Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?  (gelezen 2908 keer)

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Gepost op: 2008/09/26, 13:43:28 »
Dag,

Ik kreeg bij mijn vorige vraag hier op het forum het idee toch Evolution te proberen als emailprogramma. het lijkt inderdaad professioneler dan het wel gezellige, maar niet zo handige Thunderbird, maar het wil nog niet lukken allemaal. Ik vind het echt heel lastig dat je altijd zulke professionele vragen krijgt in Ubuntu! En niets wordt uitgelegd aan eenvoudig gebruikersvolk (zoals ik). Als ik ooit meer tijd krijg, zal ik daar mijn bijdrage leveren aan Ubuntu!

Ten eerste moet ik bij "voorkeuren" zijn, onder "Bewerken". Das al een hele stap voor leken, maar ik heb het gevonden! Alleen dan krijg je van die vragen ... "server" bijvoorbeeld. Wat moet daar staan? Het emailadres??? Nee, want dat moet bij "gebruikersnaam". Tenminste, dat denk ik. Maar wat dan wel?

En dan: versleuteling. Weet ik veel??? Bij Thunderbird heb ik aangevinkt "ssl indien mogelijk". Als het dan niet mogelijk is, doet 'ie het gewoon niet, wat dat SSL ook wezen moge, zo dacht ik en het werkte, dus ik zal het wel goed gedacht hebben dan. Dan kun je een vinkje zetten bij "wachtwoord', maar je kunt je wachtwoord nergens noteren. Het is echt abracadabra hoor!

En het lukt me ook nog niet om mijn takenvenster in beeld te krijgen, terwijl ik naar mijn mail kijk. Dat is heel handig voor vergeetachtige personen, die ook nog visueel zijn ingesteld. Het kan vast wel, maar hoe???

Als iemand me hiermee kan helpen, zal ik uiterst dankbaar zijn. Alvast heel erg veel dank voor suggesties!!!
Groeten, Sophia

Offline vanadium

  • Lid
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/26, 14:23:53 »
Dat hangt allemaal af van je eigen email provider. sommgen hebben een pop server, anderen een SMTP server, sommige servers eisen een "veilige verbinding" ... Je moet vooral te rade bij je provider. Als je hier dan enkele algemene karakteristieken post (geen logins en paswoorden natuurlijk), dan kan iemand je wel begeleiden om de juiste instellingen te maken.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/26, 14:56:40 »
Ja, het klopt wat je zegt: ik heb ondertussen mijn host ook eens even gebeld (handig zo'n host met een gewoon telefoonnummer!). Die zeiden dat ze toch echt Thunderbird gebruikten en begrepen Evolution ook niet echt, maar het is toch gelukt om de mail te zien te krijgen. Ik gebruik IMAP tegenwoordig, want dan ben ik niet in 1 klap alles kwijt als er weer eens iets fout gaat (hoewel dat in Ubuntu niet schijnt te gebeuren, grijns)!

Maareh ... dat takenvenster? Kan dat in zicht zijn, of misschien zelfs wel een verkleinde versie van de agenda, terwijl je mailt?

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/26, 16:12:22 »
De taken en emails willen meen ik niet in het zelfde venster staan. Wat je wel kunt doen is Evolution nog een keer opstarten en die dan de taken laten weergeven. je kunt met de formaten van de vensters e.e.a. spelen voor de goede indeling. Ook de optie altijd bovenop voor een van de vensters is dan heel handig.
Op een pop server hoef je ook je mail niet kwijt te raken als je dat niet wilt. Je kunt bij ontvangst instellingen (per account) aangeven dat de mail op de server blijft staan en evt. voor hoeveel dagen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 16:13:13 »
Helaas vergeet het "gewone gebruikersvolk" nog altijd Hulp > Inhoud kan gebruiken. In Thunderbird werd je ook gevraagd om de server, dat weet ik wel zeker. Die instellingen spreken toch voor zich?

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 17:52:23 »
Ik ga het proberen met die vensters. Ben in ieder geval blij dat de mail er nu in komt, dat is al heel wat:-))). Configureren in Outlook gaf ook altijd problemen: vooral het onthouden van wachtwoorden was een hele toestand voor hem. Dus een beetje geduld is nodig, geloof ik:-))

Ha Cumulus, die zgn. Hulp is altijd in het Engels bij Evolution en als ik iets sowieso niet begrijp, begrijp ik het in het Engels al helemaal niet! Trouwens bij Thunderbird vragen ze niet om de server. Het is servernaam en gebruikersnaam en dan ben je klaar. Het woord server heeft zoveel betekenissen, dat het mij helemaal niets zegt! Als ik kon programmeren, zou ik het aanmaken van accounts onder 'bestand' zetten en dan een optie ' abonnementen'  ofzoiets toevoegen. En nee, die instellingen spreken helemaal niet voor zich, zeker niet voor alfa's! Als ik jou taalwetenschap laat zien en dan zeg dat het vanzelfsprekend is, zie je ook schoteltjes vliegen:-))). Maar goed toch bedankt, want ik heb het voor elkaar nu en dat is heel erg fijn!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 19:25:24 »
Kijk ook eens op onze wiki, daar staan ook handleidingen.
Voor Evolution: http://wiki.ubuntu-nl.org/EmailMetEvolution

Offline Drummies

  • Lid
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 20:32:09 »
Beveiligde verbinding mislukt

     

     
     
     

     
       
       

         
Johanvd die site laat zich niet openen

wiki.ubuntu-nl.org gebruikt een ongeldig beveiligingscertificaat.

