Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HTPC of NAS (welke processor?)  (gelezen 3181 keer)

HTPC of NAS (welke processor?)
« Gepost op: 2013/04/04, 22:27:21 »
Hallo allemaal :)

Ik wil binnen kort een eigen NAS samenstellen die ook de functie van een HTPC kan vervullen.
Waarschijnlijk komt er een Ubuntu derivaat zoals Zentyal op te staan, zodat ik de computer ook van afstand kan beheren.

Mijn (voorlopige) setup:

Harde schijven heb ik al in mijn bezit (2x2TB)

Nu vraag ik mij af of ik niet beter een Intel Core i3 2120T (vanwege lage tdp en vermogen) kan kiezen; of heeft iemand betere alternatieven?

Bij voorbaat dank :)

« Laatst bewerkt op: 2013/04/04, 22:30:21 door mainstream »

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/05, 15:27:54 »
de G860 is goed genoeg voor een htpc, alleen de i3 ondersteunt hyper-threading, dit is over het algemeen een stuk sneller. en de i3 heeft betere graphics.
persoonlijk zou ik voor de i3 gaan, deze is een klein beetje duurder maar het verschil is in iedergeval wel meetbaar.

btw. op deze site kun je processoren van intel vergelijken.

http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/processor-comparison/comparison-chart.html

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/05, 18:34:32 »
de G860 is goed genoeg voor een htpc, alleen de i3 ondersteunt hyper-threading, dit is over het algemeen een stuk sneller. en de i3 heeft betere graphics.
persoonlijk zou ik voor de i3 gaan, deze is een klein beetje duurder maar het verschil is in iedergeval wel meetbaar.

btw. op deze site kun je processoren van intel vergelijken.

http://www.intel.nl/content/www/nl/nl/processor-comparison/comparison-chart.html
Bedankt voor je commentaar. Ik zat er al over te peinzen, haha. De i3 spreekt mij ook veel meer aan, maar ik wilde het goedkoop houden. Eens kijken wat voor een alternatieven ik heb.

Waarschijnlijk ook maar een ander moederbord omdat de ASRock geen RAID ondersteund, wat toch eigenlijk wel belangrijk is voor data opslag :)


Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/06, 19:23:14 »
Raid lijkt me opzich ook best handig als je m als nas gaat gebruiken.

enn, ook nagedacht over een AMD setje?

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/07, 19:19:21 »
Raid lijkt me opzich ook best handig als je m als nas gaat gebruiken.

enn, ook nagedacht over een AMD setje?
Ja, daar had ik wel een beetje naar gekeken, maar las toch vooral dat intel i3, cooler en energie zuiniger was en betere prestaties leverde.

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/07, 20:08:25 »
Alleen nog voor een kleine ssd (16gb) kijken voor mijn ubuntu installatie. Dat blijkt lastiger dan het lijkt.
Kan er wel genoeg vinden, maar vind er maar weinig informatie over :(

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/08, 11:10:09 »
intel is indd vaak zuiniger, maarja het is waar je voorkeur naar uit gaat.

en over ssd's als je een goede/sneller ssd wil hebben kun je het beste een samsung 840 / 840pro of crucial m4 kiezen voor de beste performance. de meeste kleine ssd's (8/16/32gb) zijn vaak sata-300 en lang niet zo snel als de nieuwere ssd's

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/08, 11:32:51 »
Krijg je onder Linux de GPU van de i3 nu goed aangestuurd om HD films te kunnen kijken?
Als je het systeem ook als HTPC wilt gebruiken lijkt me dat wel een vereiste.

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/08, 11:43:36 »
intel is indd vaak zuiniger, maarja het is waar je voorkeur naar uit gaat.

en over ssd's als je een goede/sneller ssd wil hebben kun je het beste een samsung 840 / 840pro of crucial m4 kiezen voor de beste performance. de meeste kleine ssd's (8/16/32gb) zijn vaak sata-300 en lang niet zo snel als de nieuwere ssd's

Oke bedankt :) Had nu een Sandisk Solid State Drive 64GB met SATA-600 aansluiting, lijkt mij ook prima voor 50 euro :) Het gaat mij overigens niet alleen om de snelheid bij de hdd, maar ook om de warmteproductie en geluid :)

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/08, 11:46:50 »
Krijg je onder Linux de GPU van de i3 nu goed aangestuurd om HD films te kunnen kijken?
Als je het systeem ook als HTPC wilt gebruiken lijkt me dat wel een vereiste.

