Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toch nog Ubuntu, of terug naar af?  (gelezen 5092 keer)

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Gepost op: 2008/10/18, 14:31:30 »
Beste mensen,  
Tot nu toe verloopt mijn Ubuntu avontuur allesbehalve goed.  Na een heel avontuur om een draadverbinding met internet te krijgen, liep ik vervolgens tegen een soms half, soms niet werkende driver voor de grafische kaart aan, Ubuntu ziet de Firewire aansluiting niet, heeft nog nooit gehoord van mijn video camera, kan niet overweg met fonts van vroegere documenten, kan mijn plannen niet openen waar ik vaak moet in terugkijken enz.  Veel van die problemen hebben misschien te maken met het feit dat mijn hardware zeer recent is, maar ik kan maar moeilijk een gloednieuwe laptop en digitale camera die samen meer dan 2000€ hebben gekost op de 2de-handsmarkt gaan gooien vanwege Ubuntu.
Ik kan natuurlijk voor elk probleem jullie hier lastig vallen, maar dat werkt nogal op mijn schuldgevoelens.  Mijn eigen pogingen om één en ander op te lossen daarentegen leveren zeer weinig op.  
Vandaar mijn overweging om ... afscheid van Ubuntu/Linux te nemen.
Ik wacht voorlopig nog even op de 8.10, maar vrees dat dat niet voldoende soelaas zal brengen.  
En nu mijn vragen: 1. Ik merk dat de meesten onder jullie dual boot werken.  Wil dat dan zeggen dat jullie niet zonder microsoft kunnen?  M.a.w. dat Ubuntu geen volledige vervanging kan zijn voor Windows?  Dual boot zou voor mij geen keuze zijn.  Het is of Ubuntu of Microsoft...
2. Er van uit gaande dat de meeste problemen driverproblemen edm zijn, kunnen jullie inschatten, gebaseerd op vroegere updates, hoelang het zou duren voor mijn hardware 'bijgebeend is' (6 maand, 1 jaar , 2 jaar...)?
3. Sommige programma's die ik zou willen gebruiken zijn specifiek voor KDE, draaien die ook onder Ubuntu of moet ik daarvoor Kubuntu installeren?

En nu maar hopen dat jullie unaniem zullen zeggen dat het allemaal dik in orde zal komen met Ubuntu....

Bedankt bij voorbaat!
Kurt

Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/18, 14:41:17 »
Op enkele maanden tijd verandert er veel. Intrepid zal alvast een pak drivers meer meebrengen.

Schuldgevoelens om iets te vragen moet je echt niet hebben: zo zijn we allemaal begonnen...

De meeste KDE-programma's draaien gewoon onder de gnome-desktop van Ubuntu.  Wil je helemaal op zeker spelen, installeer dan gewoon de volledige kubuntu-desktop (zie Synaptic).  Daarvoor is géén herinstallatie nodig.  Je kiest bij het opstarten of je Gnome of KDE wil gebruiken en of deze keuze definitief is (zie opties linksonderaan op het aanmeldscherm: sessie kiezen).

Die Dual Boot dat is bij de meesten onder ons voor dat ene programma of dat ene spelletje of die ene website die je moet gebruiken van je werk, je school of omdat je verslaafd bent.  Bovendien staat het er nu toch eenmaal op, dus heb je al betaald :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/18, 14:45:14 »
Citaat van: kurtbe
Beste mensen,  
 En nu mijn vragen: 1. Ik merk dat de meesten onder jullie dual boot werken.  Wil dat dan zeggen dat jullie niet zonder microsoft kunnen?  M.a.w. dat Ubuntu geen volledige vervanging kan zijn voor Windows?  Dual boot zou voor mij geen keuze zijn.  Het is of Ubuntu of Microsoft...
2. Er van uit gaande dat de meeste problemen driverproblemen edm zijn, kunnen jullie inschatten, gebaseerd op vroegere updates, hoelang het zou duren voor mijn hardware 'bijgebeend is' (6 maand, 1 jaar , 2 jaar...)?
3. Sommige programma's die ik zou willen gebruiken zijn specifiek voor KDE, draaien die ook onder Ubuntu of moet ik daarvoor Kubuntu installeren?

