Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeemntraagheid  (gelezen 2358 keer)

Offline leo

  • Lid
systeemntraagheid
« Gepost op: 2013/02/05, 19:26:20 »
hey,
sinds jullie hulp om ubuntu te installeren stel ik meer en meer vast dat het systeem trager en trager reageert.
ik doe niets op deze pc behalve surfen.

zij er files die ik moet verwijderen of ben ik verladen met malware zonder het te weten ??

wie  heeft er een idee wat er fout gaat?

alvast bedankt om dit even te willen bekijken

met vriendelijke groeten
leo

Offline brent8800

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/05, 19:28:27 »
wat word trager ? Het opstarten van de computer of de progamma's.
Ubuntu 14.04 LTS

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/05, 19:35:09 »
het systeem in zij geheel

het opstarten is reeds trager maar ook de reaktie bij een ingave op een vraag.

telkens als ik iets ingeef moet hij enorm nadenken over wat hij daarmee gaat doen..... als ik het hiermee juist uitdruk
juist na de installatien van de soft ging dit direkt en nu...... neemt het tijd in beslag


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/05, 19:53:24 »
Post hier eens een overzichtlijstje van je apparatuur, op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Maak-automatisch-een-handig-overzicht-van-de-apparatuur-in-uw-computer
(punt 18, rechterkolom)

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/05, 20:09:28 »
uitgevoerd

maaaaar dit bestand is volledig leeg ook de tar versie !!!!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/05, 20:13:49 »
uitgevoerd

maaaaar dit bestand is volledig leeg ook de tar versie !!!!!
Dan heb je het niet goed gedaan.  ;)

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/05, 20:21:26 »
oei,

moeten er ergens spaties tussen staan ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/05, 20:22:30 »
Zoals in de instructie staat: *kopieer en plak* de terminaltoverspreuk, en ga 'm dus niet zelf zitten intikken....

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/05, 20:30:28 »
sorry heb de fout gevonden te weinig spaties....

ik heb de file bijgevoegd, meestal lukt dat niet maar er is hoop

alvast bedankt
leo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/05, 20:35:08 »
OK... Je systeem is te zwak voor hoofdversie Ubuntu. Zet 'm eens over naar de aanzienlijk lichtere Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/05, 20:51:18 »
dit is een volkomen verrassing, ik had xubuntu geinstalleerd en dat blijkt dus nietwaar !!!

ik laat morgen het resultaat weten, vandaag is er geen tijd meer om dit rustig te doen.

bedankt en tot morgen
leo

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/05, 21:15:05 »
dit is een volkomen verrassing, ik had xubuntu geinstalleerd en dat blijkt dus nietwaar !!!
Wat bedoel je? Staat er nu al Xubuntu op?

Re: systeemntraagheid
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/05, 22:21:31 »
Ga naar systeeminstellingen -> Details. Hoeveel geheugen zit er in de computer? En welke CPU?
dit is een volkomen verrassing, ik had xubuntu geinstalleerd en dat blijkt dus nietwaar !!!
Wat bedoel je? Staat er nu al Xubuntu op?
Zeer voorbarig om iemand Xubuntu te laten installeren als je niet eens weet wat voor vlees je in de kuip hebt.

Re: systeemntraagheid
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/05, 23:12:32 »
@Cumulus: Ongepast om een conclusie te trekken bij Pjotrs bericht terwijl de TS al zijn specs heeft gegeven: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/systeemntraagheid/msg861031/#msg861031 (zie bijlage)
« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 10:50:01 door Ron »

Re: systeemntraagheid
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/05, 23:17:29 »
@Cumulus:  om een conclusie te trekken bij Pjotrs bericht terwijl de TS al zijn specs heeft gegeven: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/systeemntraagheid/msg861031/#msg861031 (zie bijlage)
Nou nou, ongepast is iets anders. Maar ik ben ook niet zo gecharmeerd van de manier waarop jij de strekking van mijn zin overneemt.

Ik heb het topic doorgenomen en ben geen specificaties of code tegengekomen. Ik heb de bijlage over het hoofd gezien. Mijn excuses.

« Laatst bewerkt op: 2013/02/06, 10:50:47 door Ron »

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/07, 19:32:23 »
beste allemaal

zijn hier amateurs aan het werk die over details overzien of is er geen controle zodanig dat elke aspirant ubuntu kenner zich uitspraken kan veroorloven die niet in overeenstemming zijn met de juistheid.  of is et de bedoeling om elkaar de loef af te steken !!!

als leek (reden waarom ik jullie advies vraag...) kan ik jullie melden dat XUBUNTU geinstallerd is , EN NU????
ik heb net niet uitgevoerd wat mij wed gevraagd.

mijn vraag is eenvoudig
waarom wordt mijn systeem met de dag trager en ik doe enkel internet en niets anders op deze laptop
zijn er opkuisprogrammas om overtollige files weg te werken of registers op te ruimen  of ????

indien niemand mij kan helpen dan is dit "sans rencune" ik weet ook niet alles

met vriendelijke groeten


Re: systeemntraagheid
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/07, 19:58:12 »
beste allemaal

zijn hier amateurs aan het werk die over details overzien of is er geen controle zodanig dat elke aspirant ubuntu kenner zich uitspraken kan veroorloven die niet in overeenstemming zijn met de juistheid.  of is et de bedoeling om elkaar de loef af te steken !!!

als leek (reden waarom ik jullie advies vraag...) kan ik jullie melden dat XUBUNTU geinstallerd is , EN NU????
ik heb net niet uitgevoerd wat mij wed gevraagd.

mijn vraag is eenvoudig
waarom wordt mijn systeem met de dag trager en ik doe enkel internet en niets anders op deze laptop
zijn er opkuisprogrammas om overtollige files weg te werken of registers op te ruimen  of ????

indien niemand mij kan helpen dan is dit "sans rencune" ik weet ook niet alles

met vriendelijke groeten


Houd het geheugengebruik van de computer in de gaten met Systeemmonitor. Er zit sowieso best weinig geheugen in de computer, een GB erbij zou geen kwaad kunnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: systeemntraagheid
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/07, 20:00:07 »
Kijk hier eens naar wat versnellingstips:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Vooral de verlaging van de swapneiging is belangrijk....