Het certificaat wordt niet vertrouwd omdat het uitgeverscertificaat onbekend is.

(Foutcode: sec_error_unknown_issuer)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 20:52:29 »
https veranderen in http, dan werkt het wel :)
Linkje aangepast.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/27, 12:28:08 »
Hee handig, die handleiding, die had ik nog niet ontdekt! Tot nog toe was alles wat ik tegenkwam over Evolution in het Engels. Kijken of ik mijn Hotmail en nieuwe Gmail ook erin kan krijgen, zou gaaf zijn! OK, tprobleem is dus opgelost nu, geweldig!

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/27, 12:45:30 »
Hotmail gaat niet goed lukken, maar GMail gaat prima in Evolution.

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/27, 14:24:16 »
Citaat van: cumulus007
Hotmail gaat niet goed lukken, maar GMail gaat prima in Evolution.
Een alternatief is je Hotmail forwarden naar het Gmail account, dan krijg je het wel binnen in Evolution.
Of dit een optie is voor Sophia weet ik niet natuurlijk.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/28, 17:56:06 »
Eigenlijk heb ik deze week een Gmail-account aangemaakt, omdat ik zag dat Hotmail het in Thunderbird ook niet echt deed (tenminste mij lukte het niet). Gmail heb ik in Evolution ondergebracht en Hotmail ook. Nu zien hoe het gaat werken.

Ik moet af van alles wat met Windows/Microsoft te maken heeft, geloof ik :)! Soms krijg ik zakelijke mail op dat account en vroeger in Outlook was dat geen probleem, maar in Linux lukt dat niet. Maar ja, er staan ook zoveel mooie dingen tegenover!

Bedankt voor alle hulp, echt geweldig, dit forum!

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/28, 19:05:56 »
Je zou de Hotmail en Gmail nog automatisch kunnen laten aankomen in verschillende mappen. Maak b.v een map voor Hotmail en Gmail in postvak in. Als je nu een bericht binnen krijgt klik je in de werkbalk op berichten, regel aanmaken, filteren op afzender. Verander bij de afzender de naam daarvan (voor @) in een Asterik (*) en kies dan de map waar het in moet komen. Vanaf dan heb je alles automatisch gescheiden, mocht je dat nodig vinden.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/28, 20:16:49 »
Jij kent leuke trucs, handig!:). En je hebt gelijk, want in Outlook gaat de Hotmail vanzelf in een aparte map, maar hier moet je dat vertellen aan Evolution. Meestal vind ik het wel leuk, dat alles net ff anders werkt, maar in een Windowswereld is het soms ook wel lastig dat je bepaalde dingen niet kunt. O ja, weet je wat me niet wil lukken? Om draadloos internet op te vangen. Meestal hoeft dat ook niet, maar als ik eventjes bezig ben met beide computers (paar keer per jaar) dan vangt de Windowscomputer wel uit de lucht internet op, maar de Linux (laptop) niet. Ik heb zo'n programmaatje, WifiRadar, ge

Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/28, 20:43:52 »
Zou je voor dat draadloze gedeelte een nieuw topic willen starten in het desbetreffende sub-forum? Dan krijgt je vraag de goede/meeste aandacht en is je probleem sneller opgelost.

Voor de accenten etc. kun je in Firefox onder extra, add-ons, zoeken naar alle ad-ons en dan woordenboek zoeken. Dan heb je de hulp van spelling controle en kun je het zo even corrigeren. :)
Heb je het toetsenbord op VS-Internationaal with dead keys?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Emailadressen aanmaken in Evolution ... hoe werkt dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/28, 21:03:30 »
Ok ik zal een ander topic starten, ander keertje, want het is niet zo heel erg belangrijk geloof ik.

Die accenten lukken nu wel, maar alleen met ALT, het desbetreffende accent en tegelijkertijd ook nog de letter waar het accent op moet. Dus 3 toetsen tegelijkertijd indrukken en soms 4, want voor een trema moet je ook nog Shift indrukken. :D. Da's wel acrobatiek hoor en bovendien moet je dan heel hard slaan op de letter, anders komt het accent er niet op. Het lijkt wel mijn vaders ouwe typmachine haha. Ik zal nog eens zoeken in de ad-ons, maar dat werkt wel lastig vind ik. Sommige daarvan krijg ik niet geĆ­nstalleerd (weer geen trema). Nou ja, bij Windows heeft het ook wel een jaar geduurd voor ik er iets van snapte en uiteindelijk was ik er beter in dan de meeste van mijn collega's (dat zijn dan wel alfa's, maar toch), dus misschien lukt het met Linux ook nog wel:D

Geen idee hoe ik het toetsenbord heb. Het is ook eigenlijk door tijdsgebrek dat ik die dingen niet zelf kan uitvinden. Ik zal eens zoeken hoe ik het heb gedaan, dat zit wel ergens bij Systeem en dan voorkeuren vermoed ik. Bedankt in ieder geval hoor, voor de antwoorden. Tis echt heel fijn