Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw  (gelezen 2338 keer)

bockywocky

  • Gast
IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Gepost op: 2009/01/14, 09:29:25 »
Hallo allemaal op dit forum.

Mijn eerste posting en val maar gelijk met de deur in huis...
Ben sinds kort aan het stoeien met Ubuntu 8.10 en das eigenlijk best leuk! Maar...
Ik heb een laptop met een mini PCI kaartje ipw2100 die geen injection doet binnen aircrack-ng.
Daarom gebruik ik ook een usb wlan stick ZD1211rw die dit wel kan, maar dit lukt alleen als ik de andere ipw2100 verwijder uit het mini pci slot. Ik heb natuurlijk geen zin om iedere keer de laptop open te moeten schroeven, dus hoe kan ik softwarematig deze kaart disbalen en later ook weer enablen, zodat injection toch werkt op de ZD1211rw stick?

Groet,
B.W.


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/14, 10:12:23 »
Je kan proberen of het uitschakelen van de module (driver) voor de ipw2100 werkt.
In een terminal: sudo modprobe -r ipw2100

Welkom op het forum, trouwens :)

bockywocky

  • Gast
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/14, 12:01:50 »
Bedankt voor je antwoord Johan.

Wat doet het commando modprobe -r eigenlijk?
En hoe kan ik hem daarna weer enablen?

Goh bekende naam, in Wageningen gewoond?

Groet,
B.W.


Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/14, 12:03:46 »
modpobe -r verwijderd de module. Met enkel modprobe kunt ge hem terug laden.

Ik wist trouwens niet dat die zd1211rw driver wel injections aankon.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/14, 12:04:49 »
Dat commando zorgt dat een geladen module weer "ontladen" (wat is een goed woord hiervoor eigenlijk?) wordt.
Simpel gezegd: het schakelt een driver uit.

Weer aanzetten kan via het commando sudo modprobe ipw2100


Nee, nooit in Wageningen gewoond :)

Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/14, 12:27:50 »
"ontladen" (wat is een goed woord hiervoor eigenlijk?)

Dat was ik ook al aan het denken :).

bockywocky

  • Gast
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/14, 12:37:49 »
modpobe -r verwijderd de module. Met enkel modprobe kunt ge hem terug laden.

Ik wist trouwens niet dat die zd1211rw driver wel injections aankon.

Thx! Gaan we vanavond ff proberen.

Bij de voorgaande versies was er een patch nodig, in 8.10 werkt ie wel.
--------------------------------------------------
Interface   Chipset      Driver

wlan0      ZyDAS 1211   zd1211rw - [phy1]
            (monitor mode enabled on mon0)

root@Ubuntu:/home/myname# aireplay-ng -9 -i wlan0 mon0

02:20:42  Trying broadcast probe requests...
02:20:43  No Answer...
02:20:43  Found 0 APs

02:20:43  Trying card-to-card injection...
02:20:44  Attack -0:           OK
02:20:45  Attack -1 (open):    OK
02:20:45  Attack -1 (psk):     OK
02:20:46  Attack -2/-3/-4/-6:  OK
02:20:47  Attack -5/-7:        OK
02:20:47  Injection is working!
--------------------------------------------------

Groet,
B.W.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/14, 20:50:59 »
Zeg, wat voer jij eigenlijk allemaal uit met die aircrack-ng? Leuk dat je op het forum komt, maar ik vind het onbehoorlijk om hier iemand te gaan helpen die andermans netwerken kraakt met dat inbrekersgereedschap.

Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/14, 21:00:59 »
Is al vaker gezegd, maar het wil niet per sé zeggen dat als ge de aircrack suite gebruikt, dat ge netwerken gaat kraken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/14, 21:05:48 »
Is al vaker gezegd, maar het wil niet per sé zeggen dat als ge de aircrack suite gebruikt, dat ge netwerken gaat kraken.

Waar anders voor? Zeker "om de veiligheid van je eigen draadloze netwerk uit te proberen"? Jaja.... Daar geloof ik helemaal niks van.

Inbreken is een kwalijke zaak, ook als dat draadloos gebeurt. Bij een onbeveiligd netwerk vind ik dat zelf minder gevoelig liggen, want dan kan het een bewuste keuze zijn geweest van de eigenaar. Hoewel ook dat strafbaar is.

Maar als het netwerk beveiligd is, hoe zwak ook, dan heb je dat te respecteren. Anders ben je misdadig bezig, niet alleen volgens de wet, maar ook moreel. Ik vind het in elk geval strijdig met de Ubuntu-gedachte, om iemand te helpen inbreken.

Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/14, 21:09:04 »
Ok, dan nog, stel dat hij het kwaadwillig gebruikt. Laat dan gewoon alles van aircrack-ng weg uit zijn beginpost. Dan houd ge alleen over hoe ge de Intel module kunt ontladen om volledig de zd1211rw module te gebruiken. Niks mis mee, toch? We helpen hem niet aircrack-ng te gebruiken, dat doet hij al, maar tot nu toe met een klein omweggetje voor zijn wifi-kaart.

Iedereen kan het trouwens gebruiken. Het is met 1 commando of 2 muisklikken te installeren binnen Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/14, 21:14:58 »
Iedereen kan het trouwens gebruiken. Het is met 1 commando of 2 muisklikken te installeren binnen Ubuntu.