En nu maar hopen dat jullie unaniem zullen zeggen dat het allemaal dik in orde zal komen met Ubuntu....

Bedankt bij voorbaat!
Kurt
1: dual boot voor de games. Die zijn windows-specifiek, en werken in Xp stukken beter dan in Wine (Ubuntu). Voor studie/werk/muziek is Ubuntu echter significant beter dan Xp.
2: Als de problemen op launchpad worden gemeld, zal het zeker snel gaan. Hoe snel weet ik zelf niet, hier werkte alles in 1 keer.
3: KDE en gnome programma's kunnen beiden in KDE en/of gnome draaien. Heel soms wil een KDE/Gnome programma wel eens moeilijk doen in een Gnome/KDE omgeving. Hier werk ik met gnome in combinatie met enkele KDE-programma's (Amarok, K3b etc)

Ubuntu 8.10 zal een nieuwe kernel bevatten, die veel nieuwe hardware ondersteund. Wellicht biedt dat een oplossing ;)
Op de chat te vinden als debiantux

Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/18, 14:54:36 »
Hé Kurtbe, ik zou het met 9.04 nog een keer proberen. Veel ontwikkelingen gaan hard onder Linux/Ubuntu maar het kan gebeuren dat, zoals in jouw geval, Ubuntu het gewoon niet haalt bij Windows.
Op mijn notebook thuis heb ik geen dual boot, ik ben het wat dat betreft helemaal met je eens, het is of Windows of Linux. En dat ene programmaatje wat het niet doet? Dan gebruik ik dat maar niet of werk er op een andere manier omheen. Gebruik zelf veel Native Instruments Guitar Rig en dat werk gelukkig prima met wine. Mijn PC op kantoor heeft ook geen dual boot, ook alleen maar Linux (Fedora 9). Op die manier voorkom ik ook dat mijn collega's op mijn werk PC gaan werken ;)
Op de studio PC van onze band staat wel XP (alhoewel ik wel Ubuntu Studio ernaast wil zetten), maar dingen als Cubase, maar ook de ondersteuningen voor goeie geluidskaarten, zo ver is Linux nog net niet (gaat wel heel hard op het moment).
Dus veel succes, hopelijk krijg je onder Windows je spullen wél goed aan de praat en was het Ubuntu avontuur niet al te teleurstellend. Ik vond het zelf best gezellig (http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31855) :)

Offline lordnoid

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/18, 15:34:15 »
Ik zou in dualboot blijven en windows gebruiken. Gewoon elke nieuwe versie van Ubuntu installeren, en pas als alles goed werkt volledig overstappen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, en nu werkt (bijna) alles :) En de volgende keer dat je een laptop koopt checken of die met ubuntu werkt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/18, 17:50:51 »
Citaat van: lordnoid
Ik zou in dualboot blijven en windows gebruiken. Gewoon elke nieuwe versie van Ubuntu installeren, en pas als alles goed werkt volledig overstappen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, en nu werkt (bijna) alles :) En de volgende keer dat je een laptop koopt checken of die met ubuntu werkt.
+1

Offline Anco

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/18, 18:24:45 »
Hoe snel het gaat is lastig te zeggen, beste is volgens mij elke versie proberen (desnoods alleen live cd uitproberen zonder instalatie). Bij mijn laptop werkte het geluid niet in 8.04, de beta van 8.10 pakte mijn geluid daarintegen gelijk.
Linux user #485563

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/18, 19:12:08 »
Alvast al bedankt so far met de reacties, ik wordt er toch wel iets wijzer van.  Ik ben even op zoek geweest waar ik ze vinden kan, en ben nu van plan de laatste beta van 8.10 even uit te proberen en te zien hoever ik daarmee kom.  Dan toch nog wachten tot 8.10 er definitief is en als het dan niet lukt, dan doe ik maar wat AutoStatic aanraad: wachten op 9.04, want dualbooten lijkt mij totaal zinloos.  Tot zolang dan toch verplicht Microsoft aanhanger blijven.....zei het dan wel tégen mijn zin!