Daar vraag je mij wat haha. Kan er zover niet zo heel veel over vinden :(

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/08, 11:48:52 »
Mijn huidige lijstje staat hier:
http://tweakers.net/gallery/446914#tab:wenslijst

Al vraag ik mij af of ik de Scythe Shuriken Rev. B ook nodig heb.

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/08, 11:53:57 »
Sandisk is over het algemeen ook wel een goed merk, en ook nog goedkoop :)

&&

zover als ik weet kon ik met mijn intel hd graphics 3000 (al dik een jaar geleden) gewoon zonder problemen in ieder geval 720p bekijken. dus met de 3e gen i3 en goede stuurprogrammas ben ik bijna wel zeker dat je gewoon je films kunt kijken.

&&

die extra cpu koelerheb je niet persee nodig, als de cpu boxed word verkocht zit er standaart een koeler bij, maar als jij bijv. een stillere koeling wil kun je altijd een extra koeler er bij nemen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/08, 11:57:08 door martijnmoi »
xubuntu!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/08, 13:50:13 »
De processor in het wensenlijstje is de i3 3220T, dat is een relatief zuinige processor goed voor een NAS.
Voor een HTPC zou je beter voor de i3 3225 kunnen gaan, die heeft de snelste GPU.

En afhankelijk van hoeveel je de pc aan hebt staan is het extra stroomverbruik en de paar euro extra qua aanschaf wel te doen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/08, 13:53:21 »
Hier overigens een uitgebreid artikel over de grafische prestaties van de hd graphics 4000 onder Linux
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel_hd4000_ivybridge&num=1

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/08, 22:13:06 »
Sandisk is over het algemeen ook wel een goed merk, en ook nog goedkoop :)

&&

zover als ik weet kon ik met mijn intel hd graphics 3000 (al dik een jaar geleden) gewoon zonder problemen in ieder geval 720p bekijken. dus met de 3e gen i3 en goede stuurprogrammas ben ik bijna wel zeker dat je gewoon je films kunt kijken.

&&

die extra cpu koelerheb je niet persee nodig, als de cpu boxed word verkocht zit er standaart een koeler bij, maar als jij bijv. een stillere koeling wil kun je altijd een extra koeler er bij nemen natuurlijk.

Bedankt voor je berichtje :) daar kan ik wat mee. Ik had al gelezen dat die intel graphics prima was voor het afspelen van hd content. Dat gaat dus nauwelijks problemen veroorzaken. Ik ga denk ik daarom ook maar voor een zuinig model. Als het echt niet wil lukken ga ik er een simpel videokaartje bij prikken :)

De koeler ga ik denk ik dan maar schrappen. Er staat dat de er nauwelijks hitte ontwikkeld met deze setup. Mocht dat wel zo zijn dan kan ik dat later nog altijd aanschaffen denk ik maar.

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/08, 22:14:08 »
De processor in het wensenlijstje is de i3 3220T, dat is een relatief zuinige processor goed voor een NAS.
Voor een HTPC zou je beter voor de i3 3225 kunnen gaan, die heeft de snelste GPU.

En afhankelijk van hoeveel je de pc aan hebt staan is het extra stroomverbruik en de paar euro extra qua aanschaf wel te doen.
Ik denk dat hij veel aan komt te staan, vandaar dat ik het wat zuiniger wil hebben. Ik lees dat de 3220t ook geen problemen heeft met hd dus vandaar wordt dat waarschijnlijk mijn keuze :)

" iGPU should playback blu-ray 1080P video, 3d and bitstreaming HD audio with ease."

Re: HTPC of NAS (welke processor?)
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/08, 22:15:49 »
Hier overigens een uitgebreid artikel over de grafische prestaties van de hd graphics 4000 onder Linux
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=intel_hd4000_ivybridge&num=1
Dank u. Er was wel een simpele fix voor het probleem lees ik zo :)