit ubuntu) heb je geen samba nodig, indien je instellingen op de andere pc's goed zijn dan kun je deze benaderen.
Netwerk naam hetzelfde? Op de andere pc dezelfde user maken die samba(sharen) mag doen(liefst geen admin ).
Firewall die blokkeerd?

Zo doe ik op ubuntu samba instellen.

-(Alles van oude shares verwijderen).
-Samba installeren.
-Extra users maken(de andere pc's dus), die mogen samba gebruiken.
-Dan samba opstarten, system-administration-samba.
-Hier kun je instellen de samba share's, dus de mappen. Naam netwerk ingeven. Users die op de samba mogen(dus de extra users die je hebt gemaakt).
 Hier stel je ook de beveiliging in.
- De file etc/samba/smb.conf, deze altijd kontroleren, deze bepaald uiteindelijk of het goed is.
  Onderaan zie je shares met wat ze mogen.
  Leer ook de rest.
  Hier kun je ook instellen tav veiligheid, dat allen bepaalde ip nummers mogen connecten of bepaalde neterkkaarten, dus je kunt hier flink beperken.

Dus dezelfde naam netwerk gebruiken.
Dezelfde user op beide pc's.
Firewall goed kontroleren, op beide pc's.

Via het netwerk zoeken werkt bij mij ook niet goed, daarom werk ik met direct de ip nummer ingeven.
Bij nautilus, "Connect to server" kiezen, dan windows share(samba), en ip ingeven.(ja je moet ook lang wachten).


[opgelost] Bestanden delen werkt maar één kant uit.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/10, 09:39:01 »
Opgelost.... met de laatste update van Samba!
Nu werkt het weer als vanouds - eindelijk!
Bedankt voor de reacties!
Nooit te oud om te leren...
Hoofdcomputer: iMac 21,5' (Intel i5 Quad 2,7 GHz, 4GB, 1TB) - Mac OSX Mavericks
Hobbycomputer: Fujitsu Scaleo P (Intel Q6600 Quad 2,4 GHz, 2 GB, 750 GB) - Linux Mint15 NL 64b, Samsung 2243NW monitor
Netboekje: Samsung NP-N110 (Intel Atom N270 1,6 GHz, 2 GB, 160GB) - Linux Mint15 NL 32b