Offline vanadium

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/18, 19:24:49 »
Probeer eens een andere distro. Als daar ook grote problemen zijn, zal er inderdaad niets anders opzitten om met Windows verder te gaan. Als je echter voor der rest allemaal open source software gebruikt (Openoffice, Firefox, Thunderbird, ....) dan is het enkel je bestandsbeheer dat nog Microsoft is, en is je ervaring niet zo veel verschillend van een modern Linux systeem. Als je dan later moet (wil) overstappen is dat een makkie.

Ik weet niet hoeveel Ubuntu gebruikers eigenlijk dual boot hebben, maar ik heb in elk geval enkel Ubuntu sedert anderhalf jaar (voor mij zou de terugkeer naar Windows al heel moeilijk worden).

Offline heir4c

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/18, 19:49:51 »
Citaat van: kurtbe
Beste mensen,  
Tot nu toe verloopt mijn Ubuntu avontuur allesbehalve goed.  Na een heel avontuur om een draadverbinding met internet te krijgen, liep ik vervolgens tegen een soms half, soms niet werkende driver voor de grafische kaart aan, Ubuntu ziet de Firewire aansluiting niet, heeft nog nooit gehoord van mijn video camera, kan niet overweg met fonts van vroegere documenten, kan mijn plannen niet openen waar ik vaak moet in terugkijken enz.  Veel van die problemen hebben misschien te maken met het feit dat mijn hardware zeer recent is, maar ik kan maar moeilijk een gloednieuwe laptop en digitale camera die samen meer dan 2000€ hebben gekost op de 2de-handsmarkt gaan gooien vanwege Ubuntu.
Ik kan natuurlijk voor elk probleem jullie hier lastig vallen, maar dat werkt nogal op mijn schuldgevoelens.  Mijn eigen pogingen om één en ander op te lossen daarentegen leveren zeer weinig op.  
Vandaar mijn overweging om ... afscheid van Ubuntu/Linux te nemen.
Ik wacht voorlopig nog even op de 8.10, maar vrees dat dat niet voldoende soelaas zal brengen.  
En nu mijn vragen: 1. Ik merk dat de meesten onder jullie dual boot werken.  Wil dat dan zeggen dat jullie niet zonder microsoft kunnen?  M.a.w. dat Ubuntu geen volledige vervanging kan zijn voor Windows?  Dual boot zou voor mij geen keuze zijn.  Het is of Ubuntu of Microsoft...
2. Er van uit gaande dat de meeste problemen driverproblemen edm zijn, kunnen jullie inschatten, gebaseerd op vroegere updates, hoelang het zou duren voor mijn hardware 'bijgebeend is' (6 maand, 1 jaar , 2 jaar...)?
3. Sommige programma's die ik zou willen gebruiken zijn specifiek voor KDE, draaien die ook onder Ubuntu of moet ik daarvoor Kubuntu installeren?

En nu maar hopen dat jullie unaniem zullen zeggen dat het allemaal dik in orde zal komen met Ubuntu....

Bedankt bij voorbaat!
Kurt
Eigenlijk wil ik hier geen andere distro aanprijzen maar als je nu eens NIET ubuntu installeerd maar een andere linux versie dan kan je vergelijken en zo zien of het wel aan ubuntu ligt.
Tenslotte zijn er verschillen tussen de distros, bijvoorbeeld fedora, is gebaseerd op red hat en die gebruiken andere fundamentele pakketten dan ubuntu en sommigen werken reeds met een hogere linux-kernel. Zo ook OpenSuse

Ook moet je rekening houden met het feit dat veel soft- en hardware afgestemd worden op windows
en/of een samenwerking hebben met microsoft. Dit is commercie, weet je wel. Daar zit geld achter.

