Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NFS shares en /home  (gelezen 1612 keer)

Offline woteb

  • Lid
NFS shares en /home
« Gepost op: 2007/07/24, 22:41:52 »
Ik ben mijn netwerk wat anders aan het inrichten. Tot nu toe draaien alle werkstations via een Sambashare via het netwerk en zijn er een drietal shares permanent gekoppeld. Daarvoor heb ik een virtuele gebruiker aangemaakt waardoor die shares via fstab worden gemound bij het opstarten.

Nu wil ik overgaan tot het gebruik van NFS. Op één station heb ik dat als proef draaien. De fstab aangepast enz. Draait voortreffelijk.

Nu de probleemstelling: Ik wil voor de drie werkstation een centrale share hebben waarop hun homedirectories staan. In mijn geval is dat /export/homedirs (op de server) die dan als /home op de werkstations afzonderlijk wordt gemound via 192.168.0.1:/export/homedirs /home nfs 0 0 in mijn fstab.

Het voordeel zou dan zijn dat alle werkstations (identiek geconfigureerd) dan maar één homedirectory bevatten die dan op de server staat. Dan hoef ik maar één backup te draaien en zijn de bureaubladen op ieder werkstation voor alle gebruikers (persoonlijk) hetzelfde. Dus gebruiker A. kan dan op werkstation 1, 2 of 3 zijn/haar eigen bureaubladinstellingen, firefoxwachtwoorden e.d. op alle werksations identiek aantreffen. En ook voor gebruiker B enz.

De vraag is: Is dit door iemand anders als eens uitgeprobeerd en zitten hier haken en ogen aan?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
NFS shares en /home
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/24, 23:19:10 »
zolang je overal dezelfde ubuntu versie draait zouden er geen problemen mogen zijn met het sharen van een homedir.  Als je bv verschillende versies van gnome gebruikt enzow kan er wel iets mislopen.  

Maar het plan lijkt met goed en zou perfect moeten werken. Maar performance lijkt me wel te dalen.

Offline woteb

  • Lid
NFS shares en /home
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/24, 23:35:04 »
Ik heb intussen ook iets gevonden: http://www.freebsd-nl.org/doc/nl/network-nfs.htm
Weliswaar BSD, maar dat maakt kennelijk ook gebruik van NFS. Had ik ook niet anders verwacht, want zowel Linux als BSD zijn van de Unix-boom.

Ik ga binnenkort van Dapper naar Feisty op de drie werkstations en worden geïnstalleerd via de mini.iso installatie CD zodat ik meteen de nieuwste zaken heb draaien. Uiteraard allemaal identiek. Wordt waarschijnlijk Ubuntu en Xubuntu en IceWM. Kunnen de dames zelf kiezen wat ze willen gebruiken. Mijn jongste dochter (die qua computervaardigheid wat meer weet) vindt mijn IceWM en Xubuntu laptop heel praktisch werken. Dan mag ze kiezen.

Dat centrale /home gebeuren lijkt mij ook heel praktisch, want ik hoef maar één keer een bureaublad voor een gebruiker in te stellen. Dan maakt het niet uit welk werkstation ze pakken, want ze gebruiken toch hun eigen bureaublad, ongeacht het werkstation wat ze gebruiken.
En als ik die BSD NFS website zo lees moet dat heel goed kunnen.

Nog een tip voor iemand die ook met NFS werkt en een langzame verbinding heeft:

Installeer eens in een terminal: sudo apt-get nfs-common portmap
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
NFS shares en /home
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/26, 16:33:16 »
Okay, het is gelukt. Een van de werkstations draait nu met een /home via een nfs mount op de server.
De andere twee hebben een paar shares, ook via nfs.

De vraag: Hoe krijg je op je bureaublad een nfs share in beeld? De werkstations draaien op Ubuntu, dus de Gnome versie.
In de oude situatie was het een smb share en die kreeg ik wel zichtbaar.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
NFS shares en /home
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/26, 16:55:48 »
Bij mij gebeurt dat automatisch bij samba en nfs shares.
Misschien heb je wat aangepast in gconf-editor?

De shares zijn bij mij wel allemaal gemount onder /media, misschien dat dat iets uitmaakt?

Offline woteb

  • Lid
NFS shares en /home
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/28, 21:14:07 »
Citaat van: Johanvd
Bij mij gebeurt dat automatisch bij samba en nfs shares.
Misschien heb je wat aangepast in gconf-editor?

De shares zijn bij mij wel allemaal gemount onder /media, misschien dat dat iets uitmaakt?
Hmmm. Ik zie niets, maar ik heb alles gemound op /mnt i.p.v. /media.
Gisteren en vandaag heb ik de drie werkstations op zolder gemigreerd naar Feisty en op alle drie een verse installatie uitgevoerd, maar ook daar geen nfs iconen op het bureaublad.

Overigens werken die werkstations nu met een /home via nfs op de Debian server. Heel makkelijk werken en op de server hoef je maar één keer de rechten aan te passen. Zo heb ik alle gebruikers in de groep users gezet (behalve gastgebruiker) en de directories op 0750 gezet. Gastgebruiker kan dus nergens in komen en bepaalde prive directories staan zelfs op 0700.
En de snelheid valt reuze mee. Vanmiddag waren alle systemen in gebruik en alles loopt als een zonnetje. De dames zijn zeer te spreken over het feit dat ze hun bureaublad nu overal kunnen gebruiken, en dat was ook de bedoeling.

De (behoorlijk grote) lokale harde schijven worden nu gebruikt om bijv. downloads op te slaan of CD's naar mp3 over te zetten. Maar dan voor tijdelijk gebruik.

En ik heb nu veel minder (kan dat nog) onderhoud. Het netwerk is nu eigenlijk onderhoudsarm. Ik hoefde bijv. maar één keer Sound-Juicer aan te passen, en op de andere twee werkstations werken die aanpassingen ook.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)