Dat vind ik al erg genoeg, dat aircrack in Universe zit. Universe wordt nota bene beheerd door de MOTU's. Iedereen zou verontwaardigd zijn als de Hema een inbrekerssetje zou verkopen in de schappen van z'n warenhuizen. Nou, dit is precies hetzelfde.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/14, 21:42:23 »
Ik heb gelijk maar actie ondernomen, want dit is me al langer een doorn in het oog:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/aircrack-ng/+bug/317246

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/15, 10:31:18 »
Iedereen kan het trouwens gebruiken. Het is met 1 commando of 2 muisklikken te installeren binnen Ubuntu.

Dat vind ik al erg genoeg, dat aircrack in Universe zit. Universe wordt nota bene beheerd door de MOTU's. Iedereen zou verontwaardigd zijn als de Hema een inbrekerssetje zou verkopen in de schappen van z'n warenhuizen. Nou, dit is precies hetzelfde.
Iedereen zou boos worden als de Hema breekijzers, schroevendraaiers en boormachines zou verkopen?
Lijkt me toch niet. Koksmessen worden ook niet verboden. Het is waar dat je ermee kan inbreken of iemand doodsteken, maar dat is nog geen reden om het te verbieden. Het gaat erom wat de eigenaar ermee doet, niet wat hij ermee zou kunnen doen.

Hetzelfde geldt ook voor dit soort programma's. Het zijn prima gereedschappen om je computer en netwerk te controleren op veiligheid. Het is onzinnig om dat soort programma's compleet te verwijderen, puur en alleen omdat je er iets illegaals mee zou kunnen doen.

Bovendien: Als je aircrack-ng verwijderd wil hebben, dan moeten nmap, wireshark en nog een aantal programma's ook weg. En waar leg je dan de grens? Moet bittorrent ook verwijderd worden omdat je er illegaal bestanden mee uit zou kunnen wisselen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/15, 10:55:03 »
Dat vind ik al erg genoeg, dat aircrack in Universe zit. Universe wordt nota bene beheerd door de MOTU's. Iedereen zou verontwaardigd zijn als de Hema een inbrekerssetje zou verkopen in de schappen van z'n warenhuizen. Nou, dit is precies hetzelfde.
Iedereen zou boos worden als de Hema breekijzers, schroevendraaiers en boormachines zou verkopen?
Lijkt me toch niet. Koksmessen worden ook niet verboden. Het is waar dat je ermee kan inbreken of iemand doodsteken, maar dat is nog geen reden om het te verbieden. Het gaat erom wat de eigenaar ermee doet, niet wat hij ermee zou kunnen doen.

Hetzelfde geldt ook voor dit soort programma's. Het zijn prima gereedschappen om je computer en netwerk te controleren op veiligheid. Het is onzinnig om dat soort programma's compleet te verwijderen, puur en alleen omdat je er iets illegaals mee zou kunnen doen.

Bovendien: Als je aircrack-ng verwijderd wil hebben, dan moeten nmap, wireshark en nog een aantal programma's ook weg. En waar leg je dan de grens? Moet bittorrent ook verwijderd worden omdat je er illegaal bestanden mee uit zou kunnen wisselen?

Appels en peren laten zich slecht vergelijken, Johan. Bij het onderwerp blijven is ook wel handig. Ik heb het niet over bittorrent, en zelfs niet over nmap en wireshark (van die laatste twee weet ik te weinig; er zullen er nog wel meer zijn). Ik heb het over aircrack-ng.

Hoe je een draadloos netwerk goed moet beveiligen weet iedereen, die even de moeite neemt om in die materie te duiken. Daarna hoef je de veiligheid van je draadloze netwerk echt niet meer uit te proberen met inbrekersgereedschap, want dan is het gewoon goed geregeld. Voor legitiem gebruik is dat spul dus overbodig. Dan blijft er nog maar één soort gebruik over.... Juist ja.

De vergelijking met boormachines, schroevendraaiers e.d. gaat geheel mank, want die worden niet primair gebruikt voor inbraak.

De reputatie en de goede naam van Ubuntu zijn niet gediend met dit soort gereedschappen.

bockywocky

  • Gast
Re: IPW2100 disable for use injection ZD1211rw
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/15, 11:05:34 »
Goh Pjotr, zeker nooit geen 130 gereden waar je 120 mag?

Ik zal even kort wat uitleg geven, alhoewel ik van mening ben, dat ik mij niet hoeft te verantwoorden, maar goed...

Een vriend van mij woont hier aan de overkant en is net als ik computergek.
Hij heeft mij gevraagd zijn netwerk te testen, niks mis mee lijkt me.

Als ik werkelijk iets fouts had willen doen had ik ook eenmalig een BT livecd kunnen gebruiken ipv een volledige Ubuntu installatie.
Het zegt ook helemaal niets over Ubuntu. Aircrack-ng draait op veel distro's.
Nee, ik ben nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden en positieve geluiden van Ubuntu en daarom gebruik ik het.
Bovendien heb ik een KPN dongle en ben daarmee niet afhankelijk van iemands anders zijn netwerk.

Spreekwoord: Oordeel niet in de tijd

back on topic...

Het is mij gelukt de vaste wireless kaart te disablen/enablen via
modprobe -r ipw2100
modprobe ipw2100

Thx !!!
Case closed :D