Dat documenten e.d. niet kunnen gelezen worden is logisch daar het een andere OS is. Probeer maar eens wat programmas voor windows te installeren op een Apple. Juist, ander OS, andere software.

Dit is allemaal niet slecht bedoeld, Ik heb ook nog op een andere computer windows XP staan. Voor games. En voor mijn vriendin.En voor mijn email. makkelijk bij een herinstallatie van ubuntu.
Ikzelf ben nog maar een paar maand met ubuntu in de weer en krijg ook niet altijd alles aan de praat.
Ik Experimenteer momenteel met allerlei progjes en verschillende computers uit te testen om volgend jaar zelf een PC ineen te steken die zo goed en volledig mogelijk met ubuntu kan samengaan. Ik heb in die paar maand tijd meer over computers geleerd dan die jaren met windows.
(Daar werkte ik enkel met CorelDraw)

Ik sluit af met het volgende:
Windows gaat ervan uit dat je niets kent van soft-en hardware.
Linux gaat ervan uit dat je dat wel doet want je kan overal aan en alles anders instellen met soms (bij mij toch) grote gevolgen. maar ik leer.

Vriendelijke Groeten,
Heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Dave

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/18, 19:59:01 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: lordnoid
Ik zou in dualboot blijven en windows gebruiken. Gewoon elke nieuwe versie van Ubuntu installeren, en pas als alles goed werkt volledig overstappen. Zo heb ik dat zelf ook gedaan, en nu werkt (bijna) alles :) En de volgende keer dat je een laptop koopt checken of die met ubuntu werkt.
+1
dat laatste weet je snel genoeg met de live cd.
Alleen als je echt noodzakelijk progs voor je werk oid moet gebruiken die er alleen voor windows zijn?
Anders eens zien naar alternatief.

Tis bij de tieners hier ook wel eens poot stijf houden want IEDEREEN heeft microsoft dingesen immers.

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/20, 22:55:05 »
Dag Beste Mensen.  Intussen ben ik aan het 8.10 avontuur begonnen.  Wat blijkt?  Na installatie van de cd: direct internetverbinding.  Hoezee, nog nooit gebeurd!  Geen Eend met Whisky dit keer!.  Hé, de ATI driver doet het ook meteen! Whaw, Ubuntu misschien toch voor mij?  Meteen driftig alle updates beginnen downloaden.  Alle 364! En dan? Dan niets meer... geen pixel die het nog wil doen....  Eerst nog gedacht dat het aan mij lag, maar na drie keer de hele procedure van begin tot eind herhaald te hebben, heb ik door dat de updates niet deugen.
Maar ik verlies voorlopig de moed niet, straks ga ik opnieuw de bèta van 8.10 installeren en voorlopig afzien van updates.  Op zijn minst heb ik dan stabiel beeld en dat is meer dan ik kon zeggen met 8.04.  En binnen een paar weken zal er bij  de definitieve versie misschien soelaas zijn met updates die het wel doen.  Op een bepaald moment kreeg ik ook de mogelijkheid om het probleem te rapporteren.  Ik wou dat graag doen, maar de boel crashtte voordat één en ander is doorgestuurd.  ik wil best wel de moeite doen om het probleem manueel te rapporteren, maar heb geen flauw idee, hoe en waar.  Jullie met alle ervaring weten ongetwijfeld of ik nu een domme opmerking gemaakt heb of niet... maar mocht het zo zijn dat het zinvol is dat ik dit probleem aan welke Ubuntu instantie dan ook meldt: laat mij de juiste procedure weten, en ik voer ze zeker uit.
Groeten,
Kurt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/20, 23:00:17 »
Storing na updates: dat had je waarschijnlijk zo kunnen verhelpen:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 1)

Melden van fouten:
https://bugs.launchpad.net/

Tip: hoe dan ook, doe dadelijk een schone herinstallatie, wanneer Ubuntu 8.10 er is in de finale versie, op 30 oktober. Begin schoon!  :-)

Offline Dave

  • Lid
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/20, 23:01:40 »
lijkt me lastig om na 364 updates de schuldige(n) aan te wijzen
Nog heel ff voor de definitieve versie komt.

hendrikius

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/20, 23:24:56 »
Ik heb ook Ubuntu op mijn notebook geïnstaleerd en heb daar ook al lang spijt van.

