Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zorg dat andere gebruikers niet bij de bestanden in jouw account kunnen  (gelezen 8786 keer)

Voor het lezen van de bestanden in een map gaat dit op. Echter niet voor schrijven/wijzigen en voor uitvoeren.

Maar om dat laatste te doen zul je er wel bij moeten kunnen komen, wat door het eerste (geblokkeerde dir) niet mogelijk is.
Ik kwam bij deze gedachte omdat je in een website ook alleen een dir dicht chmod en niet de hele boomstructuur er onder.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Ik volg Partyrabbit. Door de folder te sluiten (geen lees, schrijf noch uitvoerbare rechten voor groepen en anderen) kan je om te beginnen niet bij de bestanden onder die folder. Je kan ze dus ook niet  schrijven/wijzigen/uitvoeren ongeacht hun attributen.

Offline Nero

  • Lid
Als je voor jezelf wel schrijf- of uitvoerrechten wilt op alle bestanden zal je het toch recursief moeten doen.

Nee hoor Nero.
Voorheen op mijn 12lts had ik de hele .home beschermd zoals pjotr zie, en nu op deze 16lts alleen enkele mappen onder .home zoals Documenten, en ik kan met alle bestanden gewoon alles.
De gechmodde hoofdmappen zelf blokken waardoor alles er onder voor de andere gebruikers niet meer toegankelijk is.

Probeer het anders eens gewoon.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Intressant artikeltje .
Vraagje . Ik heb me aangemeld bij ubuntu met een gebruikersaccount zonder rootrechten en de gebruiker met rootrechten heeft zijn homefolder afgesloten .
Als ik het commando sudo -i invoer ,verhoog ik dan mijn rechten niet naar superuser of is het rootwachtwoord nog nodig ?

Offline vanadium

  • Lid
Probeer het maar. Je zal zien dat het commando je geen toegang geeft als de gebruiker waaronder je ingelogd bent, geen rootrechten hebt.