Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overzicht GUI 's  (gelezen 516 keer)

Offline jan-1

  • Lid
overzicht GUI 's
« Gepost op: 2013/03/30, 00:41:58 »
Hallo,

Ik heb vergeefs gezocht naar een lijst met alle GUI's voor linux. Er zijn er veel meer dan alleen KDE/XFCE etc. Waar kan ik zo'n overzicht vinden?

bedankt,

Jan
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Offline sidonia

  • Lid
Re: overzicht GUI 's
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/30, 06:31:28 »
Misschien kun je hier iets mee.

http://distrowatch.com/


Offline Ramana

  • Lid
Re: overzicht GUI 's
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/30, 07:04:00 »
Niet alle, maar wel een prima overzicht met toelichting:

https://wiki.archlinux.org/index.php/Desktop_Environment

Offline Ramana

  • Lid
Re: overzicht GUI 's
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/30, 07:05:59 »
 :) Hoe kan dat? Bijna 1 april?  Staat m'n avatar ondersteboven!

Offline jan-1

  • Lid
Re: overzicht GUI 's
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/31, 00:41:22 »
Ramana,

Bedankt, nuttige site! Maar wat betekent "is a fork of Gnome 2" ? Ik neem aan dat Ubuntu Gnome heeft. Wat zijn dan de verschilen met Gnome 2 en 3?
Belangrijker:  Kan ik in (K)Ubuntu willekeurig elke andere GUI installeren? Ik zie in de vergelijkingstabel dat een andere GUI ook andere keuzes voor bijv. webbrowser betekent, en dat was nou net niet de bedoeling. Het voordeel van Ubuntu is dat hij standaard Firefox en Thunderbird heeft en die wil ik behouden.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: overzicht GUI 's
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/31, 01:42:46 »
Niet elke GUI levert zijn eigen webbrowser en dan nog hoef je die niet persé te gebruiken. Sommige hebben niet eens een eigen webbrowser zoals bijv. E17 of OpenBox. En ja, je kunt de meeste wel installeren via het Ubuntu Softwarecentrum.

"is a fork of GNOME 2" betekent dat het gebaseerd is op GNOME 2, de vorige versie van GNOME. De huidige versie is GNOME 3 en daar is Ubuntu ook op gebaseerd alleen wel met een eigen GUI.

Offline jan11000

  • Lid
Re: overzicht GUI 's
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/31, 06:11:59 »
Op youtube kun je films kijken om het verschil te zien.

Als je het echt wilt weten/proberen, installleer alles virtualbox, daar kun je alles proberen.

Niet alles door elkaar installeren, dus niet alles in een linux gaan maken.
En zeer zeker niet dingen(gui's) gaan installeren die van buiten linux komen, dus van de server van de linux versie die je gebruikt, je haalt de stabiliteit naar beneden, alle software werkt goed samen en als je iets van buiten installeerd is het niet zeker of dit goed werkt.
Vaak heeft een lichte distro software aangepast zodat dit vlug loopt, een extra browser installeren is niet zo erg, maar een andere gui kan zwaarder zijn.