[knip]

Moderator edit: Gedraag je! Die taal hoort hier niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/20, 23:39:10 »
Moderator edit: de reactie is al aangepast. Bedankt voor het rapporteren.

Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/20, 23:39:16 »
Moderator edit: de reactie is al aangepast. Bedankt voor het rapporteren.
Kubuntu 20.04

Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/20, 23:40:12 »
Moderator edit: de reactie is al aangepast. Bedankt voor het rapporteren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/20, 23:47:27 »
Kunnen we nu weer on topic verder gaan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/20, 23:47:40 »
Citaat van: pjotr123
Moderator edit: de reactie is al aangepast. Bedankt voor het rapporteren.
Ik vind het overigens niet zo fijn, dat mijn reactie ook is gewist.... Ik stel er prijs op, om openlijk mijn afkeuring te laten blijken aan Hendrikius.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/20, 23:51:17 »
Daar zal ik rekening mee houden voor de volgende keer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/20, 23:51:57 »
Citaat van: Johanvd
Daar zal ik rekening mee houden voor de volgende keer.
Het is je hierbij vergeven.   :-)

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/21, 09:51:58 »
Bedankt Pjotr voor de -alweer- zeer to-the-pointe tip, maar dit keer mocht hij geen soelaas brengen.  Fix X server haalt niets uit.  Ik ga terug naar het installeren van de gedownloade CD en zie wat ik allemaal wel aan de praat krijg met de Bèta (frirewire, camera herkenning, KDE eens bekijken, etc.)

Maar eerst ga ik een weekje op vakantie.  Ik ben terug op 2 november.  Als het goed zit zou ik dan -hopelijk- eindelijk aan de slag kunnen....

Groeten, Kurt

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/02, 18:48:48 »
Pss, dag beste mensen.  ik hou het voorlopig nog bij fluisteren ipv uitschreeuwen, maar mijn systeem (Toshiba laptop, P300-18M) draait op 8.10 Intrepid....
Beter dan ooit op de 8.04 én zonder allerlei speciale kunstgrepen....
Ben nog niet helemaal rond met alle instellingen en benodigdheden, maar.... het ziet er voorlopig veelbelovend uit...
Nog even dit voor Pjotr: Op je site 'eerst even dit' zit een fout.  Bij instellingen voor multimedia krijg ik de w32codecs en de andere twee niet geïnstalleerd.  Via de commando's onder euh... ergens anders op deze site... lukt het wel.  Dus dat zul je even moeten aanpassen. Bovendien zijn er intussen heel wat laptops die wél een numeriek klavier hebben, maar het mijne past zich probleemloos aan zonder extra softawre, net als de helderheid van het scherm trouwens.

kurtbe

  • Gast
Toch nog Ubuntu, of terug naar af?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/02, 22:31:17 »
Maar, dan is er toch weer een probleem.... BlueTooth.  Werkt waarschijnlijk niet.  Ik kan niet vergelijken met voorheen omdat ik het nooit eerder probeerde in 8.04 (ik raakte nooit op dat niveau met 8.04).  Maar ik probeer mijn Nokia 6230ivia bluetooth met Intrepid te laten 'praten' en dat lukt geenszins.  Ik kan het bluetooth ikoontje aanklikken en dat geeft mij de mogelijkheid tot voorkeuren: 1 tab om het zichtbaar gedrag van het ikoon te regelen, en de mogelijkheid om 'a new device' in te stellen.  De wizzard geeft echter geen enkele keuze om een apparaat te selecteren.  Gedaan.  Niets meer.  Heeft iemand een tip?  Mijn eigen zoektocht is hier gestrand: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=964139&highlight=bluetooth
Groeten,
Kurt