Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canon PIXMA MP495 wireless installeren in Ubuntu Studio 12.04  (gelezen 1467 keer)

Offline christan

  • Lid
Hallo,

Op een laptop met Windows 7 Home Premium heb ik, in VirtualBox, Ubuntu Studio 12.04 met de Guest Additions en Extension Pack geinstalleerd. Mijn internetverbinding functioneert, USB-drives worden herkend, na wat puzzelen heb ik contact met mijn Windows werkgroep en ik kan ook contact maken met andere PC's in deze werkgroep.
Nu komt het gebruik van mijn printer, een Canon Pixma MP495. Ik had al gevonden dat ik daarvoor Samba moest installeren, dus dat heb ik gedaan via sudo apt-get install samba smbfs.
Daarna het toevoegen van de printer, die in mijn werkgroep is geinstalleerd, via afdrukbeheer. Via de host-pc in de werkgroep wordt de printer gevonden (na invoering van gebruikersnaam en ww van de PC), ik kan netjes uit een lijst de drivers selecteren en installeren en de hele installatie verloopt eigenlijk vlekkeloos.
Maar zodra ik dan wil gaan afdrukken, of het nu een testpagina is of een document, er wordt steeds naar een gebruikersnaam en een ww gevraagd. En wat ik daar ook invoer, de authenticatie wordt steeds geweigerd. De printer staat wel gewoon in het venster van afdrukbeheer, met een groen vinkje erbij.

Herkent iemand deze uitdaging en weet hier een oplossing voor?

Grtz,
Christan
Jesus H. Tapdancing Christ! The Band, Elwood! The Band!!!

Offline christan

  • Lid
Re: Canon PIXMA MP495 wireless installeren in Ubuntu Studio 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/05, 15:52:24 »
Na het nodige puzzelwerk heb ik zelf de oplossing gevonden. Het verschil lijkt in kleine details te zitten, of is misschien het gevolg van de nodige updates in de tussentijd. Hoedanook, dit is voor mij de manier waarop ik de printer aan de praat heb gekregen:

Ga naar:
- Afdrukbeheer
- Nieuwe printer toevoegen
- Windowsprinter via SAMBA
- In het vak achter 'smb://' ip-adres van de printer invullen
- Klik op 'Bladeren'
- Selecteer in de SMB-browser de host pc in het domein of de werkgroep
- Meldt je aan met de gebruikersnaam + ww van de host pc (nu opent onder de naam van de host pc een overzicht met beschikbare printers)
- Kies de gewenste printer
- Klik op 'Volgende' (nu wordt er gezocht naar stuurprogramma's)
- Kies 'Canon' in de lijst en klik op 'Volgende'
- Kies 'PIXMA MP495' en klik op 'Volgende' en daarna op 'Toepassen'

Je krijgt nog de mogelijkheid om een testpagina af te drukken. Mooie gelegenheid om te checken of alles werkt zoals het hoort.

Grtz,
Christan
Jesus H. Tapdancing Christ! The Band, Elwood! The Band!!!