De tips zijn geschreven voor Ubuntu, maar ook bruikbaar in Xubuntu.

Let op: je gebruikt Xubuntu, en die heeft een ander menu dan Ubuntu. De terminal van Xubuntu zit (anders dan bij Ubuntu)  bijvoorbeeld onder Menuknop - Hulpmiddelen - Terminalvenster.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/07, 20:20:36 door Pjotr »

Offline brent8800

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/07, 21:13:27 »
Kijk hier eens naar wat versnellingstips:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Vooral de verlaging van de swapneiging is belangrijk....

De tips zijn geschreven voor Ubuntu, maar ook bruikbaar in Xubuntu.

Let op: je gebruikt Xubuntu, en die heeft een ander menu dan Ubuntu. De terminal van Xubuntu zit (anders dan bij Ubuntu)  bijvoorbeeld onder Menuknop - Hulpmiddelen - Terminalvenster.

Tipje: Als je de /etc/sysctl.conf aanpast zoals de swappines, hoef je niet de hele computer opnieuw op te starten. Dit kun je ook doen met
sudo sysctl -p
Ubuntu 14.04 LTS

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #19 Gepost op: 2013/02/07, 21:23:18 »
bedankt
ik ga even deze informatie doornemen, het is wel een hele boterham voor mij, dat zal een beetje duren

nogmaals bedankt voor de tips en tot binnenkort
leo

Re: systeemntraagheid
« Reactie #20 Gepost op: 2013/02/07, 21:41:28 »
Kijk hier eens naar wat versnellingstips:
https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Vooral de verlaging van de swapneiging is belangrijk....

De tips zijn geschreven voor Ubuntu, maar ook bruikbaar in Xubuntu.

Let op: je gebruikt Xubuntu, en die heeft een ander menu dan Ubuntu. De terminal van Xubuntu zit (anders dan bij Ubuntu)  bijvoorbeeld onder Menuknop - Hulpmiddelen - Terminalvenster.

Tipje: Als je de /etc/sysctl.conf aanpast zoals de swappines, hoef je niet de hele computer opnieuw op te starten. Dit kun je ook doen met
sudo sysctl -p

Klopt, die tip had ik al eens doorgegeven aan hem, is veel handiger :)

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #21 Gepost op: 2013/02/08, 19:27:39 »
hallo,
ik heb veel gelezen en uitgevoerd maar ik heb geen enkel beduidend resultaat vastgesteld. vermoedelijk is er nog iets anders dat fout loopt.

virussen ? te veel balastfiles?

bestaat er geen "opkuis programma" dat het systeem helemaal eens kan reinigt

leo

Re: systeemntraagheid
« Reactie #22 Gepost op: 2013/02/08, 19:49:42 »
hallo,
ik heb veel gelezen en uitgevoerd maar ik heb geen enkel beduidend resultaat vastgesteld. vermoedelijk is er nog iets anders dat fout loopt.

virussen ? te veel balastfiles?

bestaat er geen "opkuis programma" dat het systeem helemaal eens kan reinigt

leo
Ik heb je reeds een tip gegeven betreffende het geheugen. Je hoeft je geen zorgen te maken om virussen op Linux en er is ook geen schoonmaakprogramma dat je systeem sneller maakt.

Offline HarzG

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #23 Gepost op: 2013/02/09, 12:36:49 »
ik heb veel gelezen en uitgevoerd maar ik heb geen enkel beduidend resultaat vastgesteld. vermoedelijk is er nog iets anders dat fout loopt.
Op kantoor werk ik al enige tijd met een vergelijkbare notebook, uiteindelijk heb ik 2GB RAM erbij geplaatst (was 500MB). Maar ook daarmee werd de notebook geen racepaard. De processor is gewoon niet sneller.

Wat is "traag"? Als je Firefox start - hoe lang duurt dat? 
edit: Bij mij mag ik 6 seconden na de klik wachten totdat Firefox beschikbaar is, net getest. (Pentium(R) Dual-Core  CPU E5200  @2.50GHz, 2GB RAM)

Als je een "nieuwe" site benaderd, hoe lang duurt dat voordat de site geladen is?
edit: spiegel.de 3s, nrc.nl 2s, nu.nl 2s, nytimes.com meer dan 10s

Kan het zijn dat je internetverbinding traag is? Probeer anders even een kabel-verbinding i.p.v. draadloos.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/09, 12:46:25 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline leo

  • Lid
Re: systeemntraagheid
« Reactie #24 Gepost op: 2013/02/10, 16:56:45 »
bedankt voor de reaktie's'

cumulus,
je hebt mij gesproken over het geheugen, maar dat is nog hetzelfde als in het begin.... en ik doe enkel internetwerk.

harzG,
ook bedankt voor je reaktie
waarom is er een traagheid in het gehele systeem als je niets hebt veranderd?? geen enkel programma werd bijgeplaatst enkel updates die me worden opgestuurd, en ja als de oude dan niet worden weggehaald kan de schijf voor vertraging zorgen

met welk programma kan ik de schijf eens "opkuisen" al is het maar het lege deel...? de schijf eens herschrijven zodanig dat alle sectoren netjes terug naast elkaar liggen.

leo