Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: triple boot, RAID-0, GRUB error 21  (gelezen 1457 keer)

Da_BomB C4

  • Gast
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Gepost op: 2007/08/15, 00:31:39 »
Hallo,

Ik heb een probleem, en ik zit nu op een punt dat ik geen zin heb om alles overnieuw te moeten doen.

Ik wil dus graag een tripleboot syteem bouwen (XP, Vista, Ubuntu) met RAID-0.

Ik ben er al achter dat UBUNTU m'n onboard (SATAII) raid controllertje niet herkent en dat is voor mij geen probleem verder, na een hoop zoekwerk, werktte de Dualboot van XP en Vista, ik had al een keer Ubuntu geinstaleerd (op een losse IDE-schijf) maar toen startte XP gewoon op, dus toen was ik maar eerst even voor de dual boot xp-vista gegaan. op dat moment had ik ook nog problemen met RAID aan de praat te krijgen omdat er denk ik een kabel niet goed vast gezeten heeft.

nu de dual boot XP-Vista werkte (via RAID-0) dacht ik Ubuntu erbij te zetten op een losse PATA schijf. De instalatie loopt dan gewoon tot dat er gezegt word dat je opnieuw op moet starten. Als dat gebeurt is start de computer opnieuw op en krijg ik error 21 van GRUB.

Nu wil ik hier vragen wat ik het best kan doen, of dat ik iets aan het doen ben wat helemaal niet kan.

Ik kwam er achter dat m'n master IDE op DVD brander stond en de slave IDE op Harddisk stonden in m'n BIOS dus heb ik de jumpers en IDE aansluitingen veranderd zodat de schijf als Master stond. Daarna heb ik geprobeerd de PATA schijf als eerste Harddisk te zetten voor het RAID-0 volume dus maar wat ik ook doe ik houd die error 21.

Ik heb al een beetje rondgelezen en zie dat er wel veel over te vinden is maar ik weet even niet meer waar ik moet beginnen, ik heb nu geen zin om alles straks weer overnieuw te moeten doen als het misschien niet nodig is. Verder vond ik dat de error dit betekend:

21 : Selected disk does not exist
This error is returned if the device part of a device- or full file name refers to a disk or BIOS device that is not present or not recognized by the BIOS in the system.

Mijn Systeem:

Core2Duo E6600
Asrock Conroe Xfire Esata2
1024MB Team 667Mhz (binnenkort 4GB Kingston Valueram)
2 x Samsung 80 GB SATA2
1 x Maxtor 250GB PATA (eventueel 1 x Hitachi 250GB SATA2) 1 hiervan word m'n externe schijf om alles te backup-en
1 x NEC DVD Brander
1 x Huntkey 430Watt
1 x Ati X800GTO PCI-e

Zou het kunnen zijn dat ik alleen nog de schijven van het RAID volume kan gebruiken door limitaties van de onboard RAID controller ? of dat ik een SATA schijf moet gebruiken die ik wel als losse schijf in het RAID array bij kan voegen. Of is het toch een kwestie van bootloaders aanpassen ?

gr Dennis

regix64

  • Gast
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/15, 15:23:49 »
waar heb je de bootloader geplaatst?
In de MBR of op de partitie waar je linux installeerde?

Da_BomB C4

  • Gast
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/15, 17:32:54 »
Bedankt voor de reactie,

Ik heb geen aanpassingen aan de bootloader gemaakt,en gewoon de normale instalatie gedaan, ik zag wel een advanced optie staan, dat was volgens mij waar de bootloader geinstaleerd zou worden maar ik weet 't niet zeker. Die optie stond iniedergeval op hd0.

Da_BomB C4

  • Gast
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/16, 13:54:24 »
Ik heb de stekkers van de IDE schijf er uitgehaald, en dan krijg ik nogsteeds de zelfde error (met alleen de 2 80GB schijven)

Dus ik ga ervanuit dat die HD0 op het raid volume sloeg.



EDIT:
maar als ik het goed begrijp kan GRUB de locatie van het opstart bestand niet vinden ? dit heeft vast met de onboard RAID controller te maken toch ? (de bios zal de bestanden niet kunnen lezen omdat ze in een RAID staat wat de BIOS denk ik niet begrijpt)

Dus als ik het goed begrijp zou je alleen kunnen dual/tripple booten met GRUB zolang je de HD0 maar non-RAID houd (in mijn geval dan), maar dan heb ik in mijn geval ook niets aan de RAID omdat ubuntu deze ook niet zou herkennen als ik het RAID volume als 2e schijf zou gebruiken. En windows XP met op een primary partition staan (volgens mij zelfs de eerste sector van de eerste schijf)

Ik denk dat ik het al een beetje begrijp ik denk dat dit helemaal niet mogenlijk is met een onboard controller.....

Een bevestiging van iemand die hier verstand/ervaring in heeft zou ik erg op prijs stellen. Anders laat ik Ubuntu weer even vallen. Ofzet het op een oude computer in dual boot met XP zonder RAID :(


gr Dennis

Offline barth

  • Lid
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/16, 19:02:18 »

Da_BomB C4

  • Gast
triple boot, RAID-0, GRUB error 21
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/16, 19:59:31 »
allereerst bedankt voor de reactie

bij mij is de instalatie volgens mij nooit afgemaakt. maakt dat niet uit ? want dan bestaan al die boot bestanden toch nog niet zoals menu.1st . ik snap verder niet hoe ik hiermee mijn probleem op kan lossen, misschien kan het wat verder uitgekauwd worden. Engels is geen probleem Met DOS kan ik ook goed overweg maar al dat linux terminal snap ik de logica nog niet van.

Zou het wel lukken met een PCI RAID controller ? of met een SATA schijf (omdat deze in het RAID array opgenomen word)?

Ik heb m'n IDE schijf weer los gehaald en heb nogsteeds GRUB (met de error). Hoe kan Ubuntu een boatloader plaatsen op een RAID array wat hij helemaal niet kan lezen ? Want met de live CD zag ik gewoon losse 75GB schijfjes en niet 1 grote.

Want m'n RAID volume geeft nu ook een error tijdens het opstarten :( Dus zal ik waarschijnlijk zowel XP als Vista kwijt zijn, het lullige is dat ik ze wou backupen en dat ik daarna ineens die error kreeg om dat mn back up programma vastliep. :( en aangezien ik XP en vista via school heb kan ik ze niet oneindig instaleren. Dus laten we maar hopen dat alles nog terug te halen valt.

Als iemand over al m'n vragen iets meer uit kan leggen zou ik het waarschijnlijk ook makkelijker begrijpen, dan leer ik er misschien nog wat van voor school. Das 1 van de redenen waarom ik dit tripleboot + RAID wil.