Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: calc meerdere bewerkingen  (gelezen 868 keer)

calc meerdere bewerkingen
« Gepost op: 2016/12/30, 10:17:29 »
kan iemand mij uitleggen hoe de optie meerdere bewerkingen werkt?
Ik heb een bereik cellen b8 tm h118 en daar staan getallen in.
Die moeten met een ander getal vermenigvuldigd worden.
Het is dezelfde bewerking op alle cellen.

Hoe doe ik dat nou?
Groet Peter

ps de uitleg uit de libre office help snap ik niet goed.
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/30, 16:12:13 »
Hallo, als je alle getallen in dat bereik met 3 wilt vermenigvuldigen, zet je de cursor in een leeg vak onder of naast die velden en dan schrijf je in de formulebalk in Calc het volgende:

=3*b8:h118
en dan geef je ipv. een Enter een Ctrl+Shift+Enter.

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/30, 17:22:32 »
Voor één cel de formule inkloppen en dan met de muis slepen over de andere cellen.
https://help.libreoffice.org/Calc/Copying_Formulas/nl

Let op dat er een verschil is tussen absolute en relatieve celverwijzingen (tijdens het slepen verandert de laatste wel en de eerste niet):
https://help.libreoffice.org/Calc/Addresses_and_References,_Absolute_and_Relative/nl

Offline vilamar

  • Lid
Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/30, 20:06:40 »
typ "3" in een lege cel
kopieer deze cel
selecteer al de cellen die moeten vermenigvuldigd worden
rechts klik > plakken speciaal > selecteer vermenigvuldigen > ok

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/30, 21:41:34 »
Ha Vilamar, ja dat werkt ook. Het verschil met mijn versie is dat de oorspronkelijke waarden met jouw aanpak worden overschreven (waardoor het lastiger is om te checken of de operatie goed was verlopen). Maar ieder z'n weg en alle wegen leiden naar Rome.

Dat ding van Vuurvosje moet ik eens nader bekijken, op het eerste gezicht lijkt dat wat ingewikkeld.

Offline vanadium

  • Lid
Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/31, 10:55:53 »
Meerdere wegen naar Rome inderdaad. De aanpak van Vuurvosje is de meest eenvoudige, diegene die je het eerst leert als je met een rekenblad werkt. Kopiëren en plakken van de cel kan met de muis, maar kan ook met het toetsenbord: Ctrl+C, selecteer het bereik waar de cellen moeten komen (shift+pijltjes) en Ctrl+V om te plakken.

Paul is verwonderd over die aanpak, maar ik denk dat dat de poweruser is in hem  ^-^ Hij werkt met een matrixberekening. Dat is geen beginnersfunctie, maar is een zeer efficiënte oplossing. Drie toetsaanslagen en het zaakje is gebeurd. Je creëert hier wel een matrix: dat merk je als je een cel wil wissen of aanpassen. Om een matrix te wijzigen, moet je hem eerst selecteren (dit gaat vlug met de toetsencombinatie (Ctrl+/). Je moet weerom afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.

De aanpak van vilamar vervangt de oorspronkelijke waarden door de herberekende waarden. Er is geen automatisch rekenmodel meer. Dit is nuttig afhankelijk van wat je wil bekomen.

De functie "meerdere bewerkingen" is voor dit probleem hier niet van toepassing. Die functie wordt gebruikt om een rekenbladmodel te herberekenen met verschillende invoergegevens. Eerder dan met de hand eens verschillende invoerwaarden in het model in te voeren en de uitkomst te noteren in een nieuwe tabel, doet deze functie zoiets automatisch. Anders gezegd, deze functie rekent je model door met verschillende invoerwaarden.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/31, 10:57:54 door vanadium »

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/31, 16:33:37 »
Paul is verwonderd over die aanpak, maar ik denk dat dat de poweruser is in hem  ^-^

Ha dank voor het compliment maar ik gebruik zo goed als nooit rekenvellen! Soms is het gewoon leuk om even op internet te zoeken hoe je iemands vraag/probleem kunt aanpakken of oplossen, waarvan bovenstaand acte. Maar ik had geen flauw idee dat dit een geavanceerde functie was.

Ik had dat overigens op de volgende site gevonden:
https://help.libreoffice.org/Calc/Array_Functions/nl

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/01, 18:41:17 »
Iedereen dank voor zijn bijdrage.
@Vuurvosje, er stonden al waardes in de cellen. Ik begreep niet goed hoe ik jouw suggesties moest uitvoeren.
Als ik de eerste cel, in dit geval stond er 7833.2 in als ik daarvanmaak =7833.2*1000 (want ik moest de 1000 tallen hebben
dan wordt cel 2, waar 1,4 in staat bij kopieren ook 7833200 en dat moest dus 1400 worden.
Die ging dus niet goed.

De oplossing van vilamar was het eenvoudigst. Ik had het kunnen weten, want ik gebruik wel eens plakken speciaal, maar verander dan alleen tekst of cijfers in de linker kolom. Ik had nooit op de rechter gelet.

De oplossing van Paul ben ik nog niet aan toegekomen. Die leek me ook wat ingewikkelder.

in ieder geval dank, kwestie opgelost.

En iedereen nog de beste wenden natuurlijk!
Groet
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/02, 22:24:53 »
Iedereen dank voor zijn bijdrage.
@Vuurvosje, er stonden al waardes in de cellen. Ik begreep niet goed hoe ik jouw suggesties moest uitvoeren.
Als ik de eerste cel, in dit geval stond er 7833.2 in als ik daarvanmaak =7833.2*1000 (want ik moest de 1000 tallen hebben
dan wordt cel 2, waar 1,4 in staat bij kopieren ook 7833200 en dat moest dus 1400 worden.

       A                     B
1    7833.2           =A1*1000
2    1,4
3    999

Klik op cel B1
Klik op het zwarte vierkantje rechtsonder B1 (je muisaanwijzerpijltje wordt een kruis)
En sleep dit naar beneden
Alle cellen B2, B3 etc worden nu =A2*1000, =A3*1000 etc.

« Laatst bewerkt op: 2017/01/02, 22:30:55 door VuurVosje »

Re: calc meerdere bewerkingen
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/04, 22:08:14 »
A ha.
Zo had ik het idd gedaan. in cel b120 de formule =b8*$b$4 (waar 100 in stond)
en vervolgens b120 t/m (h230 gekopieerd.
Daarna regeld b1 t/m b119 verborgen.

Wat ik ook nog had kunnen doen was kopieren en plakken als getallen.

Er zijn idd meerdere wegen die naar Rome leiden. ;-)

Groet
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...