Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC Geschikt?  (gelezen 2383 keer)

bert56

  • Gast
PC Geschikt?
« Gepost op: 2005/08/27, 20:22:16 »
Heb veel positiefs gehoord over de Ubuntu distributie en heb de image inmiddels gedownload.

Ik heb hier staan een Toshiba Laptop 4030CDS met een Celeron Processor (dacht ca. 300 Mhz) en een intern geheugen van 64MB RAM.

Is deze laptop geschikt om de Ubuntu distributie te installeren?




Bert

WimVriend

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #1 Gepost op: 2005/08/27, 21:54:04 »
Hallo,
Kijk eens op de onderstaande link, daar vind je de beschrijving waar je op wacht.

https://wiki.ubuntu.com/Installation/LowMemorySystems

Succes
Wim

Gast

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #2 Gepost op: 2005/08/29, 04:15:01 »
Ik dacht dat Ubuntu alleen i686 ondersteunde?

In dat geval kun je ubuntu dus niet instaleren, omdat je CPU (volgens mij) een i586 is.

PC Geschikt?
« Reactie #3 Gepost op: 2005/08/30, 11:32:30 »
Nonsens, Ubuntu ondersteund intel CPUs vanaf de 486 tot aan de P4, alsmede AMD CPUs, AMD64, powerPC, sparc en HPPA

Offline mcgyver

  • Lid
PC Geschikt?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/25, 20:27:59 »
Net laptopje gekocht, goede kwaliteit/prijsverhouding vind ik. (ik hoor graag anderen hierover) Toshiba Satellite Pro L100-107

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?baseId=1432&artno=pn4tb2

Batterij opladen en dan opstarten en dan Windows en Ubuntu erop. Er staat "Vista ready" op. Ik hoop dat ik over 3 jaar een pc kan kopen waar "Edgy ready" op staat. (of whatever versie er dan aan komt). Ik gan nu spelen ;)

Saamelainen

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/25, 20:53:33 »
Jammer dat ie hier niet bijstaat: http://www.linux-on-laptops.com/toshiba.html

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig wat betreft de installatie van Ubuntu. Ik hoop voor jou dat installeren net zo soepel gaat als op mijn Dell (die gelukkig niet bij die oververhitte series hoort). Ga je erop experimenteren of is het voor serieus?

Offline eendje

  • Lid
PC Geschikt?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/25, 21:47:29 »
@Bert

64 MB geheugen is te weinig om de live-CD te draaien. Probeer de alternate-CD of de beschrijving van r0n:

ps://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Saamelainen

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/25, 22:17:18 »
eendje, doe geen moeite. Bert is van een jaar geleden.  :)

Offline mcgyver

  • Lid
PC Geschikt?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/26, 10:18:47 »
Citaat van: Saamelainen
Jammer dat ie hier niet bijstaat: http://www.linux-on-laptops.com/toshiba.html

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig wat betreft de installatie van Ubuntu. Ik hoop voor jou dat installeren net zo soepel gaat als op mijn Dell (die gelukkig niet bij die oververhitte series hoort). Ga je erop experimenteren of is het voor serieus?
Het is voor serieus (studie), dus ik ga ermee experimenteren. Ubuntu is toch ook serieus? ;)

Weet jij (of iemand anders) trouwens hoe het zit met garantie of zo als je het op je eigen manier partitioneert en naast  het meegekregen besturingssyteem ook nog je eigen systeem zet?

Saamelainen

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/26, 10:47:55 »
Nee, geen idee. Ik heb het meegekregen besturingssyteem niet meer, dus hopelijk komen er geen moeilijkheden van als er wat is. Maar nu ga ik me wel weer daarover opwinden, want je zet er toch zeker op wat je zelf wilt. Met laptops is het volgens mij in het algemeen lastig als er wat is. Je hebt mijn ervaringen daarmee vast wel eens gelezen. Ik denk dat je in de meeste gevallen dan toch zelf met de fabrikant te maken gaat krijgen.

Veel plezier met je aanwinst. Naast de pc een aparte laptop om op te knoeien is veel leuker. Ik heb er veel meer van geleerd omdat je dan eerder durft te rommelen. Ik heb in het afgelopen half jaar al 6 installaties op 2  laptops achter de rug. Veel van geleerd hoor, maar nu heb ik er even genoeg van. :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
PC Geschikt?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/26, 10:51:34 »
Hoe kan dat iets met garantie te maken hebben ?
Het enige dat kan vervallen is je garantie op de goede werking van Windows
(een contra dictio in terminus).
De hardware blijft gewoon onder de garantie vallen, of zou een fabrikant jouw kunnen verplichten om een bepaald OS te gebruiken ? :lol:

Gegarandeerde groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Snakehit

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/26, 11:00:13 »
Citaat van: mcgyver
Net laptopje gekocht, goede kwaliteit/prijsverhouding vind ik. (ik hoor graag anderen hierover) Toshiba Satellite Pro L100-107

http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?baseId=1432&artno=pn4tb2

Batterij opladen en dan opstarten en dan Windows en Ubuntu erop. Er staat "Vista ready" op. Ik hoop dat ik over 3 jaar een pc kan kopen waar "Edgy ready" op staat. (of whatever versie er dan aan komt). Ik gan nu spelen ;)
Ik heb een Sattelite Pro L100-181 en die draait supervlot in ubuntu, dus proberen maar :P

Offline mcgyver

  • Lid
PC Geschikt?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/26, 12:14:37 »
Citaat van: r0n.
Hoe kan dat iets met garantie te maken hebben ?
Het enige dat kan vervallen is je garantie op de goede werking van Windows
(een contra dictio in terminus).
De hardware blijft gewoon onder de garantie vallen, of zou een fabrikant jouw kunnen verplichten om een bepaald OS te gebruiken ? :lol:

Gegarandeerde groeten,
Ron
Ze kunnen makkelijk beweren dat bv. de ventilator van de processor niet goed werd aangestuurd door het besturingssysteem en dat daardoor de processor......
Natuurlijk allemaal lulkoek, maar dat wordt een gehaal en getrek.

esseboom

  • Gast
PC Geschikt?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/26, 14:46:20 »
ik draai Ubuntu op een satalite pro 2100.
bejaard en verjaard maar draait als een zonnetje.
helaas moet wifi via een een 3com kaartje.

sucses