Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Per ongeluk groot stuk lege ruimte gemaakt  (gelezen 526 keer)

Per ongeluk groot stuk lege ruimte gemaakt
« Gepost op: 2007/12/17, 08:31:01 »
Hallo,


ik heb een paar dagen geleden een beetje een stommiteit begaan. Ik had 4 partities (1/, een /home, een swap en een apart stuk om te gebruiken als back-up.
Ik had dan nog een stuk van 10 GB apart gemaakt omdat ik Windows nog apart wou installeren en dat daarvoor zocht te gebruiken, maar dan 1 van de stukken als logical in wou stellen.
Nu kan ik met dat leeg stuk niks doen.

Weet iemand misschien hoe ik dat terug kan gebruiken om aan een ander stuk partitie te plakken?

Ik ben ook bezig met VMware op punt te stellen, ik heb daar nog geen internet op. Als ik daar met hulp van mensen op dit forum terug internet op kan krijgen, zou ik graag de windows installatie die ik er gisteren apart op gezet heb, terug willen afgooien en dan terug naar die 4 partities gaan zoals hierboven beschreven waarbij ik dan alle schijfruimte kan gebruiken. Dan zou ik graag die 10 GB ook weer willen kunnen gebruiken.

Hoe moet ik het dan juist doen, als ik internet krijg op vmware, om te zorgen dat ik terug een /, een /home, een swap en een apart stuk heb waar ik een backup op zet?

Alvast heel vriendelijk bedankt!

Groetjes,

Els

Offline vanadium

  • Lid
Per ongeluk groot stuk lege ruimte gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 12:40:28 »
Partities wijzigen doe je met fdisk of grafisch met gparted. Je kan partities vergroten, verkleinen, verplaatsen, bijcreeéren, ...

Vergroten of verkleinen gaat zeer snel. Verplaatsen daarentegen is zeer langzaam en houdt denk ik wel degelijk een zeker risico in. Als je ziet dat je een partitie zou moeten verplaatsen, dan moet je eerst eens zien of je niet die gegevens kan backuppen, de partitie wissen om dan meteen een nieuwe partitie in gans het vrijgekomen stuk te creëren.

Alles hangt uiteindelijk af van je concrete situatie. Vanop afstand kunnen we onmogelijk vertellen wat je nu precies moet doen. Zorg in elk geval dat al je gegevens veilig gebackupt zijn. Dan is het slechtst mogelijke scenario, als je het verknalt, een herinstallatie. In goed 40 minuten is dat geklaard, en je gegevens kan je dan terugplaatsen.